Det är nog riktigt som du skriver, Kjell T, att bilden är en "fuskbild". Jag upptäckte detsamma när jag kommit hem med bilderna.
Man kunde fuska med bilder långt innan PhotoShop också. Det var inte helt ovanligt att göra så i reklamsyfte.
De tre bilarna på fotot är definitivt sammansatta av samma fordon som syns på den lilla bilden. Det kan jag se på en bild som jag också fick med lite högre upplösning.
Värt att notera är att samtliga 1930-tals sopbilarna som byggdes på verkstaden i Lund är försedda med takspoiler/vindavvisare. Något som jag inte har sett på någon annan lastbil förrän långt senare, dvs. 1980-talet, men likheterna är slående. Tro inte att "uppfinningar" inte funnits förut.
Det var förmodligen inte för att reducera luftmotståndet på 1930-talet utan fyllde nog endast en estetisk funktion.
En annan intressant iakttagelse är texten i Tidaholms broschyr vilket tyder på att soporna mer eller mindre komprimerades.
De foton jag har på andra sopbilar från 1930-talet som användes i skånska städer visar bara väldigt enkla konstruktioner.
Norba i Blomstermåla lanserade t.ex. sin skruvkomprimerade sopbil 1937.
- Volvo B10 - 1937 - MNA491 - Norba 30talssop 1a.jpg (53.76 KiB) Visad 26567 gånger
Och MFI (Malmö Flygindustri)
viewtopic.php?f=40&t=4013&p=27687&hilit=norba#p27687 verkar ha lanserat sina sopbilar först strax i början av 1950-talet, eller möjligen i slutet av 1940-talet.
// Kjell N