Scania P93 Svelast

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania P93 Svelast

Inläggav mats-oh » 25 nov 2014, 21:19

Är egentligen en fråga till Bo Norvinge :D
Man ser på bilderna och kommer ihåg det själv också.
När kom kapellet på Svelast Scania 93:an.
Nuförtiden har ju väldigt många Ahlsell/Dahl bilarna samma kapell trots det är kranbilar som egentligen behöver ett "öppet" flak.
Tror det måste vara ganska tidigt som det kapellet kom tilll? på din 93:a
Finns det någon historia bakom detta??
Man är ju nyfiken :D :D
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Scania P93 Svelast

Inläggav Bo Norvinge » 27 nov 2014, 00:39

Hade inget svar på rak arm men VHS-filmen med kapellet gjorde jag tydligen 23 november 1991. Vidare deltog jag med bilen på Trucking Festival på Tjolöholm 3 augusti 1991 och då var den en vanlig flakbil med kran. Alltså mellan 3 augusti och 23 november kom kapellet på.

AHF495_P93-91_Svelast_BNorvinge.jpg
AHF495_P93-91_Svelast_BNorvinge.jpg (49.67 KiB) Visad 8349 gånger

Tidigare täckte vi med vanlig press som låg inrullad på framstammen. Tror att det var lite av ett experiment att förse min bil med kapellet. Det såg ju lite konstigt ut med kran på kapellbil men ett jättestort plus då det mesta godset var pallar och kartonger som inte gillade vatten.
Det var ett avancerat kapell med rullgardinsida på högersidan. Dessutom kunde taket vevas in (dragspelstyp). Allt för att kunna krana av rörbuntar som transporterade på flakets högra sida mellan stöttorna. Däremot använde jag aldrig det öppningsbara taket utan oftast fiskades buntarna ur genom sidan.

Se funktionen här:https://www.youtube.com/watch?v=occ520AaCKk(filmen gjord helt på mitt eget själv)

Har för mig att någon mer av Ahlsellbilarna (Volvo FL10) fick ett liknande kapell. Jag körde bara något år innan jag slutade och Sverige hamnade i 90-talskrisen. Svelast tappade Ahlsellkörningen och "min" P93 började köra för Alcro.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster