Malte E skrev:
.......Exempelvis att alla treaxliga Tidaholmslastbilar hade tandemdrift och enkelmonterade bakhjul.
Jag har faktiskt sett ett foto av treaxlig torped- Tidaholm, av allt att döma en sent tillverkad sådan.
Kanske rentav en av de sista. Men den har tydligen Rydhsboggie och dubbelmonterade bakhjul.
Vems den var, hade för chassinummer, etc ? Ingen aning!
Att den hade röd M-plåt säger ju egentligen inte mycket.
Att den hade en röd M-plåt bör innebära att den också blev registrerad i Malmöhus län. I så fall borde jag ha uppgifter om den, såvida jag inte missat någon handling.
I Malmöhus län fanns det före kriget i så fall sex stycken treaxlade Tidaholm-lastbilar samt en 3-axlad buss.
Dessutom fanns det åtminstone två i Kristianstads län, men det länets registreringshandlingar är ännu inte fullständigt genomgånget av mig.
Men bussen i M-län och bilarna i L-län kan vi kanske utesluta i sammanhanget.
I dessa äldre handlingar står tyvärr oftast inga uppgifter om antalet hjul, så det är svårt eller ibland omöjligt att veta om lastbilarna hade fyra eller sex hjul när bilen var tvåaxlad eller sex, åtta ("lättboggi") respektive tio hjul när bilen var treaxlad.
Tandemdrivning angavs inte heller specifikt av besiktningsmännen vid den här tiden.
I vart fall så var axelavståndet följande på de sex Tidaholmarna i M-län.
442+120 cm
426+130 cm
440+120 cm
455+130 cm
447+101 cm
455+130 cm
En bil sticker som synes klart ut med ett kortare axelavstånd mellan 2:a och 3:e axeln.
Den bilen var tillverkad 1927 men blev ombyggd 1935 med en tredje hjulaxel. Den hade förut varit registrerad i Överståthållarämbetet, dvs. Stockholms Stad som 2:axlad bil.
Bilen ägdes av margarinfabriken Alba i Dalby, f.ö. samma ägare som ägde den mer "normala" tandemdrivna Tidaholmaren som är beskriven här
viewtopic.php?f=42&t=5968 // Kjell N