Scania-Vabis 3651 - Sockerbilen

Den här bilen, en frambyggd Scania-Vabis 3651, tillhörde sedan september 1933 Svenska Sockerfabriks AB i Trelleborg.
En period stod den uppställd på Malmö Museum. Den var då försedd med en registreringsskylt från Kristianstads län, L4560, en registreringsskylt som bilen aldrig hade officiellt.
Så småningom kom fordonet att övertagas av Scania-museet och den ställdes senast ut på bl.a. Lastbil 2014 på Elmia, var den blev forograferad av bl.a. våra egna Anders Ason och Bosse Norvinge.
När jag sökte igenom lite bilder på http://digitaltmuseum.se så stötte jag på två bilder som visade lastbilen då den deltog vid Trelleborgs Torgfest år 1938.
(En parentes i sammanhanget är att min dator drabbades av ett väldigt elakt och svårbemästrat virus när jag besökte denna hemsidan i maj i år. Viruselimineringen tog lång tid i anspråk och viruset kändes inte igen av t.ex. Norton anitivirus utan jag fick nyttja två olika antivirusskydd i två andra oberoende datorer för att så småningom bli av med eländet. Så var på er vakt!!!.)
Registreringsskylten M15935 avslöjar att det är "rätt" bil, dvs. "Sockerbilen". Notera också att man oftast hade endast ett bakljus på lastbilarna vid den här tiden.
Att det är samma bil på de två bilderna ovan tagna under Trelleborgs Torgfest 1938 blir ju röjt av Hans och Gretas pepparkakshus på flaket.
Det är väl i sig inget märkligt med dessa bilder, men om man betraktar bilderna noga och jämför med bilderna överst i den här tråden ser man att hytten är helt annorlunda. Den ursprungliga hytten var en kantigare och tidstypisk Scania-hytt vanlig på det tidiga 1930-talets frambyggda Scanialastbilar.
Detta borde ju betyda att hytten bytts ut någon gång under bilens levnadstid. Troligen kan detta ha skett i samband med gengaskonverteringen under 2:a världskriget, eller kanske snarare vid återställningen av lastbilen efter gengasperioden?
Bilen var i Sockerbolagets tjänst ända till april 1956 då den skrotanmäldes. Men den blev lyckligtvis inte nedskrotad utan bara uppställd på gården på sockerbruket i Arlöv tills någon så småningom upptäckte den och tog hand om den.
// Kjell N
En period stod den uppställd på Malmö Museum. Den var då försedd med en registreringsskylt från Kristianstads län, L4560, en registreringsskylt som bilen aldrig hade officiellt.
Så småningom kom fordonet att övertagas av Scania-museet och den ställdes senast ut på bl.a. Lastbil 2014 på Elmia, var den blev forograferad av bl.a. våra egna Anders Ason och Bosse Norvinge.
När jag sökte igenom lite bilder på http://digitaltmuseum.se så stötte jag på två bilder som visade lastbilen då den deltog vid Trelleborgs Torgfest år 1938.
(En parentes i sammanhanget är att min dator drabbades av ett väldigt elakt och svårbemästrat virus när jag besökte denna hemsidan i maj i år. Viruselimineringen tog lång tid i anspråk och viruset kändes inte igen av t.ex. Norton anitivirus utan jag fick nyttja två olika antivirusskydd i två andra oberoende datorer för att så småningom bli av med eländet. Så var på er vakt!!!.)
Registreringsskylten M15935 avslöjar att det är "rätt" bil, dvs. "Sockerbilen". Notera också att man oftast hade endast ett bakljus på lastbilarna vid den här tiden.
Att det är samma bil på de två bilderna ovan tagna under Trelleborgs Torgfest 1938 blir ju röjt av Hans och Gretas pepparkakshus på flaket.
Det är väl i sig inget märkligt med dessa bilder, men om man betraktar bilderna noga och jämför med bilderna överst i den här tråden ser man att hytten är helt annorlunda. Den ursprungliga hytten var en kantigare och tidstypisk Scania-hytt vanlig på det tidiga 1930-talets frambyggda Scanialastbilar.
Detta borde ju betyda att hytten bytts ut någon gång under bilens levnadstid. Troligen kan detta ha skett i samband med gengaskonverteringen under 2:a världskriget, eller kanske snarare vid återställningen av lastbilen efter gengasperioden?
Bilen var i Sockerbolagets tjänst ända till april 1956 då den skrotanmäldes. Men den blev lyckligtvis inte nedskrotad utan bara uppställd på gården på sockerbruket i Arlöv tills någon så småningom upptäckte den och tog hand om den.
// Kjell N