Sida 1 av 1

Scania LK

InläggPostat: 06 feb 2017, 23:57
av fredrik123
Är det någon som vet om det rullar nån LK140 här i Sverige? Tycker dom är grymt snygga med den fram flyttade framaxeln och trilexfälgarna :P flyttade man fran framaxeln på grund av regler och lagar i andra länder? Finns lite ont om information om dom på internet...Med vänliga hälsningar Fredrik.

Re: Scania LK

InläggPostat: 07 feb 2017, 06:42
av Thomas Almen
Volvo lanserade G-modellerna 1970, anpassad till paragraf 54 som krävde långt axelavstånd för att få utnyttja full totalvikt. Innan man grunnat färdigt i Södertälje så var lagen ändrad, och behovet därmed mindre. Jag såg nån LK på Scanias provbana i slutet av 70-talet, men tror ingen blev registrerad i Sverige.

Re: Scania LK

InläggPostat: 09 feb 2017, 08:58
av fredrik123
Intressant, så det tillverkades alltså inte särskilt många? Synd i såfall för det är ju bland de tuffaste lastbilarna Scania har tillverkat-tycker då iallafall jag som är svag för amerikastuk 8)

Re: Scania LK

InläggPostat: 09 feb 2017, 09:19
av S-V L44
Åtminstone en hade ett svenskt registreringsnummer, så den borde ha varit utanför Scanias testbanor. OBS att bilen är högerstyrd.

Scania LK111 - GUL431 - Sea-Land - Scanias testbana.JPG
Scania LK111 - GUL431 - Sea-Land - Scanias testbana.JPG (169.97 KiB) Visad 20477 gånger

En annan (tandemdriven och vänsterstyrd) är fotograferad i Finland (eller i norra Sverige).

Scania LKT141 - Finland.JPG
Scania LKT141 - Finland.JPG (169.08 KiB) Visad 20477 gånger

Så ett och annat exemplar verkar ha funnits på Nordiska vägar än om Australien nog var den egentliga tilltänkta exportmarknaden med svensktillverkade bilar. Den sydamerikanska marknadens bilar tillverkades säkert i Brasilien.

// Kjell N

Re: Scania LK

InläggPostat: 09 feb 2017, 09:47
av Per Thomson
Är det inte Nya Zeeland som har strikta bestämmelser typ vår gamla paragraf 54. Har för mig att där går många USA märken COE med nytillverkade hytter efter gamla ritningar från tidigt 80-tal?

Re: Scania LK

InläggPostat: 12 feb 2017, 20:45
av arpenetti
Den LKT som S-V L44 har fotograferat i Finland lär finnas kvar. Det sägs att den bilen har varit aktiv någonstans i mellanöster. Det var flera finska byggföretag som var aktiva där i slutet av 1970-talet. Bilen blev importerad till Finland när bygget blev färdigt. Och det har funnits väl någon annan LKT också här.

Re: Scania LK

InläggPostat: 06 jul 2018, 09:32
av peterhummel
LK och LKT modellerna var populära här i Australien. Lagarna är olika beroende av vilken stat man är i, men det fanns en motsvarighet till den gamla svenska längdtabellen, som fordrade extra stort axelavstånd for att lasta maximalt. Jag tror en del Scanior, åtminstone, kom från Brasilien. När det gäller Volvo, var F88/89 sällsynta, det var G modellerna som gällde. Under 80-talet var Volvo marknadsledare på tunga lastbilar, och både Scania och Volvo gör väl från sig, ännu idag