Ska vi ha hytt på bilen ?

En historia från Bäckhammar i Värmland.
I mitten av 1920-talet tänkte Scania-Vabis ta ett djärvt steg, börja bygga treaxliga lastbilar som borde vara något för framtiden.
Man byggde tre stycken, de var så trögsålda så man byggde inte fler på nästan tio år.
En av de tre såldes till Bäckhammars Bruk. Karosserierna då bestod i regel av en holk som innehöll ett läderklätt förarsäte, en halvdörr
på vänster sida. Suflett och vindruta var tillval. Bäckhammar valde bort sufletten eftersom man själva ämnade bygga ett tak över "holken".
Så visade det sig att vindrutan inte passade in i planerna, varför kunden ville bli krediterad för den. Men bilen är beställd MED vindruta,
svarar Scania-Vabis. Efter långt tjafsande om vindrutan går Scania med på att kreditera 150 kronor för den.
Hur kom bilen att se ut med denna hembyggda hytt och dito vindruta ?
I Februari 1934 avregistreras bilen eftersom " den ej vidare kommer att användas".
Tänk om det funnes ett foto av den !
Malte E.
I mitten av 1920-talet tänkte Scania-Vabis ta ett djärvt steg, börja bygga treaxliga lastbilar som borde vara något för framtiden.
Man byggde tre stycken, de var så trögsålda så man byggde inte fler på nästan tio år.
En av de tre såldes till Bäckhammars Bruk. Karosserierna då bestod i regel av en holk som innehöll ett läderklätt förarsäte, en halvdörr
på vänster sida. Suflett och vindruta var tillval. Bäckhammar valde bort sufletten eftersom man själva ämnade bygga ett tak över "holken".
Så visade det sig att vindrutan inte passade in i planerna, varför kunden ville bli krediterad för den. Men bilen är beställd MED vindruta,
svarar Scania-Vabis. Efter långt tjafsande om vindrutan går Scania med på att kreditera 150 kronor för den.
Hur kom bilen att se ut med denna hembyggda hytt och dito vindruta ?
I Februari 1934 avregistreras bilen eftersom " den ej vidare kommer att användas".
Tänk om det funnes ett foto av den !
Malte E.