Volvo F86 Broschyr

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Volvo F86 Broschyr

Inläggav Lars-Gunnar » 01 nov 2009, 23:51

Thomas Almèn skrev:15 ton måste vara med moms. Bara det lösa bergflaket drar väl 1-1,5 ton. Göteborgs lastbilcentral,(idag GLC), har i stort sett behållt färgerna.


Ja, Thomas, jag försökte läsa den lilla texten så jag kopierade av bilden och kikade från hårddisken med förstorning. 13 ton skulle det vara så moms var det alltid i min utsaga tidigare.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo F86 Broschyr

Inläggav Stellan » 06 nov 2009, 00:17

Jag har varit med på några rallyn med en F86 som gått för GDG, och den finns kvar i Göteborg.
http://www.akeri.se/files/bilder/tidnin ... 8-59la.pdf

Det gör den här också som jag körde på Tunga Rallyt Väst 2007, fast normalt sett så står den på volvos museum. Det är den första F86:an som exporterades till Storbritanien 1967:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F86 Broschyr

Inläggav Anders » 06 nov 2009, 15:13

GDG 86;an var ju riktigt fin!
Har för mig att den figurerat i något nummer av Trailer tidigare.
Ingår GDG 86;an i Volvos samlingar med?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F86 Broschyr

Inläggav Stellan » 06 nov 2009, 16:42

Jag tror att den bara varit med i åkeritidningen, men är inte helt säker. Bilen tillhör spårvägens veteranförening.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F86 Broschyr

Inläggav mats-oh » 10 jun 2025, 18:44

Roligt att svara på ett så här gammalt inlägg.
Alltså 16 år men det slog mig att funderingen kring Kungsbetong FB86 an så ser det rätt tungt ut.
Har hämtat själv på Kungsbetong över hundra gånger om det räcker och F10an med boggie och HMF 1400 kran lastade 10200kg om jag minns rätt och då var det långt ifrån dubbelställda pallar.
Sen med släpet strax över 20 ton då fick 10 o litaren kämpa hårt på hemresan men med rakt rör upp bakom hytten och 16 växlar så gick det kanon.
Älskar fortfarande den bilen , den bästa och skönaste bilen jag haft.
1983 års modell , plattakare men spliten i växelspaken.
Drömmer att nån gång till få äga en plattakad F1025.
Mats
mats-oh
 
Inlägg: 245
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Föregående

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster