Hytttillverkare

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hytttillverkare

Inläggav Thore Nilsson » 15 jan 2016, 13:56

Har lite bilder på min pappas bilar som han körde på -50 talet och jag har funderat på vad det är för hytt tillverare på den bilen med släp.
Jag är lite inne på att det är en tranåshytt för att om man tittar på dörren så går den inte ända ner till fotsteget.
Jag har själv en bil med tranåshytt men den är inte så bra i skicket så man kan se nederdelen av dörrens passform
Regnr E2301 vad kan det vara för års modell tro? Den andra bilen med Regnr E7778 var levererad 1954.

001.jpg
001.jpg (109.58 KiB) Visad 14092 gånger


002.jpg
002.jpg (66.9 KiB) Visad 14092 gånger
Thore Nilsson
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 03 jun 2007, 23:49
Ort: Linköping

Re: Hytttillverkare

Inläggav S-V L44 » 15 jan 2016, 14:59

Jättefina bilder du lagt in Thore.
Det är alltid intressant att försöka identifiera olika hyttfabrikat.
Den undre bilen (E7778) är givetvis en L71 och hytten är Be-Ge. Om du har fler bilder av bilen skulle du också kunna se att de yttre övre hörnen på bakrutorna är skurna lite snett. Denna variant på bakrutorna verkar bara ha funnits på Be-Ge-hytter tillverkade 1954.
Den övre bilen (E2301) skulle kunna vara antingen en L20 eller en L60 som var tämligen lika varann förutom motorn, men jag tror att det är mest sannolikt en L60. Fälgen på framhjulet ger vissa indikationer på det eftersom det ser ut att vara ganska få lufthål i den, men fälgar kan naturligtvis vara utbytta mellan olika fordon vid hjulskiften. Nu ser bilen ut att vara ganska ny vid fototillfället så fälgen har nog aldrig bytts ut, därför tippar jag på L60.
Hytten vågar jag tyvärr inte sia så mycket kring, men Tranås verkar ju rimligt. Det skulle vara mycket intressant att få veta säkert.
De exakta modellbeteckningarna/årsmodellerna/chassinumren kan naturligtvis identifieras via registreringsbevisen eftersom bilnumren är kända.
Tyvärr anges det ytterst sällan i dessa handlingar vilket fabrikat hytt och/eller påbyggnad har.


Scania-Vabis L23 - 1946 - M4778 - Alexander Nilsson - Östra Sallerup.JPG
Scania-Vabis L23 - 1946 - M4778 - Alexander Nilsson - Östra Sallerup.JPG (266.95 KiB) Visad 14083 gånger

Utan att ta fokus av dina egna efterforskningar så visar denna bild en L20 (närmare bestämt en L23), också med okänt hyttfabrikat. Själv tror jag att denna hytt är en Gladsax, men jag är absolut inte säker på det.
Formen på hyttdörren och den delade framrutan är snarlik, dock inte exakt lika, med din pappas.
Registreringshandlingarna anger att årsmodellen på L23:an skulle vara 1946, men bilens första kända registreringshandling säger att bilen registreringsbesiktigades första gången i december 1948.
Bilens chassinummer tyder också på att bilen skulle vara av 1948-års modell. Bilen kom senare att hamna i Blekinge län med regnumret K3211.
Fotot kommer från Motorhistoriskt Magasin nummer 6, 1991 - ett specialnummer om Scania-Vabis.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Hytttillverkare

Inläggav Per Thomson » 15 jan 2016, 22:40

Kjells hämtade bild ifrån Historiskt Motormagasin verkar visa hytt av samma fabrikat som den på Thores första bild.
Även jag tror på en L60.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Hytttillverkare

Inläggav S-V L44 » 16 jan 2016, 00:34

Jag vill nog inte riktigt hålla med dig att hytterna på bilderna skulle ha samma tillverkare, Per.
Det finns flertalet skillnader, bl.a. dekorlisterna, backspegelns infästningspunkt, formen på framrutan och dess mittstolpe, dörrfönstrets rundning, dörrens form i nederkant, hyttakets form och avrundning, avståndet mellan dörrens bakkant och hyttväggen, etc..
Givetvis kan man bli lurad av olika bildkvalitet, fotovinklar, osv., så det blir ju mycket spekulationer och antaganden.

Jag antog tidigare att L23:ans hytt skulle kunna vara en Gladsax-hytt, men får kanske ändra mig då vissa detaljer på den hytten vid närmare granskning inte riktigt stämmer med detaljer på Gladsax-hytter från tiden runt 1950.
Men jag tror inte heller att man i Skåne skulle köpa en Tranås-hytt, utan det var nog från en mer lokal leverantör.

Vid den här tiden, i slutet av 1940-talet och början av 1950-talet så köpte man som nybilsköpare sitt chassi från Volvo eller Scania-Vabis med eller utan fabriksmonterad hytt, och oftast var chassit utan annan övrig påbyggnad.
Volvo hade från början (slutet av 1930-talet) sin "hovleverantör" från Åtvidaberg och senare från Nyström (och ännu lite senare kunde man även erbjuda Be-Ge som alternativ).
Scania hade efter kriget övergått från sin "egen" hytt troligen tillverkad av Södertälje Snickeri- och Karosserifabrik till Åtvidabergshytter som användes fram till cirka 1947. Mellan 1947-1949 använde man Nyström-hytter (oftast med hel framruta) och från 1949 blev Be-Ge huvudalternativ. De första Be-Ge-hytterna hade delad framruta och två stora, nästan kvadratiska, bakrutor i ytterkanterna av hyttens bakvägg.

De nybilsköpare som valde att köpa sitt chassi utan fabriksmonterad hytt vände sig nog oftast till någon lokal karosseritillverkare, och med "lokal" tror jag man kan säga inom en radie av kanske 150-200 km.
Antalet karosseritillverkare var nog som störst fram till 1950-talets början och efterhand som nybilsköpare valde att även inkludera hytten på sitt chassi från fabrik så avtog också efterfrågan på lokalproducerade hytter.
Detta gällde ju i synnerhet Scania och Volvo, men eftersom de udda lastbilmärkenas (t.ex. de amerikanska märkena) också var "förbi" så blev det färre och färre oberoende karosseritillverkare.
Floby var kanske en av dessa som överlevde längst, mest beroende på sitt rykte om kvalitet och komfort.

Det hade varit intressant att försöka skapa ett fotoarkiv på kända och bekräftade hyttillverkare inom vissa perioder och peka på specifika kännetecken så att man kunde jämföra och försöka reda ut tveksamma fall.
Jag har själv en Volvo L249 från 1952 som levde sina första 10 år hos AB Zinkgruvor i Falun. Bilen hamnade så småningom i Västerbotten som Epa, men bilen är försedd med en stålklädd trähytt hytt vars karaktäristiska form jag inte sett på någon annan bil hittills. Hytten är egentligen skrot, men jag skall ändå försöka mig på en renovering av den eftersom den i princip är komplett och sannolikt ganska unik.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Hytttillverkare

Inläggav Per Thomson » 17 jan 2016, 17:09

Du är en duktig iakttagare av detaljer Kjell, jag imponeras. Även bra historisk beskrivning. Stefan Andersson gav ett bra föredrag om hytternas historiska utveckling vid något av evenemangen Lastbil 2012 eller 2014 vid Elmia. Han kommer att ge det föredraget på nytt vid ÅHS Skaraborgs förestående träff.

Ett litet försvar till mitt tillkortakommande när det gäller att identifiera hyttdetaljer; standardiseringen var inte så fullständig vid den tiden det handlar om och detaljer såsom delade rutor, backspegelinfästning och listbestyckning mm, kunde ändras och tom utföras efter enskilda kunders önskemål. Vad jag fastnade för var den ovanliga lösningen med synlig dörrtröskel, tycker mig inte ha sett en sådan lösning förut för någon annan svensk hyttillverkare men du kanske kan peka på fler exempel.

Ditt förslag på "ett fotoarkiv på kända och bekräftade hyttillverkare inom vissa perioder och peka på specifika kännetecken" verkar intressant och det stöttar jag till fullo om jag kan vara till hjälp.

Jag tar även tillfället i akt att påminna om artiklar i den finländska tidskriften "Ajolinja" som vår vän här på forumet, Tom Fredman, alias "tommen" har författat. Visserligen är artiklarna skrivna på finska men av bilder och illustrationer är de ändå intressanta. http://users.abo.fi/tfredman/articles/2-3_2015.pdf
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster