Scania-Vabis skylt

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania-Vabis skylt

Inläggav S-V L44 » 12 sep 2008, 22:42

För ett tag sedan lade jag ett bud på följande gjutna skylt på Tradera. Jag var den enda budgivaren så jag fick skylten till utropspris. Synd bara att detta pris inte endast var 1 krona, men jag tycker det blev prisvärt i alla fall.
Säljaren angav att skylten kunde härröra från någon 50-tals Scania-Vabis-buss, men jag är lite tveksam.
40-och 50-talsbussarna hade en fyrkantig skylt som mera påminde om ett lock precis över säkringsboxen i framkanten av motorkåpan. Ett sådant lock skymtar på länken ”Glömda Rum” som vi kan nå här i forumet via ”Allmänt Veteransnack” och därefter tråden ”Dagens webtips”. Bilden ligger sedan under ”Bilar-Lastbilar-Bussar” och därefter ”SkogsvrakHalsingland”. Det är en interiörbild av en Scania-Vabis-buss, bild nummer 29 som jag avser.

Materialet skylten är gjord av är inte aluminium utan snarare gjutjärn, men ändå inte eftersom den känns lättare än gjutjärn men tyngre än aluminium. Det verkar vara ungefär samma material som användes till gamla gjutna registreringsskyltarna med ”våffelmönstrad” bakgrund, de jättestora S-märkena med samma bakgrund eller de gröna Trafikbilsskyltarna som jag minns dessa. Så skylten är nog från 40-talet eller tidigt 50-tal.

Färgerna på min skylt är riktigt anskrämliga men ser ändå ut att vara, om inte ”original” så åtminstone patinerade under avsevärd tid.

Tanken med mitt köp var att pryda kylaren på min L10:a eftersom den gamla loggan som i princip fasades ut 1954-55 ju finns på skylten.
Och jag tänkte först också skära bort material så loggan blev frigjord från omgivande överskottmaterial, men där ändrar jag mig nog om skylten visar sig vara unik eller gammal.

Är det någon som känner igen vilket Scania-Vabis-fordon (typ och tidsperiod) min skylt kan härröra ifrån?
Eller kommer den ursprungligen inte från något fordon alls utan t.ex. från någon försäljningshall, verkstad, etc.?
Kan den komma från en rälsfordon med Scania-Vabis-motor?

Om någon hittar en liknande skylt i sitt rätta sammanhang så bifoga gärna en bild.


// S-V L44
Bilagor
Scaniaskylt - Framsida - LR.JPG
Scaniaskylt - Framsida - LR.JPG (187.53 KiB) Visad 27760 gånger
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis skylt

Inläggav bilobuss » 20 sep 2008, 17:12

Bra att inte förstöra denna unika lucka/skylt. Satt på "bröstet" på 1930-talsbussar (möjligen även på tidiga 1940-talsbussar). Ett exempel på buss som har denna typ av lucka/skylt är en Scania-Vabis som finns hos Svenska Spårvägssällskapet, Malmöavdelningen.
Ett förslag är att gjuta av delen på luckan där ScV-emblemet sitter. Kan ordna kontakt till person med gjutkunskap/möjlighet.
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Scania-Vabis skylt

Inläggav S-V L44 » 21 sep 2008, 19:59

Tack för informationen. Då får jag spara skylten som den är och kanske hänga upp den i verkstan.

// S-V L44
Senast redigerad av S-V L44 24 jul 2011, 16:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis skylt

Inläggav S-V L44 » 25 sep 2008, 01:36

Det förekommer åtminstone minst två varianter av de äldre Scania-Vabis stötfångarmärkena, men vilket av dessa två på bilden är äldst?
Eller är det bara så att Scania-Vabis använde två alternativa leverantörer?

Som synes har det övre märket, som är absolut vanligast förekommande, en fet stil medan det undre, som är betydligt ovanligare, har enklare stil och smalare bokstäver.
Det undre märket är också på de få exemplar jag sett gjutet i en avsevärt tunnare skylt.

Oftast hade lastbilarnas märken röd bakgrund medan bussarnas var svarta, men det förekommer även enstaka märken med gul bakgrund som verkar vara genuina.

Är det någon som kan förklara skillnaderna?

// S-V L44
Bilagor
Scania-Vabis Stötfångarmärken.JPG
Scania-Vabis Stötfångarmärken.JPG (54.83 KiB) Visad 27459 gånger
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis skylt

Inläggav Lars-Gunnar » 25 sep 2008, 09:56

Den forsta bilen har säkerligen orginalskyltning medan den andra är ett tafatt försök till att efterlikna den förra. Observera att fonten är grovt felaktig på den understa bilden.

Föga troligt att Scania-Vabis skulle låta göra flera olika utföranden. Det skulle isåfall vara mycket olikt firman. Dom har ju det här med modulsystem vilket jag ser som vettigt.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scania-Vabis skylt

Inläggav S-V L44 » 25 sep 2008, 12:13

Nu är det så att skylten på den undre bilden kommer ifrån min egen Scania-Vabis L5146-90 från 1954.
Jag har även en 2L12 från 1948 som har den andra varianten av skylt, och tyvärr är detta märket knäckt i tre delar.
Dessa bilar kan skådas här i forumet under ämnet Verkstäder och tråden Hyttverkstad.

Mina två bilar har inget tidigare egentligt samband med varandra så märkena är inte bytta mellan dessa två i alla fall.

Om man studerar stötfångarmärkena mer ingående finner man t.ex. att bl.a. följande bilar är försedda med den enklare varianten av skylt:
L12 - 1946 - X1036 (finns bl.a. att beskåda på Wikipedia)
L12 - 1946 - BUO714 (har bl.a. deltagit i Pärlrallyt och Smålandsrundan)
2L12 - 1946 - EKM111 (ägs av Scaniamuseet)
2L13 - 1946 - K3256 (finns i Scanias egen bildbank)
LS23 - 1948 - med Norskt reg nr, den s.k. Trysiljumbon (ägs av Scaniamuseet)
L21 - 1948 - M6458 (finns i Scanias egen bildbank)
L63 L5 - 1950 - OKY825 (som bl.a. deltagit i diverse rallyn nyligen)
LS64 - 1950 - RJH883 (som deltagit i flera rallyn)
L62HS - 1951 - OHS470 (som står i Vägverkets museum)
L64 - 1951 - CMS149 (som bl.a. stått i Scaniamuseet under deras brandbilsutställning)
L63E - 1953 - XPU287 (som deltagit i diverse rallyn den senaste tiden)

Detta är bara några exempel, men de flesta bilarna verkar ju komma från 1940-talet samt tidigt 1950-tal även om det också förekommer flertalet bilar från samma tidsepok som är försedda med den ”normala” eller ”nyare” (?) skylten.

Frågan är, hade man två olika leverantörer eller försågs alla bilar tillverkade före en viss tidsperiod men ett utförande och bilare tillverkade efter med ett annat utförande?
Ungefär när skulle detta i så fall skett?

Visst gör man ju slut på sina lager och får blandning av komponenter under en viss tid så man kan ju inte räkna med något exakt datum, chassinummer, etc..

Sedan hindrar det ju inte att delar bytts ut av ägarna i efterhand.
Det verkar som om stötfångarna på L10/L20 samt L40/L60 är väldigt svaga och knäcks lätt. Därför saknas ofta stötfångaren på många objekt.
Man har kanske helt enkelt bytt stötfångare på de bilar av dessa modeller som idag har det ”nyare” märket.

Och är det kanske så att Scania införde det ”nyare” märket då man också införde kraftigare stötfångare på L71 Regent?
Av de L71 Regent och L51 Drabant som finns allmänt dokumenterade på bild är det egentligen bara dessa tre jämte min egen L51 som jag sett med den enklare skyltvarianten:

L5146 - 1956 - BES057 (som nykomling i rallysammanhang)
L7150-120 - 1957 - AUU742 (som varit med på flertalet rallyn)
L51 - 1958 - NRG774 (som också varit med på rallyn flera gånger)

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis skylt

Inläggav Kjell T » 25 sep 2008, 12:54

Det nedre märket är äldre och förekom på bilarna fram till ca 1953-54 enl min uppfattning.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania-Vabis skylt

Inläggav Anders » 25 sep 2008, 13:24

Har ni tänkt på att typsnittet på den undre skylten är ruskigt lik SCANIA-loggan på "program Scania" eller "noll-serien" från 1968?
Medvetet drag eller en slump?
Eller borde jag besöka optikern? :mrgreen:

Efter att ha suttit och rannsakat diverse bilder och liknande så har jag fått för mig följande, alltså bara en teori:
Den röda bakgrunden hängde med fram till L40/L60, medans L51/L71 hade svart bakgrund på skylten.
Sedan har det ju förekommit att skyltarna bytts ut mot äldre när kofångarna knäckts.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania-Vabis skylt

Inläggav bilobuss » 25 sep 2008, 13:27

Årtalen är, som Kjell T skriver, helt riktiga när de nya Scania-Vabis-emblemen infördes. Har själv aldrig sett en Regent (L71/LS71) med
de gamla emblemen som originalmontage. Ej heller på motsvarande bussar (B71/BF71). Däremot förekom det någon enstaka (tidig) leverans av 4-cyl. fordon med de gamla emblemen (L51/B51). Tidigare modeller hade enbart de äldre emblemen. Däremot förekom det att åkare/bussägare bytte ut de äldre emblem mot nyare d:o. Troligen beroende på skadade och spräckta emblem. De nya emblemen hängde med ända in på 1960-talet och användes senast enbart på busschassier typ B56/BF56/B76/BF76 samt på helbyggda bussar typ CF76. Från år 1958 då 75-serien presenterades infördes ett tvådelat stötfångaremblem med text "SCANIA" och "VABIS". Detta beroende att "nosdrag" blev standard i stötfångaren fram. Efter år 1969 - då namnet enbart blev SCANIA - infördes en "moderniserad" variant av denna stötfångarskylt med den nya namnet. Denna skyltvariant, som enbart förekom på busschassier (främre stötfångare), blev dock mycket sparsamt använd då den ofta plockades bort i samband med karossering av busschassier. Förekom på busschassier typ B80/BF80/B110/BF110. Slutade att monteras i början av 1970-talet.
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Scania-Vabis skylt

Inläggav ls76-67 » 09 dec 2008, 19:31

den undre skylten är en orginlgjutning de ser man på bindestreket och längst ut i ändarna jag har båda skyltarna med de krokiga bindesteket men dom skilger utiädarna där dom är för korta å då täcker inte märket de 4kantiga hålet i stötfångaren menar de nyjutamärket m v h ls76-67
ls76-67
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 dec 2008, 17:03

Re: Scania-Vabis skylt

Inläggav ls76-67 » 09 dec 2008, 20:04

jag tro
S-V L44 skrev:För ett tag sedan lade jag ett bud på följande gjutna skylt på Tradera. Jag var den enda budgivaren så jag fick skylten till utropspris. Synd bara att detta pris inte endast var 1 krona, men jag tycker det blev prisvärt i alla fall.
Säljaren angav att skylten kunde härröra från någon 50-tals Scania-Vabis-buss, men jag är lite tveksam.
40-och 50-talsbussarna hade en fyrkantig skylt som mera påminde om ett lock precis över säkringsboxen i framkanten av motorkåpan. Ett sådant lock skymtar på länken ”Glömda Rum” som vi kan nå här i forumet via ”Allmänt Veteransnack” och därefter tråden ”Dagens webtips”. Bilden ligger sedan under ”Bilar-Lastbilar-Bussar” och därefter ”SkogsvrakHalsingland”. Det är en interiörbild av en Scania-Vabis-buss, bild nummer 29 som jag avser.

Materialet skylten är gjord av är inte aluminium utan snarare gjutjärn, men ändå inte eftersom den känns lättare än gjutjärn men tyngre än aluminium. Det verkar vara ungefär samma material som användes till gamla gjutna registreringsskyltarna med ”våffelmönstrad” bakgrund, de jättestora S-märkena med samma bakgrund eller de gröna Trafikbilsskyltarna som jag minns dessa. Så skylten är nog från 40-talet eller tidigt 50-tal.

Färgerna på min skylt är riktigt anskrämliga men ser ändå ut att vara, om inte ”original” så åtminstone patinerade under avsevärd tid.

Tanken med mitt köp var att pryda kylaren på min L10:a eftersom den gamla loggan som i princip fasades ut 1954-55 ju finns på skylten.
Och jag tänkte först också skära bort material så loggan blev frigjord från omgivande överskottmaterial, men där ändrar jag mig nog om skylten visar sig vara unik eller gammal.

Är det någon som känner igen vilket Scania-Vabis-fordon (typ och tidsperiod) min skylt kan härröra ifrån?
Eller kommer den ursprungligen inte från något fordon alls utan t.ex. från någon försäljningshall, verkstad, etc.?
Kan den komma från en rälsfordon med Scania-Vabis-motor?

Om någon hittar en liknande skylt i sitt rätta sammanhang så bifoga gärna en bild.


// S-V L44
domhär skyltarna satt på elverk å i båtar med flera har även sett i en gammal grävmaskin m v h ls76-67
ls76-67
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 dec 2008, 17:03

Re: Scania-Vabis skylt

Inläggav S-V L44 » 02 apr 2009, 21:57

Skylten som jag visar i mitt första inlägg har tydligen funnits i bussar av modellen B31 med D802-motorer (dvs. raka åttor) som bl.a. användes av Stockholms Spårvägar under slutet av 1940-talet.
Man kan se en liknande skylt på fotot som jag lagt in på tråden "Visserligen mycket buss - men vilka tillgångar" under "Allmänt Veteransnack".
viewtopic.php?f=1&t=1328

Tyvärr har AB Storstockholms Lokaltrafik tvingats stänga sitt gedigna bildarkiv eftersom det kopierats friskt utan medgivande.
I deras bildarkiv finns en stor mängd foton på allehanda Scania-Vabis- och Volvofordon. Givetvis är det många bussar men faktiskt också en hel del lastbilar och allmänna trafikbilder, så det är tråkigt att det inte längre är tillgängligt. innan arkivet stängdes hann jag dock göra en annan iakttagelse på Scania-Vabis B31 bussmodell som är lite märklig.

Jag har tillåtit mig att göra ett litet urklipp på en B31-front från Staffan Sävenfjords fina bilder så att man kan se hur denna skylt ser ut.
Busskylt B31.JPG
Busskylt B31.JPG (34.16 KiB) Visad 26441 gånger


Staffans originalfoto återfinns på http://www.savenfjord.nu/malmkoping_04.JPG

Då kan man ju undra om skylten är unik för B31-modellen med den raka åttacylindriga D802-motorn som tillverkades 1947-49 eller om den också förekom på någon av samtidens lastbilar?
Scania-Vabis har ju haft unika skyltar till t.ex. Metropolerna också, så det är kanske inte så märkligt om det också fanns till B31:an?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis skylt

Inläggav S-V L44 » 24 jul 2011, 16:05

Det var några år sedan denna tråd var uppe på tapeten.
Då var jag ganska "färsk" i dessa sammanhang, men nu har jag lärt mig en hel del mer tack vare forumet.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis skylt

Inläggav eric.collin » 12 aug 2012, 16:18

Det är INTE ALLS någon skylt i egentlig mening --- emblemet är inpressat i
själva stötfångaren som sedan är helkromad varefter det mesta målades
svart. Är ganska säker på att det var unikt för B 31 och T 31/T32 (de senare
trådbussar för Stockholm resp Göteborg.) Blev väl för dyrt...
Bästa hälsningar
Eric
eric.collin
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 nov 2011, 19:41


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster