Två växellådor.

Ett ovanligt extraval.
Från år 1948 kunde Scania-Vabis lastbilar fås med tillsatsväxellåda. Det var en enkel och rejäl anordning med två hastigheter som växlades med en extra spak.
"Den gör hela bilen", sade en chaufför då. Det var säkert lite överdrivet, men så föll hans ord. Teoretiskt fördubblades de fyra framåtväxlarna till åtta.
I praktiken blev det väl i alla fall fem växlar. Detta tillval gällde endast lastbilschassier. Busschassierna från 1950 hade en fyrväxlad Leylandlåda, som,vill jag
minnas, kallades GB71.Den fick faktiskt fina lovord som lättväxlad av dem som körde med den. Den fina femväxlade Scanialådan hade ännu inte kommit.
Ett bussföretag i Eksjö, Palmbergs Kontinenttrafik hade köpt en ny fin turistbuss av typ B63, men de tyckte inte riktigt om stegningen i Leylandlådan. Därför hade den nya bussen beställts med en tillsatsväxellåda som i en lastbil. Var det månntro Sveriges enda buss i nutid med två växelspakar ?
Malte E.
Från år 1948 kunde Scania-Vabis lastbilar fås med tillsatsväxellåda. Det var en enkel och rejäl anordning med två hastigheter som växlades med en extra spak.
"Den gör hela bilen", sade en chaufför då. Det var säkert lite överdrivet, men så föll hans ord. Teoretiskt fördubblades de fyra framåtväxlarna till åtta.
I praktiken blev det väl i alla fall fem växlar. Detta tillval gällde endast lastbilschassier. Busschassierna från 1950 hade en fyrväxlad Leylandlåda, som,vill jag
minnas, kallades GB71.Den fick faktiskt fina lovord som lättväxlad av dem som körde med den. Den fina femväxlade Scanialådan hade ännu inte kommit.
Ett bussföretag i Eksjö, Palmbergs Kontinenttrafik hade köpt en ny fin turistbuss av typ B63, men de tyckte inte riktigt om stegningen i Leylandlådan. Därför hade den nya bussen beställts med en tillsatsväxellåda som i en lastbil. Var det månntro Sveriges enda buss i nutid med två växelspakar ?
Malte E.