Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Jämtlänning skrev:F 7:orna hade heller inte div plipp plopp å pim pim-ljud som efterföljaren FL fick, när den tex hade lågt lufttryck eller användande av blinkers..... Rejäl instrumentbräda/inredning också, inte den "plastiga" typen som kom med FL! F-serien va nog den sista Volvomodellen som hade den rätta kvalitetskänslan kvar, lite som att jämföra Volvo 240 med nyare Volvopersonvagnar. Dagens Fågel-Holkar ( FH ) kommer jag nog aldrig tycka vara snygga, hur lång tid det än kommer att gå.....
Jämtlänning skrev:Den gula F 7:an ägdes av en kille vid namn Conny, som hyrde ut sig själv+bil till åkeriet. Visste inte om dess historik tidigare. Firman köpte efter ett tag den lågbyggda från Upplands-Väsby, den va vid köpet grön och lackerades omedelbart om. När den sattes i trafik år 1991, hade den gått 13000 mil. Det satt "tomatlåda" i båda exemplaren. Hunden är en sk Kanadensisk retriever och är den minsta av de 7 retrieversorterna, dom kallas för Tollare.Thomas Almen skrev:Roliga bilder Lars. Tagna i Odenskog bägge ser jag, bodde där som liten plutt. Å Triconor minns jag när det byggdes, fast då hette det Vinetta strumpbyxfabrik. Gick mycket grus från Rapptorpet dit. var med och åkte vid leveransen, bl.a i en Örjan Hanssonbil med Z 1112
Jo, jag hade bla Z 1112 i tankarna ( Volvo Titan ) när jag menade det där med att jag tar hkr med en nypa salt. En TD 100 med 230 hkr känns ju bra mycket morskare än en TD 70 Intercooler på 236 hkr...... trots att F 7:an på papperet har högre motoreffekt!
Stellan skrev:En kille på ett åkeri i Uddevalla fick en ny FL10 utan sovhytt att köra på Oslo med. Det var ingen höjdare att bo i en bil utan sovhytt, men det han var mest irriterad över var just att det plingade och blinkade så fort han gjorde något... och ibland även när han inte gjorde något![]()
![]()
Jag hittade lite mer information om den containertömmande komprimatorn som satt på "Miljö-F7:an" i en broschyr från Norba. Det måste väl nästan ha räckt att svetsa på öglor på befintliga containers istället för att montera på en bom med hydraulik, och ha eventuella containers som måste flyttas på små hjul?![]()
/Stellan
Stellan skrev:Det finns ju lampor som blinkar, lyser och irriterar... så man kommer nog aldrig ifrån biltillverkarnas "omsorg"![]()
Min bil har en kontrollampa för oljetryck, en för helljus och en för laddning. Den har dessbättre inga ljudsignaler som larmar, det sköter karossen och motorljudet om.![]()
/Stellan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst