Motoridentifiering

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Motoridentifiering

Inläggav StaffanJonson » 11 jul 2017, 09:42

Hej

Är intresserad av information om någon har kring Scania Vabis motor D644. Den är marinkonverterad och sitter för närvarande i en gammal holländsk flodpråm. Jag hittar en del information om D642 som verkar ha suttit i L71 Regent mellan 1954-58 och misstänker att det kanske är samma fastän marinvariant möjligen?

All möjlig information mottages med uppskattning, historik, bilder, manualer, beskrivningar etc. Den går bra men vi skall bl a försöka jobba med kylningen samt få på instrumentering kring oljetryck/temp, vattentemp mm för att ha koll på hur den mår där nere under färd. Funderar även på om den gamla likströmsgeneratorn är något att jobba på att få liv i.

På den lite medfarna skylten står det bl a TYP D644, HK 112 och Motor Nr 233729

mvh
Staffan
StaffanJonson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 jul 2017, 09:06

Re: Motoridentifiering

Inläggav Kjell T » 11 jul 2017, 11:10

Motor D644 och D642 är i grunden samma motorer. Det kan skilja mellan yttre påskruvad utrustning. Finns flera alternativa avgasserier, oljetråg osv. Är den utrustad med Bosch 24V generator har dess fältlindning inre jordning och avviker därför från 6V och 12V Bosch generatorer. Gör motorprovet för att kolla om generatorn är i skick.
Jag har aldrig bytt bort en likströmsgenerator på något av mina fordon. Har heller inte haft några märkliga problem med dom. Finns både Lucas och Bosch utrustade fordon i samlingen.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Motoridentifiering

Inläggav StaffanJonson » 11 jul 2017, 11:16

Tack. Med "motorprovet", menar du något speciellt då?

mvh
Staffan
StaffanJonson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 jul 2017, 09:06

Re: Motoridentifiering

Inläggav Kjell T » 11 jul 2017, 17:38

Likströmsgeneratorer kan köras som en elmotor.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Motoridentifiering

Inläggav StaffanJonson » 11 jul 2017, 20:35

Ja just det, tack. Just nu sitter den på samma axel som vattenpumpen ser det ut som och en extra rem driver en alternator.
StaffanJonson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 jul 2017, 09:06


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster