Kofångare Scania

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Kofångare Scania

Inläggav lsvensson » 18 jun 2017, 13:06

Har en kofångare som kommer från ett gammalt åkeri aktivt fram till 50-talet nångång.
Är nyfiken på vilken lastbil den hör till. Nån som vet?
Den är helt oanvänd! Inte ens förborrad för montering.
Och nån som vet vad den kan vara värd? Kanske nån här som är intresserad av den?

Har front och grillhalvor också (Scania) men ingen bild på dessa. En vindruta finns också....
...och lösa cylinderfoder.... och startmotor.... och begagnade kolvar.....

Har också riktigt gamla framlyktor, Chevrolet, både med och utan glas (en av varje). Gissar på 30-40-tal...

Om nån är intresserad kan jag ta bilder och lägga upp :roll:

kofangare_scania.jpg
kofangare_scania.jpg (76.17 KiB) Visad 24045 gånger
lsvensson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 apr 2012, 19:55

Re: Kofångare Scania

Inläggav S-V L44 » 18 jun 2017, 14:35

Stötfångaren fanns på hela modellserien av de fyrcylindriga lastbilarna (L10, F10, 2L10, 2F10, L40, F40 samt L51) tillverkade mellan 1944 och 1959.
Samma stötfångare satt också på de sexcylindriga bilarna av typ L/LS20, L/LS60 tillverkade mellan 1946 och 1954.
Stötfångaren på L/LS71 tillverkade mellan 1954 och 1958 var avsevärt kraftigare.
Skylten är av den äldre typen då de nyare skyltarna hade ett annorlunda kraftigare typsnitt på bokstäverna.
Exakt när skyltarna bytte utförande är jag inte helt säker på.
Jag har tre fyrcylindriga Scanior, en 2L10 årsmodell 1948 med det nyare utförandet på skylten, samt en 2F10 årsmodell 1949 och en L51 årsmodell 1953, var båda har det äldre utförande på skylten, dvs samma typ av skylt som på bilden ovan. Mina stötfångare behöver ju inte vara av samma årgång som resten av bilarna då dessa stötfångare verkade ha varit ganska veka och därför knäcktes ganska ofta. Det är sällan man ser orenoverade bilar av ovanstående modeller med hela och helt oskadade stötfångare.
(Eller omvänt, beroende på hur man ser saker och ting, bromsarna var sannolikt svaga på dessa bilar så stötfångarna ofta fick ta mer eller mindre stora smällar när bromsarna inte riktigt räckte till.
Kanske man också använde den vid båda sidor öppna kofångaren för bogsering av fordonet vilket medförde deformering av stötfångaren.)

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Kofångare Scania

Inläggav lsvensson » 18 jun 2017, 15:09

Det var intressant info. Då jag inte vet exakt när åkeriet lades ner är det svårt att närmare datera årsmodellen utifrån det.
Men troligen skedde det under första halvan av 50-talet. Det kanske finns nån som vet mer exakt i detta forum..?

Har du nån susning om vad denna skulle kunna vara värd? Känner att den skulle kunna vara till nytta för någon med rätt lastbil och till mindre nytta för mig som inte har nån.... :roll:

// lsvensson
lsvensson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 apr 2012, 19:55

Re: Kofångare Scania

Inläggav S-V L44 » 18 jun 2017, 18:00

Pris?
Ja som alltid är det ju tillgång och efterfrågan som styr.
Tillgången på raka stötfångare till nämnda bilmodeller är nog tämligen liten.
Men, å andra sidan är efterfrågan trots allt också ganska liten.
Däremot kan efterfrågan på skylten tidvis vara ganska hög.
Jag skulle också säga att skylten är värd betydligt mer än stötfångaren, och p.g.a. storlek, frakt (hantering, kostnader, etc.) mer värdefull lös än komplett med stötfångaren.
Själv har jag en kofångare med tillhörande skylt av tre som är intakt, men två kofångare inklusive skyltar som är skadade eller knäckta (dock reparerbara).
Skyltar nytillverkas på vissa håll, bl.a. i Holland, men är ändå rätt dyra, relativt sett.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Kofångare Scania

Inläggav Malte. E » 19 jun 2017, 18:14

Replik till sign. S-V L44.
Om så ofta har du rätt.
Dessa stötfångare var relativt veka, och de deformerades lätt vid ovarsam behandling.
Eller om oturen var framme. Men medge att de var eleganta !
Har känslan av att de klarade sig oskadda genom livet betydligt bättre på fjärrbilar. Där
var de sällan deformerade. Men där fanns istället en annan "förstörelsefaktor". Det var
när den näst intill oundgängliga noskopplingen skulle monteras. Eller rangerkopplingen,
som den kallades med finare språkbruk. En del montörer var särdeles okänsliga och i
total avsaknad av estetiskt sinne. De borrade eller skar utan vidare i det vackra emblemet.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Kofångare Scania

Inläggav Kjell T » 19 jun 2017, 20:36

Denna typ av kofångare användes ockdå på busschassin. Här i mina hemtrakter fanns en karosseritillverkare som använde dom bak på bussarna ock gjorde egna dit fram.
Jag har en som har samma form, men är något högre, och suttit på ett busschassi från slutet av 60-talet skulle jag tro.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Kofångare Scania

Inläggav Malte. E » 19 jun 2017, 21:37

Svar till Kjell T.
Nu blev jag förvånad. Trodde att de där stötfångarna hade samma höjd "från början till slutet". Alltså från ca
1943 till ca1957, eller vad det nu var. Men kanske den högre typen var just en av de som tillverkats i Österbotten ?
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Kofångare Scania

Inläggav S-V L44 » 20 jun 2017, 00:30

Kjell T skrev följande på annan plats om samma ämne ( viewtopic.php?f=2&t=9277 - infört under "Objekt finns"):
Intressant fynd!
Jag sökte ett tag en kofångare av samma typ och hade hittat en skadad men reparerbar. Något senare hittade jag, helt otroligt, en oskadad men något rostig kofångare av samma typ liggandes i ett buskage bredvid en skogsväg sent en sommarkväll för många år sedan. Såg att det var någon rostig balk och stannade för kontroll och trodde knappt mina ögon. Ägaren till stället var en bekant och det var därför bara att ta med fyndet.

Av någon anledning har båda utföranden av de märken som satt på dessa kofångare samma reservdelsnummer. Det äldre utförandet verkar ha varit i användning tom året ~ 1953?

Det är riktigt att stötfångarmärket trots betydande synbara skillnader hade samma artikelnummer/reservdelsnummer (40902). Lite märkligt kan tyckas även om det ju inte hade någon praktisk betydelse. De var i alla fall helt kompatibla med varandra fastän jag är av den personliga uppfattningen att märket som syns på bilden överst i tråden var gjuten en lite "sämre" aluminiumlegering och därmed lite sprödare och mer korrosionsbenägen än den senare varianten. Men detta kan ha varierat p.g.a. tillverkningsår, underleverantör, etc..

Malte E skrev också :
........ Trodde att de där stötfångarna hade samma höjd "från början till slutet". ......

Artikelnumret/reservdelsnumret på lastbilarnas stötfångare enligt min redogörelse ovan var också detsamma (42425). Jag har kikat i sex/sju olika manualer som jag har tillgång till, den äldsta från 1946 och den nyaste från 1955.
Och jag är också av samma uppfattning att lastbilarnas stötfångare hade samma höjd "från början till slutet".

Beträffande bussarnas stötfångare låter jag saker och ting vara osagda då jag helt saknar manualer för dessa fordon.
Men vid betraktelse av flertalet fotografier av olika Scania-Vabis-bussar tillverkade under berörd period så är påfallande många bussar, men dock inte alla, försedda med något kraftigare och något högre främre stötfångare än de som fanns på lastbilarna.
Många bussar, men återigen inte alla, är dessutom försedda med ett stötfångarmärke som avviker från lastbilarnas i det avseende att märket är försett med näst intill trekantiga "vingar" i yttersidorna.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Kofångare Scania

Inläggav Kjell T » 20 jun 2017, 06:34

Förutom 42425 fanns en med nummer 42582 för F11/F12. Bild på tvåav mina kofångare kommer efter någon dag.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Kofångare Scania

Inläggav Malte. E » 20 jun 2017, 17:43

Stötfångare,
med "trekantiga" vingar. Detta utförande har jag betraktad som något specifikt för busstypen B31.
Alltså de s.k. höghusen hos SS, med åttacylindrig motor. Kanske även typen T31,trådbussen hos SS hade samma emblem. Jämförelsebild saknas i skrivandets stund. En person hävdade med övertygelse
att dessa speciella trekanter visade att det var ett experimentfordon. Det tror jag inte ett dugg på !
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster