Scania LK

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania LK

Inläggav fredrik123 » 06 feb 2017, 23:57

Är det någon som vet om det rullar nån LK140 här i Sverige? Tycker dom är grymt snygga med den fram flyttade framaxeln och trilexfälgarna :P flyttade man fran framaxeln på grund av regler och lagar i andra länder? Finns lite ont om information om dom på internet...Med vänliga hälsningar Fredrik.
fredrik123
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 01 maj 2014, 21:04

Re: Scania LK

Inläggav Thomas Almen » 07 feb 2017, 06:42

Volvo lanserade G-modellerna 1970, anpassad till paragraf 54 som krävde långt axelavstånd för att få utnyttja full totalvikt. Innan man grunnat färdigt i Södertälje så var lagen ändrad, och behovet därmed mindre. Jag såg nån LK på Scanias provbana i slutet av 70-talet, men tror ingen blev registrerad i Sverige.
Thomas Almen
 

Re: Scania LK

Inläggav fredrik123 » 09 feb 2017, 08:58

Intressant, så det tillverkades alltså inte särskilt många? Synd i såfall för det är ju bland de tuffaste lastbilarna Scania har tillverkat-tycker då iallafall jag som är svag för amerikastuk 8)
fredrik123
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 01 maj 2014, 21:04

Re: Scania LK

Inläggav S-V L44 » 09 feb 2017, 09:19

Åtminstone en hade ett svenskt registreringsnummer, så den borde ha varit utanför Scanias testbanor. OBS att bilen är högerstyrd.

Scania LK111 - GUL431 - Sea-Land - Scanias testbana.JPG
Scania LK111 - GUL431 - Sea-Land - Scanias testbana.JPG (169.97 KiB) Visad 20405 gånger

En annan (tandemdriven och vänsterstyrd) är fotograferad i Finland (eller i norra Sverige).

Scania LKT141 - Finland.JPG
Scania LKT141 - Finland.JPG (169.08 KiB) Visad 20405 gånger

Så ett och annat exemplar verkar ha funnits på Nordiska vägar än om Australien nog var den egentliga tilltänkta exportmarknaden med svensktillverkade bilar. Den sydamerikanska marknadens bilar tillverkades säkert i Brasilien.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania LK

Inläggav Per Thomson » 09 feb 2017, 09:47

Är det inte Nya Zeeland som har strikta bestämmelser typ vår gamla paragraf 54. Har för mig att där går många USA märken COE med nytillverkade hytter efter gamla ritningar från tidigt 80-tal?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania LK

Inläggav arpenetti » 12 feb 2017, 20:45

Den LKT som S-V L44 har fotograferat i Finland lär finnas kvar. Det sägs att den bilen har varit aktiv någonstans i mellanöster. Det var flera finska byggföretag som var aktiva där i slutet av 1970-talet. Bilen blev importerad till Finland när bygget blev färdigt. Och det har funnits väl någon annan LKT också här.
Bilen måste ha minst 10 hjul / - Arpe
Användarvisningsbild
arpenetti
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 21 aug 2010, 20:47

Re: Scania LK

Inläggav peterhummel » 06 jul 2018, 09:32

LK och LKT modellerna var populära här i Australien. Lagarna är olika beroende av vilken stat man är i, men det fanns en motsvarighet till den gamla svenska längdtabellen, som fordrade extra stort axelavstånd for att lasta maximalt. Jag tror en del Scanior, åtminstone, kom från Brasilien. När det gäller Volvo, var F88/89 sällsynta, det var G modellerna som gällde. Under 80-talet var Volvo marknadsledare på tunga lastbilar, och både Scania och Volvo gör väl från sig, ännu idag
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster