A 1475 är det traktor-regnr dragbilen fick när den registrerades på Svenska Spårvägssällskapet i Stockholm 1969. Regplåten har närmast kvadratisk form och något mindre tecken. Som buss var den O-registrerad (gammalt skämt!) då Linjebuss´ huvudkontor låg i Göteborg och bussen huvudsakligen användes inom det länet. Som utställningsbuss, dvs lastbil, hade den säkert andra nummer beroende på ägarnas hemvist. Samma gäller under perioden då den var trafiktraktor med utställnings-släp!
Men som sagt, snart har jag packat upp mitt omfångsrika arkiv....
Tålamod är en dygd sägs det, men skam tro´t den som vill
Det skulle verkligen vara intressant att få en mer eller mindre komplett historia om de här ekipagen, de är ju lite unika i Sverige. I andra länder har de ju gått i mer moderna tid. I Mellanöstern körde de med trailerbussar in på -80 talet, jag såg några sådana när jag var i Bagdad sista gången i mars 1980. På Kuba gick de länge också, har fått ett foto av en kompis som var där vid den tiden. Det skulle även gått trailerbussar i Norge enligt uppgifter jag fått, så fenomenet trailerbuss kanske inte är så ovanligt som man kan tro...
Ja, hade ju varit en kul grej. Men är det nåt sånt som vi skulle ha, så finns det mycket bussar att välja på som skulle bli mycket billigare, och framförallt så skulle det gå mycket snabbare. Skulle man hitta igen semi-trailerbussen så misstänker jag att det är en hel del att gjöra för att få den i skick, men vi får se. Skall försöka hitta den före jul. Reid.
färingsösoljeätare skrev:en rullande träffplats för veteranlastbilar
Har idag varit och konstaterat att tippset stämde. Dragbilen står där den fotades på Stellans bilder, dock lite mer på väg tillbaka till moder natur. Har ändå sett värre renoveringsobjekt återuppstå. Trailern har jag inte sett då den finns/fanns på ett annat ställe, nån mil bort från bilen. Skall försöka hitta den också vid senare tillfälle. Den lär vara i ett avsevärt sämre skick än bilen, om den eller vad som finns kvar. Här kommer några aktuella bilder av bilen. Reid.
Helt fantastiskt otroligt att den finns kvar, många tack Reid för att du plåtade den. Måtte någon förbarma sig över det gamla vraket (bilen alltså ), detta om någon är väl en unik lastbil? Jag ser med spänning fram mot någon bild på trailern, med vetskapen om att den kan vara i ett misserabelt skick... men det är som med en skräckfilm, man vill inte titta men gör det ändå