Scania men vilken?

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania men vilken?

Inläggav Lars-Gunnar » 06 okt 2008, 12:45

Hej!

Fann detta kort via Internet? Står Scania 50??? men jag tycker att jag ser nr 75 åt förarhållet. Någon som sett något liknande? Det är ju en bussfront som den såg ut då det begav sig.

Bild

Kan det vara en 75 SUPER? Har alldrig hört att Scania haft någon bil med nr 50. De har bara kört med största flaskan i början på 60-talet.

Lars-Gunnar :wink: :mrgreen:
Lars-Gunnar
 

Re: Scania men vilken?

Inläggav S-V L44 » 06 okt 2008, 18:20

Detta är väl en av de talrika varianterna av Scania-Vabis LV75 som utvecklades i Holland och blev föregångaren till Scania-Vabis LB76.
Jag har sett kanske ett tiotal olika karossvarianter och denna är för all del ny för mig.

Det fanns även en del svenska varianter på LV75, bl.a den som Bosse Norvinge visar på sin hemsida under sitt SLAB arkiv http://www.norvinge.se/nostalgi.htm .
Det var en 1961-års Scania-Vabis LV7534-145 med regnummer M10529 och chassinummer 406516.

Om jag inte minns fel så körde Skandiatransport med ett antal frambyggda Scania-Vabis biltransportbilar i början av 60-talet men dessa var kanske byggda på busschassin.

Är det någon som känner till om någon av de svenska bilarna blivit bevarad?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania men vilken?

Inläggav Lars-Gunnar » 06 okt 2008, 19:27

S-V L44 skrev:Detta är väl en av de talrika varianterna av Scania-Vabis LV75 som utvecklades i Holland och blev föregångaren till Scania-Vabis LB76.
Jag har sett kanske ett tiotal olika karossvarianter och denna är för all del ny för mig.

Det fanns även en del svenska varianter på LV75, bl.a den som Bosse Norvinge visar på sin hemsida under sitt SLAB arkiv http://www.norvinge.se/nostalgi.htm .
Det var en 1961-års Scania-Vabis LV7534-145 med regnummer M10529 och chassinummer 406516.

Om jag inte minns fel så körde Skandiatransport med ett antal frambyggda Scania-Vabis biltransportbilar i början av 60-talet men dessa var kanske byggda på busschassin.

Är det någon som känner till om någon av de svenska bilarna blivit bevarad?

// S-V L44


Jag skrev fel! Det står inte 50 utan det var den som "hade" fotot på Internet som skrev siffran 50 Det står bevisligen 75 i fronten. Ja sjutton också man börjar fundera på hur många prototyper som gått våra näsor förbi både vad göller Scania och Volvo? Kan nog inte vara så många.

Lars-Gunnar :oops:
Lars-Gunnar
 

Re: Scania men vilken?

Inläggav S-V L44 » 08 okt 2008, 21:41

Här är en bil som verkar lite skum, eller hur?

Jag hittade den på Blocket för en 3-4 år sedan, så det är väl preskriberat att jag publicerar bilden utan formellt tillstånd.
Säljaren påstod att det skulle vara en L7150, en f.d. miltärbil utan årtalsbestämning, som konverterats till A-traktor, men det ser mest ut som lite hopplockade delar mellan Regent och L75.

// S-V L44
Skum Scania-Vabis L7150 Regent - A-traktor.JPG
Skum Scania-Vabis L7150 Regent - A-traktor.JPG (52.69 KiB) Visad 27804 gånger
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania men vilken?

Inläggav S-V L44 » 08 okt 2008, 21:46

Här är en annan Scania-Vabis som jag inte riktigt kan reda ut vad det skulle vara för modell.
Bilen är troligen från mitten av eller sent 30-tal, men den kraftigt sluttande fronten och de enkla gälarna på motorhuven stämmer inte riktigt med övriga modeller från den tiden.
Vissa 335:or hade sluttande front men de hade också liknande gäl-mönster på motorhuven som vi t.ex. ser på Drabanter och Regenter.
För övrigt verkar det som om just 335.an finns i ett otal mycket olika varianter. Varför?

Är det någon som kan bestämma modellen mera exakt?

// S-V L44

Scania-Vabis - 1930s - Åsbrink Bilväghyvel.JPG
Scania-Vabis - 1930s - Åsbrink Bilväghyvel.JPG (127.27 KiB) Visad 27799 gånger


Scania-Vabis - Okänd modell.JPG
Scania-Vabis - Okänd modell.JPG (158.33 KiB) Visad 27790 gånger
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania men vilken?

Inläggav Kjell T » 09 okt 2008, 07:09

Kan det vara så att L71:an på bilden från Blocket är en HPD eftersom framskärmarna med lyktfästen är från en Volvo eller något annat främmande märke. Det vore intressant att veta var bilen finns idag och vad chassinummret är.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania men vilken?

Inläggav S-V L44 » 09 okt 2008, 12:41

Bilen fanns i Vedum i Västergötland, men den lär väl vara såld vidare vid det här laget.
kanske någon annan i forumet känner igen den?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania men vilken?

Inläggav Anders » 09 okt 2008, 16:02

S-V L44 skrev:Här är en annan Scania-Vabis som jag inte riktigt kan reda ut vad det skulle vara för modell.
Bilen är troligen från mitten av eller sent 30-tal, men den kraftigt sluttande fronten och de enkla gälarna på motorhuven stämmer inte riktigt med övriga modeller från den tiden.
Vissa 335:or hade sluttande front men de hade också liknande gäl-mönster på motorhuven som vi t.ex. ser på Drabanter och Regenter.
För övrigt verkar det som om just 335.an finns i ett otal mycket olika varianter. Varför?

Är det någon som kan bestämma modellen mera exakt?

// S-V L44

Scania-Vabis - 1930s - Åsbrink Bilväghyvel.JPG


Scania-Vabis - Okänd modell.JPG


Har tidigare forskat runt lite i utseendet på Scanias 335-serie. Som med de flesta andra av Scanias bilar före 1944 är det tämligen svårt att få någon vidare rätsida på det hela.
Det jag har kommit fram till är att gälarna på huven modell "Regent/Drabant" dök upp i början av 40-talet, och att detta troligtvis är en bil av sent 30-tals snitt.
Instruktionsboken för Scania-lastbilar från slutet på 30-talet är det en likadan vagn avfotograferad.
I boken "Scanias militärfordonshistoria" finns det en bild på sidan 45 med ett halvdussin vagnar färdiga för leverans till KAF. Dessa har bakåtlutande kylare, men det äldre utförandet av gälar på huven.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania men vilken?

Inläggav Lars-Gunnar » 10 okt 2008, 01:24

Hej S-V L44

Bilen är med största säkerhet en Tidaholmare. Se bakaxelns kåpa och jämför med bilarna i denna länk som är till Vägförvaltningen. Scania-Vabis köpte ju Vabis och tog över Tidaholm. De måste ha fått mycket matnyttigt på köpet.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15901.0

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scania men vilken?

Inläggav Anders » 10 okt 2008, 10:30

Det där är en Scania-Vabis 335 från sista åren på 30-talet.
Bla. har den ju en stor S-V logga på hyttdörren :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania men vilken?

Inläggav Lars-Gunnar » 10 okt 2008, 12:11

Ok, vi får kalla in "Fråga Lund". Nej skämt åsido, jag har 2 böcker av Scania-Vabis bilar. Båda är 100 årsjubileböcker men lite olika då den ena inte har något om järnvägshistorien och lite om personbilstillverkningen men desto mer om de olika lastbilarna och bussarna som de gjorde.

Från och med 1936 infördes svagt bakåtlutande kylare. Bilen kan vara en av typ 3552 med motoralternativen 1664 för lättbentyl med förgasare och dieselmotorn hade nr 16641. Ville man ha Hasselmanmotor var beteckningen 16642. Utförande fanns som 4x2 och 6x2 med 7,8 till 10.0 tons totalvikt. Hästkraftsantalet var helt beroende av motor- och bränsletyp. Var från 50-115 hk. Vi kan ju se att bilen kom ut efter 1936 då den inte hade lutande front före. Varianterna berodde på om bilen var en torped, bulldogg eller falsk bulldogg samt een militärmodell. Bulldogg=frambyggd, Falsk bulldogg=Lastbil med sovhytt och plats för gengasaggregat.

Vad som irriterar mig är framskärmarnas utformning. Det är inte likt Scania-Vabis. Deras skärmar brukar vara sirligt utformade och i min bok finns inte detta arrangemang alls. Är det så att det är lite av Tidaholmare över denna bil även om det är en Scania-Vabis.

Ser att bolaget har haft kontakt med både Leyland och Magirus Deutz och det är på detta viset de fått tips och know how att göra nya motorer efter 1936. Gamla Scania-Vabis instrumentpanel är förbaskat likt Magirus. Det måste ha blivit ett givande och tagande.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scania men vilken?

Inläggav Anders » 10 okt 2008, 13:00

I "Scania Fordonshistoria 1891-1991" finns det en bild på en precis likadan vägverksbil(utan hyvelblad, men med gengasaggregat) på sidan 122.
Skärmarna är helt vanliga Scania-skärmar. De smalare varianten verkar om man går efter foton ha fasats ut i mitten på 30-talet. Alltså några år inna de här bilarna byggdes.

På sidan 123 i ovan nämnda bok finns en bild på en lite nyare vägverksbil som har de nyare gälarna på huven.

Tydligen verkar 1936 ha varit en brytpunkt när bilarna moderniserades och 1920-tals utseendet försvann.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania men vilken?

Inläggav Lars-Gunnar » 10 okt 2008, 13:15

Här är länken till sidan med instrumentbrädan:

Skrolla neråt. Nog är det rätt lika även om det också skiljer lite:

http://www.magirus-deutz.ch/willkommen.html

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scania men vilken?

Inläggav bilobuss » 10 okt 2008, 23:56

S-V L44 skrev:Här är en bil som verkar lite skum, eller hur?

Jag hittade den på Blocket för en 3-4 år sedan, så det är väl preskriberat att jag publicerar bilden utan formellt tillstånd.
Säljaren påstod att det skulle vara en L7150, en f.d. miltärbil utan årtalsbestämning, som konverterats till A-traktor, men det ser mest ut som lite hopplockade delar mellan Regent och L75.

// S-V L44
Skum Scania-Vabis L7150 Regent - A-traktor.JPG



Denna traktor har varit med på maskinträffen i Trädet under senare år, dock inte i år. Är mycket riktigt ett ihopplock av L71 och L75.
Mycket delar är från L75. Dock är chassinummer i L71-serien. Fordonet ska, i detta skick, ha setts på Gotland för ganska många år
sedan. Ev. kan ombyggnaden ha skett där. Ursprunget kan vara en lastbil som rullat för Kungsholms Åkeriförening i Stockholm under
1960/1970-talen
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Scania men vilken?

Inläggav finnholm » 12 okt 2008, 13:17

Hejsan!

Denna Lastvagn, er en Scania-Vabis fra serian 355, idet denn model havde tilbacke lænet kylar, motoreren er efter alt at dømme en Tidaholm eller en Hesselmann. Denna vagn er sandsynligvis fra 1936

Hilsnar flh

.quote="S-V L44"]Här är en annan Scania-Vabis som jag inte riktigt kan reda ut vad det skulle vara för modell.
Bilen är troligen från mitten av eller sent 30-tal, men den kraftigt sluttande fronten och de enkla gälarna på motorhuven stämmer inte riktigt med övriga modeller från den tiden.
Vissa 335:or hade sluttande front men de hade också liknande gäl-mönster på motorhuven som vi t.ex. ser på Drabanter och Regenter.
För övrigt verkar det som om just 335.an finns i ett otal mycket olika varianter. Varför?

Är det någon som kan bestämma modellen mera exakt?

// S-V L44

Scania-Vabis - 1930s - Åsbrink Bilväghyvel.JPG


Scania-Vabis - Okänd modell.JPG
[/quote]
Användarvisningsbild
finnholm
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 sep 2008, 19:14
Ort: Scania forhandler + EFFER kran Importør

Nästa

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster