Sida 1 av 1

LS110 utväxling R650 och RD650

InläggPostat: 02 aug 2016, 18:59
av Per Thomson
Någon som känner till vilka alternativa utväxlingsförhållanden som fanns för dessa bakväxlar?

Re: LS110 utväxling R650 och RD650

InläggPostat: 02 aug 2016, 20:52
av Kjell T
De uppgifter jag hittar nu är för R601 och R651 som båda finns med samma olika alternativ. Dessa är 4,38:1, 4,86:1 och 5,67:1.

Re: LS110 utväxling R650 och RD650

InläggPostat: 02 aug 2016, 22:15
av Per Thomson
Kjell, de bakväxlar du nämner tror jag hör till L80 serien?
Minst sagt förvillande med Scanias modellbeteckningar. Kanske 651 ändå kan höra till 110:an även fast den inte nämns, du kanske har bättre underlag än vad jag har.

L80_Bakvaxel002.jpg
L80_Bakvaxel002.jpg (137.89 KiB) Visad 20834 gånger

LS110_Bakvaxel003.jpg
LS110_Bakvaxel003.jpg (167.68 KiB) Visad 20834 gånger

Re: LS110 utväxling R650 och RD650

InläggPostat: 03 aug 2016, 08:43
av Kjell T
Här kommer uppgifter från instruktionsboken för L80, L85 och L110. Den är daterad november 1969.

image.jpg
image.jpg (113.44 KiB) Visad 20811 gånger

Re: LS110 utväxling R650 och RD650

InläggPostat: 03 aug 2016, 10:44
av Per Thomson
Inte lätt att bli klok på detta, om jag förstår detta rätt så skulle R651 vara en konisk kuggväxel medan R751 vara en hypoidväxel. Fanns verkligen alla dessa alternativ att fritt välja modellerna 85 och 110 som dessutom verkar ha samma bakaxelalternativ?
Sista kolumnen med R651 tillsammans med RB651, är förmodligen en tandemkombination.
Dubbelväxelalternativen verkar ha upphört med 110:an som sista modell och sedan ersatts av navreduktion.
Har hypoidväxlar helt ersatt koniska växlar idag (Scania)?

Hypoidväxel.jpg
Hypoidväxel.jpg (151.38 KiB) Visad 20803 gånger

Re: LS110 utväxling R650 och RD650

InläggPostat: 09 aug 2016, 21:48
av Annika_B
Tycker denna diskussion är intressant att läsa. :)

Re: LS110 utväxling R650 och RD650

InläggPostat: 10 aug 2016, 07:23
av Kjell T
Båda avbildade är koniska kuggväxlar. Den vänstra med pinjong i centrum av kronhjulet och den högra med pinjongens centrumlinje förskjuten i förhållande till kronhjulet kallas hypoidväxel. Varifrån den fått sitt namn kanske någon annan känner till.
Hypoidväxeln fördel är längre kuggyta som är i kontakt med varandra och därmed högre hållfasthet. Vid användning i personbil finns det möjlighet att få kardantunneln lägre och i terrängbil kan kardanaxeln flyttas upp. Friktionsförlusterna torde vara något större med hypoidväxel.

Re: LS110 utväxling R650 och RD650

InläggPostat: 18 aug 2016, 13:45
av LeifGusta
R650: 4,38, 4,86 och 5,67.
RD650: 4,93 och 5,91.

Re: LS110 utväxling R650 och RD650

InläggPostat: 18 aug 2016, 15:16
av Per Thomson
Tack, då är frågan besvarad.

Passar på att lägga till en bild som visar enkel och dubbelväxel samt diffspärr. Någon frågade tidigare i en annan tråd hur en dubbelväxel fungerade.

Bakvaxlar001.jpg
Bakvaxlar001.jpg (116.81 KiB) Visad 20569 gånger