Svaret på frågan blir mer komplicerad ju mer ingående man tänkas svara.
Här är grunderna.
Då jag själv inte var aktiv observatör vid den tiden utan har fått försöka klura ut historien med hjälp av litteratur, sägner och uteslutningsmetoder lär det vara fel insmugna i utlägget.
I tidningar kunde modeller presenteras vissa år och modellerna gick ut på marknaden med annan årsmodell. Broschyrer kan visa ”fel” modeller som inte överensstämmer med tryckår.
Vi talar här om Scanias tyngsta lastvagnar mellan åren 1968 till 1981.
Vid sidan av 110 och 140 tillverkade Scania de mindre 50 och 80.
Nollan (0) i beteckningen talar om att dessa ingår i den ”första” serien.
Några undantag är 85 och 145 (senare 86 och 146) som var vagnar med kraftigare chassi.
Siffrorna 5, 8, 11, 14 skvallrar om cylindervolymen.
Till siffrorna läggs även en viktig bokstavsbeteckning före sifferkombinationen för att visa vilken typ det handlar om.
Exempel lista:
L= Tvåaxlig torpedbyggd.
LB= Tvåaxlig frambyggd.
LS= Treaxlig torpedbyggd.
LBS= Treaxlig frambyggd.
LBFS= Fyraxlig frambyggd. (endast 111)
LT= Treaxlig tandemdrift torpedbyggd.
LBT= Treaxlig tandemdrift frambyggd.
LK= Tvåaxlig frambyggd med framflyttad framaxel. (export)
LKT= Treaxlig frambyggd med framflyttad framaxel. (export)
Först ut var L50, L80/85, L/LS/LT/LB/LBS110 1968.
110 hade en 11-liters rak sexcylindrig motor.
Den större 140 presenterades året efter och hade Scanias första V8 på 14-liters cylindervolym.
Samma år, alltså 1969 presenterades bl.a. LB80/85 och LBT110.
Modellerna förändrades under tiden som alla fordon gör.
En tidig LB/LBS110 (frambyggd) kan igenkännas då den har små emblem i fronten och delade backspegelbågar. De första hade även dubbla växelspakar innan hög/låg-knappen kom.
140 V8 kom vad jag förstår som årsmodell 1970.
Den torpedbyggda med V8, L, LS och LT140 presenterades 1972 med hytt lånad från LB80/85.
Den första 1-seriebilen smög sig fram 1974 som 111 med en ny lågvarvig motor. Den sista siffran noll ersattes av en etta mitt i fronten.
På årsmodell 74 flyttades lycktorna upp från stötfångaren på de större LB-vagnarna.
Instrumenteringen förändrades markant 1974 på L och året efter på LB då instrumentbrädan kläddes in i svart och den grå ratten ersattes med svart plastratt.
Nu har vi kommit fram till en viktig bryttid.
Serie 1 började mer och mer framträda. Dessa modeller kom inte samtidigt utan pluppade upp lite då och då.
80 och 85 blev 81 och 86 med sin lågvarviga 8-litare 1975 och den fyrcylindriga L50 försvann.
Siffrorna sattes på en svart platta (ej L/LS/LT 81/85/111)
140 blev kvar till 1977 då 141 kom med lågvarvsmotor.
6-chassin (tidigare 5-chassin) fanns som 86 och torpedbyggd LT146 med tandemboggi.
116 fanns bara som busschassi.
Under hela perioden av 0- och 1-serien tillverkning utvecklades naturligtvis alla andra komponenter som axlar och växellådor m.m.
Sedan rullade det på fram till det att 2-serien presenterades.
Torpedbyggda T-serien premiärvisades något före restrerande frambyggda G, P och R-bilarna under det tidiga 1980-talet som får bli en annan historia för framtiden.
Kanske någon mer ingående kan komplettera eller rätta mig i frågan?
Kanske någon vill redogöra för bussdelen?