Två växellådor.

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Två växellådor.

Inläggav Malte. E » 23 dec 2016, 08:59

Ett ovanligt extraval.
Från år 1948 kunde Scania-Vabis lastbilar fås med tillsatsväxellåda. Det var en enkel och rejäl anordning med två hastigheter som växlades med en extra spak.
"Den gör hela bilen", sade en chaufför då. Det var säkert lite överdrivet, men så föll hans ord. Teoretiskt fördubblades de fyra framåtväxlarna till åtta.
I praktiken blev det väl i alla fall fem växlar. Detta tillval gällde endast lastbilschassier. Busschassierna från 1950 hade en fyrväxlad Leylandlåda, som,vill jag
minnas, kallades GB71.Den fick faktiskt fina lovord som lättväxlad av dem som körde med den. Den fina femväxlade Scanialådan hade ännu inte kommit.
Ett bussföretag i Eksjö, Palmbergs Kontinenttrafik hade köpt en ny fin turistbuss av typ B63, men de tyckte inte riktigt om stegningen i Leylandlådan. Därför hade den nya bussen beställts med en tillsatsväxellåda som i en lastbil. Var det månntro Sveriges enda buss i nutid med två växelspakar ?
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Två växellådor.

Inläggav S-V L44 » 24 dec 2016, 03:22

Tillsatslådan som beskrivs återfinns på den nedersta bilden.
Sidan kommer från en växellådsbroschyr som stammar från år 1951.

Broschyr Scania-Vabis Växellådor G450 & G650 - Sid 06.JPG
Broschyr Scania-Vabis Växellådor G450 & G650 - Sid 06.JPG (216.92 KiB) Visad 26875 gånger

Jag har ett 2L12 HS-chassi från 1948 och en L5146-100-chassi från 1953 som har dessa tillsatsväxellådor.
Båda chassierna levererades med tillsatslådorna från fabrik, men endast L51:an har den extra växelspaken i hytten idag.
Tillsatslådan kostade för övrigt 760 svenska riksdaler i februari 1949.
(Ett komplett 2L12-chassi med Nyström stålhytt kostade vid samma tid mellan 20000 och 22000 kronor beroende på utrustning.)

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Två växellådor.

Inläggav Malte. E » 24 dec 2016, 10:10

Hej !
Nu Kjell behöver jag nog en förklaring.
"Endast L51:an har den extra spaken kvar ". Men då har väl den äldre bilen mist sin spak i ett
senare skede. För vad har man för glädje av en tillsatsväxellåda on den inte går att manövrera?
Reflexion: Kanske spaken ansågs mer i vägen än vara till någon nytta.
Till sist=
En tillönskan om God Jul till alla Forummedlemmar !
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Två växellådor.

Inläggav S-V L44 » 24 dec 2016, 12:02

Malte E skrev
Nu Kjell behöver jag nog en förklaring.

Enligt erhållna köpehandlingar från Scania så levererades chassit till beställaren, Müllers i Luleå enligt order från en köpare i Jokkmokk, med gummiringar, förarhytt, kraftuttag för Foco tippanordning samt tillsatsväxellåda.
Utväxlingen på bakaxeln beställdes som 1:5,11, men ändrades snart till 1:5,625.
Chassit är i förhållande till sin ålder i riktigt hyfsat skick men tyvärr ännu inte körbart. En annan "defekt" är att påbyggnad saknas samt att bakaxeln numera är tiobultad från antingen en L20 eller L60.
Den kraftigare bakaxeln tyder på att den bytts ut någon gång och då har man troligen också "låst" tillsatsväxellådan i ett fast läge och tagit bort växelspaken.
Nu är det så att för mig är ett L10-chassi från sent 1940-tal betydligt intressantare än en L51 från 1953 även om denna tillhör en av de tidigaste i modellserien.
Den som kan tekniken i dessa Scania-modeller känner till att fastän de, jämte L40-modellen, är ganska lika utseendemässigt, så är de tekniska delarna i en L51 helt annorlunda jämfört med L10 och L40, men just tillsatsväxellådan bör vara lika på dessa chassier.
Därför bör tillsatslådan eller åtminstone dess spak kunna flyttas över från L51:an till 2L10:an Och jag har en lös åttabultad bakaxel liggande, men tyvärr än så länge inga motsvarande fälgar. Däremot har jag ytterligare ett komplett chassi, en 2F10 från 1949.
Allt som allt bör det gå att återskapa en fungerande lastbil ungefär så som den såg ut vid leveransen vid årsskiftet 1948-49.
Men av tre, idag ganska unika chassin så vill man gärna försöka få ihop åtminstone två fungerande fordon.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Två växellådor.

Inläggav Reid Hulting » 24 dec 2016, 13:28

En fråga.
Hur länge var denna tillsattslåda ett tillval?
Min första lastbil jag hade var en Scania-Vabis L7542 1958 års modell med Sörling-tipp, och den var utrustad med tillsattslåda monterad några dm. bakom huvudlådan.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Två växellådor.

Inläggav herrstina- » 24 dec 2016, 14:01

Jag tror att tillsatslådan hängde med tom 75.an och from 76.an var det lådan med påbyggd planetlåda som gällde.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Två växellådor.

Inläggav Reid Hulting » 24 dec 2016, 14:48

Jo, men var tillsattslådan tillval även på 75:orna, eller hade de blivit standard?

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Två växellådor.

Inläggav Thomas Almen » 24 dec 2016, 15:26

Tror det var tillval på 75:an. Förebilden för Björn Nilssons LS saknade tydligen tillsatslåda, därför att John Didriksson bedömde att motorn var stark nog ändå.
Thomas Almen
 

Re: Två växellådor.

Inläggav risbyn25 » 24 dec 2016, 19:27

kan var fel ute har en tillsatslåda som på bilden den som sitter på nyare bilar bla 75an ser annorlunda ut ligger en ute på blocket nu S-O karlsson
risbyn25
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 15 jul 2015, 21:41

Re: Två växellådor.

Inläggav Per Thomson » 25 dec 2016, 11:31

Jag har för mig att Björns 75:a ursprungligen har varit en militärbil liksom även Billys, de ska ha nästan lika tillverkningsnummer. Ursprungligen korthytter och Foco framstam på flaken som kortats för båda bilarna. Det skulle förvåna mig om åkarbilar som kördes på Norrland beställdes utan tillsatslåda.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Två växellådor.

Inläggav Bigmanstown » 25 dec 2016, 12:40

Jag har haft en LB76 från -63 som det satt tillsatslåda vid leverans.
Bigmanstown
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:20

Re: Två växellådor.

Inläggav Malte. E » 25 dec 2016, 13:31

Om växellådor, några repliker.
Det stämmer att växellådan var ett tillval på 75: och hängde med till 76:an kom. Men eftersom majoriteten av köparna ville ha denna extrautrustning,
monterades den i flesta fall redan på fabriken. Det finns emellertid ett och annat fall där en köpare absolut INTE ville ha en sådan. Kom det då ett chassi
till åf som likväl hade tillsatslåda, fick denne, ifall kunden insisterade, montera bort lådan och den återtogs.
Att 75:ans tillsatslåda, eller T2 som jag tror den hette, ser annorlunda ut, beror på att den är av en annan typ bl.a. med synkronisering. Även utväxlingen
i lågläget är lite annorlunda. Högläget är ingen växel i egentlig mening, den är 1:1, alltså direkt.

Sign L44 frågar i tråden "Pedaler" om Lysholm-Smith enbart fanns i bussar , eller om man kunde få den även i lastbilar? Jag förmodar att frågan avsåg
svenska lastbilar och 1930-tal. Men eftersom jag varken läst eller hört om något sådan? ?. Därför utgår jag från att det var något enbart för storstadsbussar.
Men flyttar man fram till 1970-tal och LB 76:ans tidsålder förekom det ett annat kortvarigt experiment med automatväxellåda, egentligen i privat regi, men
som var betydligt sämre lyckat än Lysholm-Smithkonstruktionen. Av tids- och utrymmesskäl ber jag få ta det en annan gång.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Två växellådor.

Inläggav Per Thomson » 25 dec 2016, 14:27

Bigmanstown skrev:Jag har haft en LB76 från -63 som det satt tillsatslåda vid leverans.

De tidiga 76:orna fick den "gamla" tillsatslådan, G670 lådan han väl inte bli klar i tid till introduktionen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Två växellådor.

Inläggav Per Thomson » 25 dec 2016, 14:28

Och till Malte, vi ser fram mot fortsättningen . . . :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Två växellådor.

Inläggav Malte. E » 25 dec 2016, 17:41

När nu konkurrensen om datorn blåst över....Om automatväxellådor.
Detta är nedtecknat sedan jag hört en initierad redogörelse om försök med automatväxel i Scania Lb 76.
Fem trailerdragbilar tillhörande Svenska BP utrustades med helautomatiska växellådor vid leveransen. Initiativet kom från BP och gick ut på att prova automatisk kraftöverföring i fordon med (då) höga tågvikter.
Scania-Vabis levererade bilarna och utförde installationen, men höll sig i övrigt neutrala och åtog sig inga former av ansvar för kraftöverföringen.
Om växellådornas konstruktion och verkningssätt, det är för mig fortfarande obekant, men enligt sagesmannen var det fråga om hydraulisk momentomvandlare av
italiensk konstruktion, som i dessa fem fall tillverkades av firman Rotormaskiner i Sickla. Bilarna saknade kopplingspedal och växelspak, hade endast ett reglage med lägena Fram-Neutral-Back .
En av bilarna sändes rentav ner till södra Bayern för att utröna användbarheten i bergsterräng. Försöken kom i längden att betraktas som rätt misslyckat. Det fanns ju som sagt varken kopplingspedal eller växelspak, om bilen blev stående vid rödljus, ingen ovanlig situation, måste reglaget genast ställas på neutral. När ljuset slog om till grönt skulle reglaget ställas på framåt, och då måste det finnas fullt tryck, 6 kg i systemet vid inkoppling. Inte lätt i stressad trafik. Resultatet annars kunde bli ett
haveri. Slutresultatet av det hela blev att bilarna byggdes om till normal koppling och normal växellåda.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Nästa

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster