SCANIAmuseet i Södertälje

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

SCANIAmuseet i Södertälje

Inläggav gjutarleif » 29 dec 2017, 14:17

Till Anders Ason.
Du har ett PM angående museet.

mvh//gjutarleif.
gjutarleif
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 feb 2009, 22:53

Re: SCANIAmuseet i Södertälje

Inläggav Anders Ason » 30 dec 2017, 11:30

Tack. Besvarat via mejl.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: SCANIAmuseet i Södertälje

Inläggav gjutarleif » 13 jan 2018, 19:57

Hej.
Under Julhelgen tog jag mig tid att skriva ner några tankar och synpunkter på mitt och andra veteranlastbilsentusiasters missnöje med "utvecklingen/avvecklingen" av Scanias museum.

Jag har besökt museet flera gånger och hoppats få göra det i samband med deltagande i evenemanget Åkarsvängen. Som ni vet har ju detta inte varit möjligt då det stängts på grund av diverse omständigheter. Jag gjorde mig till tolk för detta missnöje och skickade in mina tankar genom en kanal på Scanias hemsida.
Sände min skrivelse på remiss till Anders A.son för utlåtande och lade in några av hans synpunkter. Vill genom detta inlägg höra era synpunkter och kommer naturligtvis att redovisa den respons som förhoppningsvis kommer från Scania.
Hoppas ni orkar läsa hela texten.

Till ansvariga för verksamheten vid Scanias museum.

Jag har vid ett flertal tillfällen besökt museet och haft stort utbyte av detta, senast vid evenemanget Åkarsvängen 2017 (trots att det meddelats att museet inte skulle vara öppet!). Att få möjligheten att studera lastbilarnas och transportbranschens utveckling genom en tillbakablick på de historiska fordon som samlats i museet är mycket värdefull. Tyvärr kan konstateras, att en beklaglig och märkbar förändring till det sämre har skett de senaste åren. Om minnet inte sviker, är samlingen av fordon och motorer starkt reducerad till ett minimum.

Åren 2015 och 2016 var museet stängt på grund av förändringar och ombyggnad eller har varit uppbokat för annat ändamål. Detta har upplevts som mycket negativt av många besökare till Åkarsvängen.

Jag har i många år haft stor passion för nyttofordon och framförallt bilar tillverkade i Södertälje. Genom mitt stora intresse för äldre lastbilar tillverkade under perioden med företagsnamnet Scania-Vabis har jag därför införskaffat 2 bilar från 50- och 60- talet. Den första av modell L 56 är helrenoverad under tiden 2002-2010 och en modell L 75 är under renovering. Med min 56:a har jag deltagit i många trivsamma träffar och senast Åkarsvängen vid fabriken i Södertälje.

Vill genom denna kontakt göra mig till tolk för många SCANIA och veteranbilsentusiaster som med förundran och besvikelse ställer sig frågan, vad ska ske med museet, fordossamlingen och fortsatt verksamhet? Som jag uppfattat är Scanias filosofi att, genom långvariga och goda relationer med kunder och brukare, bevara arvet av den tradition och prestige, som det innebär att äga och köra en (Scania-Vabis) SCANIA. En viktig del i detta arbete borde vara att fortsatt vårda det starka varumärke som SCANIA och dess produkter representerar genom att slå vakt om dess historia och värderingar. Ett fortsatt bevarande av historiska fordon, genom ett aktivt och utvecklande museum, är därför väldigt viktigt. Med det (beklagliga) utländska ägarförhållande som skett är det ännu viktigare att slå vakt om den gamla ”Vabisandan” med dess uttalade värderingar som uppskattats av så många.

Hur ser fortsatt verksamhet ut? Var har alla gamla ”veteraner” tagit vägen? Kommer det finnas möjlighet att i framtiden kunna besöka museet och beskåda en SCANIA XT eller en L distributionsbil? Underskatta inte heller den stora betydelsen av att historiska lastbilsfordon rör sig synliga för allmänheten och vars långa tekniska utveckling kan ses på museet. Fordonen påminner om den stora betydelsen lastbilarna har haft och fortfarande har för samhällets utveckling och försörjning.
Allmänheten påverkar politiken och som då också medför en större förståelse för
lastbilstransporternas stora betydelse för ett fungerande samhälle. En viktig faktor för
Scanias 125-åriga historia och framtida förutsättningar.

Ett viktigt skäl för att värna om Scanias varumärke och dess stora förtroende är att dess historia syns -inte att då gömma den.

Jag/vi hoppas att SCANIAS framgång som fordonstillverkare fortsätter. Det är ju en förutsättning för att museet skall kunna bevaras o utvecklas och inte reduceras till ett minimum eller avvecklas.

Leif Eriksson.
Veteranlastbilsägare.
gjutarleif
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 feb 2009, 22:53

Re: SCANIAmuseet i Södertälje

Inläggav Per Thomson » 13 jan 2018, 20:04

Det här brevet är det många som ställer sig bakom, det ska verkligen bli intressant att se om Scania svarar och hur de svarar.
Bra Leif o Tack! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: SCANIAmuseet i Södertälje

Inläggav 30Fredrik » 13 jan 2018, 20:26

Bra sammanfattat, helt riktigt det du skrev om försämringarna!! 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: SCANIAmuseet i Södertälje

Inläggav Reid Hulting » 13 jan 2018, 21:31

Kanske ett sätt för Volkswagen att börja tona ned varumärket SCANIA för att så småningom smyga in VW-loggan istället, kanske i samband med att man slår ihop M.A.N. och SCANIA.
Ur VW-ledningens synvinkel så är VW-loggan totalt sett mer känd än både M.A.N. och SCANIA runt jordklotet.
Så det är kanske viktigt att vi är rädda om de Vabisar vi idag har.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: SCANIAmuseet i Södertälje

Inläggav herrstina- » 14 jan 2018, 00:00

VAG har ju faktiskt tre stora lastbilstillverkare inom gruppen, VW, Scania och MAN, volymmässigt är dom nog ungefär lika stora.
Frågan är hur länge dom anser det företagsekonomiskt rimligt att driva alla märkena parallellt, kanske man låter varje märke bli suveränt på de marknader där man är starkast.

Om man inte längre anser att ett varumärke är tillräckligt viktigt minskar naturligtvis intresset att driva tex. ett museum vidare. Det här styr naturligtvis helt av ekonomiska intressen. En tänkbar lösning kunde vara att man kanske i samarbete med Södertälje stad och någon form av museiförening lyfter ut verksamheten från företaget och delvis finansierar driften med inträde.

En annan sak som stör är att Scania går ut till sina verkstäder och förbjuder dom att låna ut specialverktyg som ibland krävs för veteranrenoveringar, rimligen borde dom ha ett egenintresse av att deras produkter bevaras även av entusiaster.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: SCANIAmuseet i Södertälje

Inläggav Bo Abrahamsson » 14 jan 2018, 00:10

Bra Leif att du lade upp skrivelsen på forumet som jag föreslog när vi pratades vid senast så att så många som möjligt får ta del av den och inte bara dom det berör i Södertälje och som Per skriver så tror jag att de flesta av oss skriver under. Själv tycker jag det är tråkigt att dom har sådan lokalbrist att dom var tvungna att ta halva hallen till restaurang och en annan del till konferenslokal istället för gamla fordon.
Hälsn.
Bosse
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 543
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: SCANIAmuseet i Södertälje

Inläggav Klas Pettersson » 14 jan 2018, 18:08

Hej Leif!!

Ett bra sätt att få spridning på sådana här saker är Facebook, vet att många inte gillar Facebook men att dela ett budskap blir lätt lavinartat.

Brevet borde delas på tex "Vi som älskar gamla Scanior" eller Scanias egen facebooksida.

MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 478
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Re: SCANIAmuseet i Södertälje

Inläggav Per Thomson » 14 jan 2018, 18:22

Bra idé Klas!
Fixar du det Leif?
Annars hör av dig!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: SCANIAmuseet i Södertälje

Inläggav Kjell T » 14 jan 2018, 20:53

Hoppas att aktiviteterna ger önskat resultat och museet utvecklas i positiv riktning för oss entusiaster.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: SCANIAmuseet i Södertälje

Inläggav gjutarleif » 15 jan 2018, 18:51

Hej Per.

Du har pm angående mitt ämne, Scanias museum.

mvh//gjutarleif.
gjutarleif
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 feb 2009, 22:53

Re: SCANIAmuseet i Södertälje

Inläggav Per Thomson » 17 jan 2018, 09:12

Nu är texten inlagd på FB -gruppen "Vi som älskar gamla Scanior", gjordes sent igår kväll och nu kl 08 redan 26 likes.
För att få upp texten klickar man på "Läs mer".
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: SCANIAmuseet i Södertälje

Inläggav Per Thomson » 19 jan 2018, 13:27

Två svar på FB:

1 delning
2 kommentarer
Kommentarer
Janne Trensum Krutis
Janne Trensum Krutis Det mesta fins att beskåda på roland bergs museum i ljungby
1
Hantera
Gilla
· Svara · 2d
Per Thomson har svarat · 3 svar · 4 min
Gary Bailey
Gary Bailey Scania is owned by a greedy company that doesn't give a eltandborste about Scanias proud history
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: SCANIAmuseet i Södertälje

Inläggav Noxcania » 19 jan 2018, 23:49

Elektrisk tandborste minsann! Ja jøsses...
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Nästa

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster