Ersättare till 'Rundnosen'.

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Bo Norvinge, Moderatorer

Ersättare till 'Rundnosen'.

Inläggav Per Thomson » 03 jan 2020, 17:51

Apropå artikeln om Rundnosen i Klassiska Lastbilar #9 2019, så framgår det av flera bilder att Rundnosen många gånger fick utkämpa hårda uppdrag. Det blev väl så då många åkare ansåg att den kraftigare Långnosen (LV290) ansågs alltför dyr. En liknande åsikt höll i sig senare efter det att valet stod mellan Titanen och Vikingen. Vikingen med sina 115 hästar mot Titanens 150. Därför kom Vikingen som ersatte Rundnosen, att på liknande sätt sättas in i tunga timmertransporter och även i fjärrtrafik där Titanen skulle ha varit ett självklart alternativ. Först fram mot 1960 talet verkade det som om Titanen i större utsträckning blev vald för de tyngsta uppdragen, som med tiden dels hade blivit allt tyngre och mer omfattande. Den industriella utvecklingen hade tagit riktig fart och krävde transporter, flottningen av timmer började upphöra och en byggboom tog fart. Dessutom kanske bankerna hade tonat ner sin girighet så att det gick lättare att få finansiellt stöd.
Det var mina reflektioner, kanske det finns fler?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6060
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst