Jättefina bilder du lagt in Thore.
Det är alltid intressant att försöka identifiera olika hyttfabrikat.
Den undre bilen (E7778) är givetvis en L71 och hytten är Be-Ge. Om du har fler bilder av bilen skulle du också kunna se att de yttre övre hörnen på bakrutorna är skurna lite snett. Denna variant på bakrutorna verkar bara ha funnits på Be-Ge-hytter tillverkade 1954.
Den övre bilen (E2301) skulle kunna vara antingen en L20 eller en L60 som var tämligen lika varann förutom motorn, men jag tror att det är mest sannolikt en L60. Fälgen på framhjulet ger vissa indikationer på det eftersom det ser ut att vara ganska få lufthål i den, men fälgar kan naturligtvis vara utbytta mellan olika fordon vid hjulskiften. Nu ser bilen ut att vara ganska ny vid fototillfället så fälgen har nog aldrig bytts ut, därför tippar jag på L60.
Hytten vågar jag tyvärr inte sia så mycket kring, men Tranås verkar ju rimligt. Det skulle vara mycket intressant att få veta säkert.
De exakta modellbeteckningarna/årsmodellerna/chassinumren kan naturligtvis identifieras via registreringsbevisen eftersom bilnumren är kända.
Tyvärr anges det ytterst sällan i dessa handlingar vilket fabrikat hytt och/eller påbyggnad har.
- Scania-Vabis L23 - 1946 - M4778 - Alexander Nilsson - Östra Sallerup.JPG (266.95 KiB) Visad 14089 gånger
Utan att ta fokus av dina egna efterforskningar så visar denna bild en L20 (närmare bestämt en L23), också med okänt hyttfabrikat. Själv tror jag att denna hytt är en Gladsax, men jag är absolut inte säker på det.
Formen på hyttdörren och den delade framrutan är snarlik, dock inte exakt lika, med din pappas.
Registreringshandlingarna anger att årsmodellen på L23:an skulle vara 1946, men bilens första kända registreringshandling säger att bilen registreringsbesiktigades första gången i december 1948.
Bilens chassinummer tyder också på att bilen skulle vara av 1948-års modell. Bilen kom senare att hamna i Blekinge län med regnumret K3211.
Fotot kommer från Motorhistoriskt Magasin nummer 6, 1991 - ett specialnummer om Scania-Vabis.
// Kjell N