skandiahamn skrev:Jag förstår det mesta av detta, men min vän Google används några glödande ord för vissa översättningar av hytten, kommer det att låta som Tip-Top var ett hotell.
Jag är säker på att vi inte fick tip-topp i England, så jag har två frågor;
1) När fick tip-top slut och F.88 start?
2) Hur vet ni som är Tip-Top och F.88
Gummit värmaren slangen under förarsätet delade en gång på min F.88 med hett vatten på baksidan av benen

.......... sängen förblev torr

.
Hälsningar,
Nick
När jag var i Skottland för första gången var det några för en svensk ovana saker jag lade märke till. 4-axliga frambyggda lastbilar med tandemdrift och korta hytter utan värme i. På marken låg snöslask.
Det lossades pappersmassa direkt på bilar med flak utan lämmar. I hytterna satt förarna och torkade vindrutorna med trasor. Tydligen fanns ingen värme i hytterna.
Dessutom, liksom då även i Tyskland och numera i Kina, kördes med trehjuliga lastbilar. British Rail hade trailers på sina trehjuliga Scammel lastbilar.
När jag var uppe och smorde ångvincharna hörde jag ett "klingklangklong" och såg då ett lok som rangerade små och korta öppna godsvagnar med trelänkade kättingar som koppel.
Ännu fler märkligheter var hamnkranar drivna med tryckvatten och en bogserbåt driven med paddelhjul på sidorna.