Håller mig som sagt i huvudsak till fordonsmodeller och där handlar det om att man vill få till det rätt mm. Undrar då lite över Scanias bokstavsbeteckningar, som jag vet avhandlats flera gånger på olika platser i forumet, men detta kändes som en naturlig plats att börja på. Om det ligger fel hoppas jag Admin flyttar det rätt.
Det jag närmast undrar lite över är detta med LBT kontra LBS i främst 0- till 2-serien. I flera fall när man tittat runt på olika sidor där olika ekipage har listats, och oavsett om dragbilen var avsedd för trailer eller släpvagn, så verkar det som man i Tyskland betecknat treaxliga bilar som LBT rakt av. I alla fall verkar man i de sammanhang där jag tittat nämligen ha utgått från att typ alla frambyggda Scania som bl.a. 110, 140, 111 osv. med boggi har varit just LBT snarare än LBS.
Vad jag förstått så innebär alltså beteckningen LBS hos Scania vid denna tid en boggi med stödaxel medan LBT att det då varit en tandemboggi? Blir dock lite fundersam då väl tandemdrift mest förekommit på sådant som t.ex. anläggnings- och timmerbilar samt mera specialiserade fordon, däremot inte direkt på ekipage för fjärrtrafik. Har jag fel i detta eller är det tyskarna som inte skiljer åt korrekt mellan LBS och LBT?