Ersättare till 'Rundnosen'.

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Ersättare till 'Rundnosen'.

Inläggav Per Thomson » 03 jan 2020, 17:51

Apropå artikeln om Rundnosen i Klassiska Lastbilar #9 2019, så framgår det av flera bilder att Rundnosen många gånger fick utkämpa hårda uppdrag. Det blev väl så då många åkare ansåg att den kraftigare Långnosen (LV290) ansågs alltför dyr. En liknande åsikt höll i sig senare efter det att valet stod mellan Titanen och Vikingen. Vikingen med sina 115 hästar mot Titanens 150. Därför kom Vikingen som ersatte Rundnosen, att på liknande sätt sättas in i tunga timmertransporter och även i fjärrtrafik där Titanen skulle ha varit ett självklart alternativ. Först fram mot 1960 talet verkade det som om Titanen i större utsträckning blev vald för de tyngsta uppdragen, som med tiden dels hade blivit allt tyngre och mer omfattande. Den industriella utvecklingen hade tagit riktig fart och krävde transporter, flottningen av timmer började upphöra och en byggboom tog fart. Dessutom kanske bankerna hade tonat ner sin girighet så att det gick lättare att få finansiellt stöd.
Det var mina reflektioner, kanske det finns fler?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ersättare till 'Rundnosen'.

Inläggav Bengt Dahlberg » 21 maj 2020, 20:42

Åren kring 1950 var det vanligt att "små" lastbilar som Volvo "plattnos", Ford V8 både vanliga och bulldog, Chevrolet, andra bulldogar än Ford användes som schaktbilar. Andra små bilar som användes för grus m m under 1950-talet och under 60-talet var Bedford. Förutom Volvo rundnos och Viking var det vanligt med Scania 4a.

Det var kanske en generationsfråga, de äldre som varit med ett tag ansåg nog att 135 - 150 hk var väl mycket. Åhörde, en gång när Volvo Titan Turbo på 185 hk var ny, några åkare diskutera den. Några ansåg att 185 hk var alldeles för mycket.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Ersättare till 'Rundnosen'.

Inläggav Per Thomson » 21 maj 2020, 21:23

Bengt Dahlberg skrev: . . .
Det var kanske en generationsfråga, de äldre som varit med ett tag ansåg nog att 135 - 150 hk var väl mycket. Åhörde, en gång när Volvo Titan Turbo på 185 hk var ny, några åkare diskutera den. Några ansåg att 185 hk var alldeles för mycket.

Jo, det var nog generationsfråga. Och bakåtsträvare har det alltid funnits. Har minnen ifrån min egen LBC där bevakningen var stor, inte tillåta någon att sätta in större tonnage, "då förstör man taxorna se".

Glömde få med Titanens ökning till 185 hästar när den försetts med Turbo 1954, bra att du tog med det Bengt!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ersättare till 'Rundnosen'.

Inläggav Per Thomson » 22 maj 2020, 09:41

Det var många som önskade sig mer under huven i början på 50 -talet. Här en Skakfyra som lossar ett rejält timmerlass.

W6083timmer.jpg
W6083timmer.jpg (39.8 KiB) Visad 9713 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ersättare till 'Rundnosen'.

Inläggav Anders Ason » 22 maj 2020, 16:22

Märkligt nog såg det ut som om Volvo fick ut många rundnosar i Vikingkläder. "Synvillan" var ganska vanlig.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster