Scania-Vabis 1911-1945

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania-Vabis 1911-1945

Inläggav Kjell T » 27 aug 2008, 12:30

Jag har tidigare skrivit och frågat om modellbetckningarna på gamla Scania-Vabis, men inte fått någon förklaring på vad som skiljer de olika modellerna. Vissa skilnader finns, men det är inte så enkelt att få klarhet i vad som är vad. Tex 325, 350 mfl modellbeteckningar är ett mysterie för mig och nu när det kommit många nya medlemmar på forumet tänkte jag att någon kanske har kunskap om detta och är villig att förmedla kunskapen vidare.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania-Vabis 1911-1945

Inläggav Anders » 27 aug 2008, 15:16

Har forskat lite i den biten själv, och har egentligen inte kommit fram till någon klar slutsats(låter väl fint? :oops: )

I Scania boken så anges modelbeteckningarna 314,324, 325, 335, 345, 355 och 400. Sedan har man då stött på beteckningar som 350 och 380 som inte någonstans tas upp i Scania-litteraturen.
I boken "Tysktrafiken" så finns det ett besiktningsinstrument på en S-V 380, treaxlad bil, har stött på samma beteckning, 380 på andra ställen som alla refererar till treaxliga bilar av ungefär samma utförande.
Vad gäller tvåaxliga bilar så i alla fall för bilar tillverkade på 40-talet verkar 350 vara en gällande typbeteckning. Har en gång från Scania fått måttritningar till en 40-tals bil av typen 350, en tvåaxlig bil som även anges som 335.
Min teori är alltså följande:
Man har någon gång runt 1940 börjat använda ett nytt system och kallat de tvåaxliga bilarna för 350 och de treaxliga för 380, men även haft kvar det gamla systemet paralellt. Alltså bilar som hette tex 33517 kallades även 350.
Detta frångicks helt när L-serien började tillverkas efter 1944.

Luddigt?

Jag säger inte att det är så, men det kan ha varit så :)
Det är nog svårt att fråga någon som med bestämdhet vet, men jag tänker fortsätta att djupdyka i litteraturen efter alla ledtrådar man kan få. Det här har förbryllat mig i över 10 år, så det är väl dags att försöka bringa klarhet i det.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania-Vabis 1911-1945

Inläggav S-V L44 » 27 aug 2008, 20:03

Jag håller med att det är ytterst svårt att exakt identifiera många av de äldre Scania-Vabis-modellerna tillverkade före 1944.
Jag har också försökt studera skillnader mellan dessa gamla bilar men i princip givit upp. Det som försvårar är att urvalet av bilder och verkliga bilar är ytterst begränsat och ibland tror jag att t.o.m. Scania inte riktigt vet vad som är gäller heller.

Det är i och för sig inte lätt att skilja mellan t.ex. de riktigt gamla Typ 1, CLa, CLb, DLa , men speciellt svårt verkar det vara med modellerna t.ex. 312, 314, 324, 325 och 329 eftersom dessa är väldigt lika varandra karossmässigt i alla fall. Jag tror att motorvalet spelade en viss roll i modellbeteckningen också. Motornumret var på den tiden betydligt viktigare än chassinumret och i gamla svenska registreringshandlingar kan t.o.m. chassinumret och modellbeteckning vara helt utelämnat medan motornumret och ibland motortyp nämns.

När man kommer fram till modellerna 335, 340 och 350 så är floran av varianter stor även här.
335 t.ex. tillverkades från tidigt 1930-tal till tidigt 1940-tal (under andra världskriget skedde väl inte så stor lastbilsproduktion, därför är det ett klent utbud med bilar mellan 1942-44 förutom SKP baserad på ett F12 chassi), men betraktar man en bil från 1932 så är denna helt annorlunda både i kaross och chassi än en bil från 1941.
De tidiga 30-tals modellerna påminner ju en hel del om 1920-talets modeller med rak omaskerad kylare och odelade gälar på motorhuvarna.
I mitten av 1930-talet verkar kylaren ha fått en något sluttande placering men motorkåpornas gälar är fortfarande odelade.
Under 1938-42 är den sluttande omaskerade kylaren kvar men motorhuvarna har fått liknande delad form som den nya generationen mera standardiserade bilar vilka infördes 1944 först med L10 (egentligen F10 redan 1942) och något senare L20. Dessa modeller hängde i princip med tämligen oförändrade som L40/L60 tillverkade mellan 1950-53 och senare L51 Drabant och L71 Regent ända fram till 1959. Även om det är stora likheter mellan dessa modeller så går det ändå relativt lätt att särskilja t.ex. en L51 från en L10, medan man får studera lite mer detaljer noggrannare för att särskilja en L40 från en L10.

345 och 355 verkar vara de frambyggda bulldog-varianterna baserade på motsvarande 340 och 350 chassi.

Tilläggssiffran i modellbeteckningen på 20- och 30-talsbilarna tolkar jag som utvecklingsvariant på rådande modell. Exempelvis L33519 som i grunden är en L335 eftersom det ofta blir högre nummer ju nyare bilen är. Men jag har kanske fel.
Tilläggsiffran på senare modeller t.ex. L12 eller L5146 hänger ihop med hjulbasen. Ibland kommer även motorstyrkan med i modellbeteckningen t.ex. L5142-100 som indikerar 100 hk.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis 1911-1945

Inläggav finnholm » 12 sep 2008, 19:28

Hejsan!

Har læst dit svar angående L10 och L40, at skilnanden er svær, det skyldes af den årsag, at L10 och 2L10 och L40 er nøjagtig den samme lastvagn serie, men skilnand på valg af motor type.
Chassi er exakt den samme, jag och min kompis på katalog avdelingan på Scania har scannet ind denne model.
Model serien har reservdelskatalog nr. 12.
Användarvisningsbild
finnholm
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 sep 2008, 19:14
Ort: Scania forhandler + EFFER kran Importør

Re: Scania-Vabis 1911-1945

Inläggav S-V L44 » 12 sep 2008, 20:14

Växellådan (gearkassen) skiljer också mellan L10 och L40 eftersom L10:ans var helt osynkroniserad medan L40 har synkroniserad låda förutom ettans växel och backväxeln, eller?

Känner någon till vad beteckningarna t.ex. HS står för i den officiella modellbeteckningen 2L13HS? Det finns dessutom andra beteckningar som heter M, E, L5 och VV och även A på L10/L20, L40/L60 och L51/L71-serierna.
VV står för Vägverksbil och A står för Armélastbil, men vad står de övriga för?

Vad är skillnaden mellan t.ex. en 2L12M och en 2L12HS?

L11, L12, L13, L42, L43, L44 anger ju chassilängderna. L-51:an har där en annan beteckning såsom L5138, L5142, L5146 resp L5150.


// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis 1911-1945

Inläggav finnholm » 13 sep 2008, 09:32

Det er korrekt at gearkassen er skilnand på L10 och 2L10 samt L40, der utover er skilnande ochså at 2L10 och L40 har tykkere kardan axler samt at bromsarne er større på 2L10 och L40 som ochså har vacum forstærkere.
Bagakslarne er ochså forskellige, det skyldes bestemt at disse fordon er utrustet med motorer med flere HK.
Der ut over er der ochså forskel om vagnen er utrustet med diesel eller benzin motor, har set i kataloget at på L10 er der for eksempel forskel på kobling og koblings forbindelser, tror ochså at der må have været forskel på totalvægten.
Användarvisningsbild
finnholm
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 sep 2008, 19:14
Ort: Scania forhandler + EFFER kran Importør


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster