Har forskat lite i den biten själv, och har egentligen inte kommit fram till någon klar slutsats(låter väl fint?
)
I Scania boken så anges modelbeteckningarna 314,324, 325, 335, 345, 355 och 400. Sedan har man då stött på beteckningar som 350 och 380 som inte någonstans tas upp i Scania-litteraturen.
I boken "Tysktrafiken" så finns det ett besiktningsinstrument på en S-V 380, treaxlad bil, har stött på samma beteckning, 380 på andra ställen som alla refererar till treaxliga bilar av ungefär samma utförande.
Vad gäller tvåaxliga bilar så i alla fall för bilar tillverkade på 40-talet verkar 350 vara en gällande typbeteckning. Har en gång från Scania fått måttritningar till en 40-tals bil av typen 350, en tvåaxlig bil som även anges som 335.
Min teori är alltså följande:
Man har någon gång runt 1940 börjat använda ett nytt system och kallat de tvåaxliga bilarna för 350 och de treaxliga för 380, men även haft kvar det gamla systemet paralellt. Alltså bilar som hette tex 33517 kallades även 350.
Detta frångicks helt när L-serien började tillverkas efter 1944.
Luddigt?
Jag säger inte att det är så, men det kan ha varit så
Det är nog svårt att fråga någon som med bestämdhet vet, men jag tänker fortsätta att djupdyka i litteraturen efter alla ledtrådar man kan få. Det här har förbryllat mig i över 10 år, så det är väl dags att försöka bringa klarhet i det.
Anders