Ska vi ha hytt på bilen ?

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Ska vi ha hytt på bilen ?

Inläggav Z 1578 » 20 feb 2017, 19:16

Malte. E skrev:Tack Kjell för att du lade in bilderna. d blir det hela mer levande.
Och som du skriver : Många kanske inte vet hur Sveriges först byggda boggiebilar såg ut.
Malte E.


Jag blir förvånad över hur kraftigt byggd den ser ut att vara, särskilt i förhållande till lastkapaciteten. Intressanta bilder.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Ska vi ha hytt på bilen ?

Inläggav Per Thomson » 20 feb 2017, 19:18

1 miljon km, det låter lite otroligt för den tidens fordon. Det betyder 6 st nollor efter ettan och det går 10 km på en mil, vi stryker då en nolla och får då istället 100 000 mil. Ja med dagens fordon inget konstigt men vid den tiden?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6989
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ska vi ha hytt på bilen ?

Inläggav Z 1578 » 21 feb 2017, 08:13

Jag måste hålla med om att det låter osannolikt med 100000mil på 8år med den bilen, vi får ihop 23-24000mil per år och då rullar bilen från söndag kväll till fredag i betydligt högre hastighet än den chauffören ens kunde drömma om. Sedan borde dom ha bytt ut i princip hela bilen ett antal gånger för att den skulle kunna gå så långt. Sen körde dom väl inte på gengas före kriget?
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Ska vi ha hytt på bilen ?

Inläggav S-V L44 » 21 feb 2017, 11:40

Visst låter det mycket med en miljon km på åtta år, med tanke på dåtidens förutsättningar såsom t.ex. vägnät, hastigheter, etc..
Motorn var säkert originalmotorn, men hur mycket av den och bilen i övrigt som bytts ut kan man ju också spekulera i.

Här är en annan uppgift om en bil från ungefär samma tidsepok som gått långt, 900000 km. Annonsen härrör sig från 1956.
Seben (hette han verkligen så? - Nej, han hette Sebin) Wahlberg på Ystads Vulkaniseringsverkstad ägde förvisso en International D35A av årsmodell 1938, men med tanke på att han köpt den begagnad från Kristianstads län 1940, hans verksamhet inom gummibranschen och att han dessutom sålde bilen till Fyleverken i Röddinge 1941 så är det alldeles säkert inte den som bilden visar. Då är den uppvisade bilen nog en som tillhörde en av hans verkstadskunder. (Med ytterligare lite efterforskning borde ägaruppgifterna om bilen gå att finna.)

International - 1938 - S Wahlunds Bilverkstad Ystad (1955).JPG
International - 1938 - S Wahlunds Bilverkstad Ystad (1955).JPG (198.43 KiB) Visad 18424 gånger


Uppgiften att Scanian i Stugun skulle vara en av de första i Sverige med gengasdrift stämmer nog med all säkerhet.
Under perioden 1933-1935 (ungefär, kanske något tidigare eller senare tidsspann, men i alla fall flera år innan 2:a världskriget utbrott) så fanns det ganska många gengasdrivna fordon här i landet.
Sedan verkade den här typen av bränsleförsörjning försvinna för att återkomma i stor skala under 2:a världskriget.
Vad som egentligen föranledde gengasdriften under perioden 1933-1935 har jag inte forskat i. Det berodde nog inte på brist på flytande bränslen direkt. Kanske sågs det som ett ekonomiskt alternativ främst i skogstrakterna med "fri" tillgång på fast bränsle?

// Kjell N
Senast redigerad av S-V L44 22 feb 2017, 14:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2273
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Ska vi ha hytt på bilen ?

Inläggav Malte. E » 21 feb 2017, 21:37

Gengasdrift förr.
Jodå, man körde faktiskt flera gengasfordon av olika slag redan på 1930-talet. De var naturligtvis i minoritet, men de fanns. Som Kjell påpekar, det var ingen
brist på flytande bränsle som tvingade fram den företeelsen. Tillskyndare var bland andra staten, som ville stötta inhemska bränslen framför importerade.
Detta via skattelättnader. Biltillverkare som Scania-Vabis och Tidaholm, som ville prova sätt att sänka driftkostnader, men där gengasen kom till korta gentemot
"råolja". Så fanns det säkert en och annan bilägare som var så ekonomiskt sinnad att han var villig att bortse från besvären, lorten ,och hälsorikerna, samt effekt-
förlusten. I sammanhanget ska man inte glömma den visionära entusiasten Axel Svedlund, som i sin tur var beroende av fordonsägare som var villiga att ställa upp och prova, såsom Pettersson i Stugun. (De var släkt !)
Vid decennieskiftet var man säkert Svedlund tacksam, för då blev det allvar, och då fanns användbar teknik inom landets gränser. Låt vara att tekniken ursprungligen
lär ha varit tänkt främst för jordbrukstraktorer.
Och om övermilen............Den till fotot vidhängande texten kanske kommit från en mindre vederhäftig källa. Men trots allt, äldre Scanior blev ibland förbluffande
långlivade.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 439
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Ska vi ha hytt på bilen ?

Inläggav Anders » 02 mar 2017, 11:28

S-V L44 skrev:Om John Petterssons boggiebil.
Bilen som såg ut så här finns avbildad på denna websida.

Scania-Vabis.Gengas.JPG

http://perrasmotornostalgi.blogspot.se/ ... -1941.html
Bildtexten Ur tidningen Bilekonomi (senare Vi Bilägare) från 1941 lyder "Denna Scania-Vabis är den enda vagn som drivits med gengas över en miljon kilometer. Vagnen tillhör disp. John Pettersson i Stugun, och den har sedan 1933 varje dag kört sina tunga gruslass. Och den går fortfarande."

// Kjell N


Detta torde vara en bil ur 355-serien?
Har alltid tyckt att dessa bilar är väldigt intressanta med sin helt egna boggiekonstruktion! Man kan ju undra varför man envisades med detta och inte gjorde som Tidaholm vid samma tid och använde sig av tandemdrift?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2330
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Ska vi ha hytt på bilen ?

Inläggav Malte. E » 02 mar 2017, 19:21

Varför inte tandemdrift ?
Bilen betecknades 35511. Och varför inte tandemdrift ? Tja, det kan man väl bara spekulera över.
Som framgår, tandemdrift hade man provat på två bilar runt 1925. Man kanske tyckte det verkade
mindre övertygande. Då som nu så var tandemdriften både tyngre och dyrare. Gissningsvis så
sneglade Scania på Long-Framekonstruktionen, men så var det ju det där med patentskyddet.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 439
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Ska vi ha hytt på bilen ?

Inläggav Malte. E » 09 maj 2017, 06:38

Om att ändra åsikt.....
Ibland får man finna sig i att rucka på gamla etablerade "sanningar".
Exempelvis att alla treaxliga Tidaholmslastbilar hade tandemdrift och enkelmonterade bakhjul.
Jag har faktiskt sett ett foto av treaxlig torped- Tidaholm, av allt att döma en sent tillverkad sådan.
Kanske rentav en av de sista. Men den har tydligen Rydhsboggie och dubbelmonterade bakhjul.
Vems den var, hade för chassinummer, etc ? Ingen aning!
Att den hade röd M-plåt säger ju egentligen inte mycket.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 439
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Ska vi ha hytt på bilen ?

Inläggav S-V L44 » 09 maj 2017, 17:53

Malte E skrev:
.......Exempelvis att alla treaxliga Tidaholmslastbilar hade tandemdrift och enkelmonterade bakhjul.
Jag har faktiskt sett ett foto av treaxlig torped- Tidaholm, av allt att döma en sent tillverkad sådan.
Kanske rentav en av de sista. Men den har tydligen Rydhsboggie och dubbelmonterade bakhjul.
Vems den var, hade för chassinummer, etc ? Ingen aning!
Att den hade röd M-plåt säger ju egentligen inte mycket.


Att den hade en röd M-plåt bör innebära att den också blev registrerad i Malmöhus län. I så fall borde jag ha uppgifter om den, såvida jag inte missat någon handling.
I Malmöhus län fanns det före kriget i så fall sex stycken treaxlade Tidaholm-lastbilar samt en 3-axlad buss.

Dessutom fanns det åtminstone två i Kristianstads län, men det länets registreringshandlingar är ännu inte fullständigt genomgånget av mig.
Men bussen i M-län och bilarna i L-län kan vi kanske utesluta i sammanhanget.

I dessa äldre handlingar står tyvärr oftast inga uppgifter om antalet hjul, så det är svårt eller ibland omöjligt att veta om lastbilarna hade fyra eller sex hjul när bilen var tvåaxlad eller sex, åtta ("lättboggi") respektive tio hjul när bilen var treaxlad.
Tandemdrivning angavs inte heller specifikt av besiktningsmännen vid den här tiden.

I vart fall så var axelavståndet följande på de sex Tidaholmarna i M-län.
442+120 cm
426+130 cm
440+120 cm
455+130 cm
447+101 cm
455+130 cm

En bil sticker som synes klart ut med ett kortare axelavstånd mellan 2:a och 3:e axeln.
Den bilen var tillverkad 1927 men blev ombyggd 1935 med en tredje hjulaxel. Den hade förut varit registrerad i Överståthållarämbetet, dvs. Stockholms Stad som 2:axlad bil.
Bilen ägdes av margarinfabriken Alba i Dalby, f.ö. samma ägare som ägde den mer "normala" tandemdrivna Tidaholmaren som är beskriven här viewtopic.php?f=42&t=5968

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2273
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Ska vi ha hytt på bilen ?

Inläggav Malte. E » 09 maj 2017, 21:20

Tidaholm igen.
Det var intressanta kommentarer Kjell, tack för dem. Jag förvånas över att det var en sådan variation på axelavstånd.
Nej det var ju först när kortregistret infördes som man började uppge antalet bärande däck. I det aktuella fallet tio.
Det kan tilläggas att den har en för den tiden ovanlig utrustningsdetalj: nämligen kapellställning.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 439
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Föregående

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron