Volvo F7 Broschyr

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Jämtlänning » 08 dec 2011, 12:29

F 7:orna hade heller inte div plipp plopp å pim pim-ljud som efterföljaren FL fick, när den tex hade lågt lufttryck eller användande av blinkers..... Rejäl instrumentbräda/inredning också, inte den "plastiga" typen som kom med FL! F-serien va nog den sista Volvomodellen som hade den rätta kvalitetskänslan kvar, lite som att jämföra Volvo 240 med nyare Volvopersonvagnar. Dagens Fågel-Holkar ( FH ) kommer jag nog aldrig tycka vara snygga, hur lång tid det än kommer att gå.....
Jämtlänning

Inläggav Stellan » 09 dec 2011, 18:55

En kille på ett åkeri i Uddevalla fick en ny FL10 utan sovhytt att köra på Oslo med. Det var ingen höjdare att bo i en bil utan sovhytt, men det han var mest irriterad över var just att det plingade och blinkade så fort han gjorde något... och ibland även när han inte gjorde något :mrgreen: :lol:

Jag hittade lite mer information om den containertömmande komprimatorn som satt på "Miljö-F7:an" i en broschyr från Norba. Det måste väl nästan ha räckt att svetsa på öglor på befintliga containers istället för att montera på en bom med hydraulik, och ha eventuella containers som måste flyttas på små hjul? :?

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 09 dec 2011, 19:25

Det känns lite när man ser den här broschyren att det var en väldigt bra tanke från början, men att det i slutändan blev att "gå över ån efter vatten".
Undrar hur många sådana här ekipage som det faktiskt såldes? Tror aldrig att jag sett någon i alla fall.

Men en väldigt intressant broschyr är det! :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 09 dec 2011, 23:48

Jämtlänning skrev:F 7:orna hade heller inte div plipp plopp å pim pim-ljud som efterföljaren FL fick, när den tex hade lågt lufttryck eller användande av blinkers..... Rejäl instrumentbräda/inredning också, inte den "plastiga" typen som kom med FL! F-serien va nog den sista Volvomodellen som hade den rätta kvalitetskänslan kvar, lite som att jämföra Volvo 240 med nyare Volvopersonvagnar. Dagens Fågel-Holkar ( FH ) kommer jag nog aldrig tycka vara snygga, hur lång tid det än kommer att gå.....

Hej Jämtlänning!

FH = FågelHolkar fy sjutton vad jag skrattade. Ja, Kärt barn har flera namn.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 10 dec 2011, 00:12

Jämtlänning skrev:Den gula F 7:an ägdes av en kille vid namn Conny, som hyrde ut sig själv+bil till åkeriet. Visste inte om dess historik tidigare. Firman köpte efter ett tag den lågbyggda från Upplands-Väsby, den va vid köpet grön och lackerades omedelbart om. När den sattes i trafik år 1991, hade den gått 13000 mil. Det satt "tomatlåda" i båda exemplaren. Hunden är en sk Kanadensisk retriever och är den minsta av de 7 retrieversorterna, dom kallas för Tollare.
Thomas Almen skrev:Roliga bilder Lars. Tagna i Odenskog bägge ser jag, bodde där som liten plutt. Å Triconor minns jag när det byggdes, fast då hette det Vinetta strumpbyxfabrik. Gick mycket grus från Rapptorpet dit. var med och åkte vid leveransen, bl.a i en Örjan Hanssonbil med Z 1112 :wink:

Jo, jag hade bla Z 1112 i tankarna ( Volvo Titan ) när jag menade det där med att jag tar hkr med en nypa salt. En TD 100 med 230 hkr känns ju bra mycket morskare än en TD 70 Intercooler på 236 hkr...... trots att F 7:an på papperet har högre motoreffekt!

Det kan jag skriva under på. Min far körde en 3-axlig Titan Turbo 230 hk 9,6 vol. med 3-axligt släp och hela ekipaget var först för timmerkörning men sedan blev det flis för hela slanten. och jag kan intyga att denna motor var en riktig arbetshäst. Tror de var 52 ton totalt då (1964). Det drog vikten med bravur. Skulle man ha satt en F7 med samma konfiguration och 236 hk till att dra släpet skulle det vara kul att se. Den hade ju mindre cylindervolym. Så visst var Titanen morskare. Med timmer utan släp och uppför backen så formligen flög den fram och accelererade utan nämnvärd gaspådrag så både min far och jag tyckte den hade bra med krafter. Han hade haft en Viking Turbo 150 hk och det var ett fall bakåt. Den var svagare än ur-Titanen. Det blev bekräftat då den blev flisbil. Den var inget att fnysa åt. Volvo kunde göra motorer förr men hur det är nu vet jag inte, Små motorer med tillräcklig styrka i många fall. Nu jättemånga hk till vad nytta?

Lars-Gunnar :)
Senast redigerad av Lars-Gunnar 10 dec 2011, 00:25, redigerad totalt 2 gånger.
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 10 dec 2011, 00:21

Fast jag bodde och bor i Sundsvall så såg jag inte till någon F7:a i den kommersiala svängen annat som en och annan soppil men jag tyckte sopbilarna mest bestod av F86. Kanske jag såg någon men glömt. En-bildåkarna här körde länge med Volvo Viking, F86 normalbyggd och det mesta bestod av gruskörning. Jag har faktiskt sett fler FM-bilar an F7. Det är lite mysko att så lite blev sålt här i Sundsvall. Det fanns inte ens en renodlad grusbil. Större åkare här är inriktad på timmerkörning och de ville ju inte ha en F7:a.

Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 10 dec 2011, 00:27

De nosbyggda bilarna var ju lite stabilare på vägen än de frambyggda, så det kanske helt enkelt var så att de ville ha något som det gick att lasta lite på :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 10 dec 2011, 00:35

Stellan skrev:En kille på ett åkeri i Uddevalla fick en ny FL10 utan sovhytt att köra på Oslo med. Det var ingen höjdare att bo i en bil utan sovhytt, men det han var mest irriterad över var just att det plingade och blinkade så fort han gjorde något... och ibland även när han inte gjorde något :mrgreen: :lol:

Jag hittade lite mer information om den containertömmande komprimatorn som satt på "Miljö-F7:an" i en broschyr från Norba. Det måste väl nästan ha räckt att svetsa på öglor på befintliga containers istället för att montera på en bom med hydraulik, och ha eventuella containers som måste flyttas på små hjul? :?

Bild

Bild

/Stellan

Hur blev det inte på personbilssidan? Har en Volvo 850 GLT och den tänder en lampa för service beroende på om man hur långt man kört eller tiden som förflutit. Om jag efter ett år kört 700 mil och jag har 1,500 mils intervall så är det boring utav hell. Vet inte hur det är men kanske den har en summer som jag inte hör. Så kontentan av alltihopa: Man skall vara döv chaufför!

Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 10 dec 2011, 00:41

Det finns ju lampor som blinkar, lyser och irriterar... så man kommer nog aldrig ifrån biltillverkarnas "omsorg" :mrgreen:
Min bil har en kontrollampa för oljetryck, en för helljus och en för laddning. Den har dessbättre inga ljudsignaler som larmar, det sköter karossen och motorljudet om. :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 10 dec 2011, 00:48

Stellan skrev:Det finns ju lampor som blinkar, lyser och irriterar... så man kommer nog aldrig ifrån biltillverkarnas "omsorg" :mrgreen:
Min bil har en kontrollampa för oljetryck, en för helljus och en för laddning. Den har dessbättre inga ljudsignaler som larmar, det sköter karossen och motorljudet om. :D

/Stellan

Är det Duetten du talar om förstår jag?

Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 10 dec 2011, 00:55

Japp...en riktig bil utan några elektroniska hemskheter :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Reid Hulting » 10 dec 2011, 02:00

Hur var det nu? Var det en Duett eller......?
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Stellan » 10 dec 2011, 02:05

En "plåtduett" eller P210 skåp, enligt de renläriga entusiasterna så är det ingen Duett i och med att den inte kan användas som personbil . Vilket jag får erfara när det är dags att besiktiga bilen, då kostar det extra... det är ju en lätt lastbil :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Reid Hulting » 10 dec 2011, 02:08

Ja det var väl det jag hade för mig, att jag läst i nån tråd att det var så det var :D .
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Jämtlänning » 10 dec 2011, 17:19

Hej Stellan! Sommaren 1995 åkte jag Duett. Min va en 1965 års och hade gått som V V S-Servicebil hos Taflins Värme i Östersund. Köpte den 1987 och besiktade den 1995 utan anmärkning. Sålde den senare under hösten -95. Skaffade en "ny" Duett årsmodell -68 i Juli 2008 som har fått genomgå en omfattande renovering. Har bla monterat en överväxel i den, mycket angenämt att kunna ligga å "cruisa" i 100 km/h utan att motorn ska tynas ihjäl........ Fick den besiktad å godkänd i juli 2011. Det jag saknar till den är fina stolar, vet du om några bruna sådana?
Bilagor
Calle på Duetten + Lundstambilar...jpg
Calle på Duetten + Lundstambilar...jpg (28.33 KiB) Visad 18693 gånger
Jämtlänning

FöregåendeNästa

Återgå till Volvo Historik