Scania 110 ,140 -- 111 ,141 skillnader?

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania 110 ,140 -- 111 ,141 skillnader?

Inläggav täftkråken » 29 nov 2007, 14:18

Hej allihop!

Vore tacksam om någon kunde göra ett utlägg om detta :D
Svamla på bara, all info tas tacksamt emot :D

När var brytpunkten mellan modellerna? :oops:
Vad var de väsentliga skillnaderna?
Vilka större skillnader är det mellan årsmodellerna?

Har kollat på scania.com ,men det är lite detaljer där.
Finns kanske annan länk?

Ni som var med och körde dessa, hur uppfattade ni skillnaderna?

Mvh Mats
he som hänn he hänn hänna...
täftkråken
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 nov 2007, 22:20
Ort: Umeå

Scania 1969 till 1981.

Inläggav Bo Norvinge » 01 dec 2007, 15:51

Svaret på frågan blir mer komplicerad ju mer ingående man tänkas svara.
Här är grunderna.
Då jag själv inte var aktiv observatör vid den tiden utan har fått försöka klura ut historien med hjälp av litteratur, sägner och uteslutningsmetoder lär det vara fel insmugna i utlägget.
I tidningar kunde modeller presenteras vissa år och modellerna gick ut på marknaden med annan årsmodell. Broschyrer kan visa ”fel” modeller som inte överensstämmer med tryckår.

Vi talar här om Scanias tyngsta lastvagnar mellan åren 1968 till 1981.
Vid sidan av 110 och 140 tillverkade Scania de mindre 50 och 80.
Nollan (0) i beteckningen talar om att dessa ingår i den ”första” serien.
Några undantag är 85 och 145 (senare 86 och 146) som var vagnar med kraftigare chassi.
Siffrorna 5, 8, 11, 14 skvallrar om cylindervolymen.
Till siffrorna läggs även en viktig bokstavsbeteckning före sifferkombinationen för att visa vilken typ det handlar om.

Exempel lista:
L= Tvåaxlig torpedbyggd.
LB= Tvåaxlig frambyggd.
LS= Treaxlig torpedbyggd.
LBS= Treaxlig frambyggd.
LBFS= Fyraxlig frambyggd. (endast 111)
LT= Treaxlig tandemdrift torpedbyggd.
LBT= Treaxlig tandemdrift frambyggd.
LK= Tvåaxlig frambyggd med framflyttad framaxel. (export)
LKT= Treaxlig frambyggd med framflyttad framaxel. (export)


Först ut var L50, L80/85, L/LS/LT/LB/LBS110 1968.
110 hade en 11-liters rak sexcylindrig motor.
Den större 140 presenterades året efter och hade Scanias första V8 på 14-liters cylindervolym.
Samma år, alltså 1969 presenterades bl.a. LB80/85 och LBT110.

Modellerna förändrades under tiden som alla fordon gör.
En tidig LB/LBS110 (frambyggd) kan igenkännas då den har små emblem i fronten och delade backspegelbågar. De första hade även dubbla växelspakar innan hög/låg-knappen kom.
140 V8 kom vad jag förstår som årsmodell 1970.
Den torpedbyggda med V8, L, LS och LT140 presenterades 1972 med hytt lånad från LB80/85.
Den första 1-seriebilen smög sig fram 1974 som 111 med en ny lågvarvig motor. Den sista siffran noll ersattes av en etta mitt i fronten.

Bild

På årsmodell 74 flyttades lycktorna upp från stötfångaren på de större LB-vagnarna.
Instrumenteringen förändrades markant 1974 på L och året efter på LB då instrumentbrädan kläddes in i svart och den grå ratten ersattes med svart plastratt.

Nu har vi kommit fram till en viktig bryttid.
Serie 1 började mer och mer framträda. Dessa modeller kom inte samtidigt utan pluppade upp lite då och då.
80 och 85 blev 81 och 86 med sin lågvarviga 8-litare 1975 och den fyrcylindriga L50 försvann.
Siffrorna sattes på en svart platta (ej L/LS/LT 81/85/111)
140 blev kvar till 1977 då 141 kom med lågvarvsmotor.
6-chassin (tidigare 5-chassin) fanns som 86 och torpedbyggd LT146 med tandemboggi.
116 fanns bara som busschassi.

Under hela perioden av 0- och 1-serien tillverkning utvecklades naturligtvis alla andra komponenter som axlar och växellådor m.m.

Sedan rullade det på fram till det att 2-serien presenterades.
Torpedbyggda T-serien premiärvisades något före restrerande frambyggda G, P och R-bilarna under det tidiga 1980-talet som får bli en annan historia för framtiden.

Kanske någon mer ingående kan komplettera eller rätta mig i frågan?
Kanske någon vill redogöra för bussdelen?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Scania 1969 till 1981.

Inläggav Anders Ason » 01 dec 2007, 22:55

Bo Norvinge skrev:Svaret på frågan blir mer komplicerad ju mer ingående man tänkas svara.....


Mycket intressant!

/Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Thomas Almen » 02 dec 2007, 14:26

Finns väl inte mycket att tillägga på Bosses redogörelse, möjligen tror jag tandem fanns med från början, det fanns ju såna med små bokstäver i fronten. Skillnaden i att köra, ja sedan hög-o lågen ersatts med en knapp på spaken blev dom riktigt roliga att köra. Den lådan var pålitligare i kuperad terräng än rangelådan som kom -72. Har själv svurit när man haft för bråttom mellan hög o låg, så att inte lådan hängt med, utan det har uppstått friläge. 141:an var ju rolig med sin lågvarvsfilosofi. Många som haft 140:or kunde åka långa sträckor på 9:ans växel innan dom kom på att dom hade en växel till. Motorn skulle ju låta på ett visst sätt, och det tog tid ibland att vänja sig. Sen upplevde man nog Scaniorna som robustare på den tiden, det var grövre tilltaget på nåt vis.
Thomas Almen
 

Två små kommentarer.

Inläggav jan.johansson » 02 dec 2007, 14:51

Tycker allt ser riktigt ut, ett par små kommentarer bara: jag har aldrig stött på någon 140:a med årsmodell 1970 men jag kan ju inte vara så kategorisk och säga att det inte har funnits. Detta får bli ett ämne för utredning.

Jag minns den första 140:an jag såg, det var längst bort på Kungsladugårdsgatan, vid Skytteskogen. En blå-vit LBS dragbil med trailer. Att hitta dessa anteckningar om jag alls skrev upp den är inget som låter sig göras på en kafferast precis. Det var nog 1970.

Kommentar nummer två får bli att årsmodellen 1975 var delad, med tidiga bilar=gamla inredningen och emblemen; sena bilar=nya inredningen och emblemen. Detta skapar ett inressant faktum, nämligen att man kan skilja en 110:a från 1974 mot en tidig 1975:a eftersom 111:an kom då. Däremot var det ingen skillnad på en 140 1974 och tidig 1975 vilket ju också framgår av din text.

Ett problem i sådana här redogörelser är alltid om man menar när ändringarna/nyheterna presenteras eller den faktiska årsmodellen. Lastbilstillverkarna har nog aldrig varit så bundna av att ändra just vid årsmodellsskiftena.
jan.johansson
 

Inläggav Thomas Almen » 02 dec 2007, 17:08

En liten kommentar ang. årsmodeller. Dom första 140:orna levererades, åtminstone hemma i Jämtland, på senhösten -69. Allra först med en 140 i trafik var ju SU-intressenter i Umeå.Har haft en broschyr med titeln "1970 års män", där dom första v8-kunderna var med, bl.a Erik Nilsson i Högsta, Bus-Ove Eriksson, Köping och Rudolf Odin,Nälden.Som regel byttes väl årsmodellen efter industrisemestern.
Thomas Almen
 

Inläggav Bo Norvinge » 02 dec 2007, 17:34

Thomas Almèn skrev:...möjligen tror jag tandem fanns med från början, det fanns ju såna med små bokstäver i fronten.


Jo, du har rätt i att LBT110 fanns tidigare. I min samling finns en broschyr om tandemdrift för 110:orna tryckt februari 1969 med just små bokstäver och siffror.
Om dessa gick ut som 69:or eller 70:or vet jag inte.
Deremot finns inte LBT110 med i Scanias tidigaste tryckverk.

Håll med om att det är kul med lite aktivitet på forumet!
Detta är en bra början men jag tror inte detta ämne är helt uttömt då fler frågetecken behöver rätas ut.

Vem vet, kanske någon vågar väcka debatt i ämnet Volvos modellförändringar. Detta anser jag vara ett klurigare område.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Inläggav Anders » 02 dec 2007, 19:00

LK och LKT var väl enbart avsedda för export?
har för mig att jag läst någonstans att de primärt var avsedda för den australiensiska marknaden?

Kompletterar med ett par beteckningar.

F= 2 axlig bil med driven framaxel, 4X4
FS= 3 axlig bil med vanlig stödaxel med driven framaxel. Detta brukar väl kallas 6X2+2? Sen byggdes det visst bara en FS24, men har ju ändå funnits.

Som kuriosa kan nämnas att jag en gång fick en rejäl skopa ovett av en äldre herre som ansåg mig "ung och uppkäftig" som påstod att det funnits en Scania F10 "titta på volvon där borta, det är en F10, där ser du, det finns inte någon Scania F10"!
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Inläggav Thomas Almen » 02 dec 2007, 19:04

Håller fullständigt med Norvinge, det är ju så här forumet ska användas. Vi är väl så många att vi ska kunna hålla liv i det. Volvos modeller ja, det var väl system 8 som presenterades -65, första årsmod. hette väl -66. Uppdateringar -68, -70, 89:orna presenterades -71, ytterligare ansiktslyftningar -73 och -75, om inte minnet sviker. N-serien kom -73, och F-serien -78. Det här var ett väldigt grovt sammandrag. Största nyheten, som jag minns de senaste 40, 45 åren. det är ju 140:an. Från 110:ornas 260 hk, till v8:ans 350, man undrade ju vem som behövde en så stor motor!!?. Fast det var faktiskt högre vridmoment i 89:orna. Lika när Scania visade 110:ans frambyggda hytt, finare än så kunde väl inte hytt bli, vilken utveckling det har varit ändå. Nä, nu får det räcka för idag, känns nästan som man skulle ha en fot i graven, fsat man bara är 50.
Thomas Almen
 

Exportmodell.

Inläggav Bo Norvinge » 02 dec 2007, 19:07

Anders skrev:LK och LKT var väl enbart avsedda för export?
har för mig att jag läst någonstans att de primärt var avsedda för den australiensiska marknaden?


LK och LKT fanns vad jag TROR bara på Australienska- och Brasilianska marknaden.
Jag vet att den tillverkades av Scania do Brazil men bör ju även tillverkats i Australien.

Hoppas att någon har svaret på detta.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Inläggav Anders » 02 dec 2007, 19:29

Tittade i boken "Scania bussar, lastbilar under 75år" och i den nämns att LK byggs för Australien och Brasilien (sid. 87). Frågan är vilka modeller som fanns i det utförandet? Enligt samma bok nämns LK och LKT111 samt LKT141. Det finns även bild på en LK140 i brasilien (sid. 63). Undrar vad K;et står för?

Kom på en bokstav till
LA= Allhjulsdriven lastbil, ex vis LA82 eller LBA110(prototypen, seriebilarna hette ju SBA)
Nästa fråga då, vad står S;et för, kan det vara Special?
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Bokstavskombinationer.

Inläggav Bo Norvinge » 02 dec 2007, 20:40

Ja, dessa bokstäver!

Vi kanske kan komma överrens om betydelserna?
Jag börjar med att sammanställa det som...

L= Lastbil.
B= Bulldog (frambyggd hytt)
S= Stödaxelboggi.
T= Tandemdrivenboggi.
(har jag hört)

...och nu lite vilda teorier...

F= (LBFS) Fler framaxlar?

SBA/SBAT (TG30/TG40).
S= Kan säkert vara Special.
B= Säkerligen bulldog igen.
A= Allhjulsdriven.
T= Kan det vara tandemdriven boggi igen eller rent av dubbel betydelse som "Turbo" då bara 6x6-varianten utrustades med den turboladdade 11-litaren?

...för att avsluta med det stora frågetecknet...

K= Ingen aning. Kanske "kort överhäng fram"???

Får Vi någon lösning på detta här?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Inläggav Anders » 02 dec 2007, 20:52

Tror att samtliga bokstäver från A till T är avbetade nu.
Har plöjt igenom ett par Scania-böcker till, utan att bli mycket klokare på vad vissa bokstäver står för. Det kanske inte ens är säkert att det fanns någon baktanke med vissa av de senare tillkomna bokstäverna jmfr. F/G 88 :D

Väldigt intressant ämne hur som helst.

MVH
Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Scania sbat

Inläggav Böll » 27 jan 2008, 19:04

När ja hade min tgb-40 så fick ja kontakt med en som va med å utveckla bilarna,han påstod att sbat stod för Swedish,Built,All,Terrain,vet inte om de är korrekt,de va för att de skulle gå å sälja dom utomlands enl honom...
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Inläggav Micke Lund » 27 jan 2008, 19:08

4x4 hette väl SBA och 6x6 SBAT. då stämmer ju inte det heller,eller?
Användarvisningsbild
Micke Lund
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 20 jul 2007, 17:16
Ort: Sala

Nästa

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster