Sida 2 av 2

Re: Sopbil.

InläggPostat: 29 jan 2016, 11:12
av Anders Ason
En något modernare variant som kommer att "byggas in" i utställningen Scania 125 år som inträffar i år. Bilen ägs och är renoverad av Scania och har gått i Örebro kommun.Tyvärr får vi inte med den på Elmia.

P1060142.JPG
Foto Ason
P1060142.JPG (151.21 KiB) Visad 26576 gånger

Re: Sopbil.

InläggPostat: 29 jan 2016, 12:24
av Kjell T
Många intressanta bilder! Bilden med tre Scania-Vabis 345 är troligen en fuskbild eftersom hålen på vänster framfälg är i exakt samma läge på alla tre. Eller har man vridit hjulen i "givakt" läge innan fotografering?

Re: Sopbil.

InläggPostat: 29 jan 2016, 13:48
av S-V L44
Det är nog riktigt som du skriver, Kjell T, att bilden är en "fuskbild". Jag upptäckte detsamma när jag kommit hem med bilderna.
Man kunde fuska med bilder långt innan PhotoShop också. Det var inte helt ovanligt att göra så i reklamsyfte.
De tre bilarna på fotot är definitivt sammansatta av samma fordon som syns på den lilla bilden. Det kan jag se på en bild som jag också fick med lite högre upplösning.

Värt att notera är att samtliga 1930-tals sopbilarna som byggdes på verkstaden i Lund är försedda med takspoiler/vindavvisare. Något som jag inte har sett på någon annan lastbil förrän långt senare, dvs. 1980-talet, men likheterna är slående. Tro inte att "uppfinningar" inte funnits förut.
Det var förmodligen inte för att reducera luftmotståndet på 1930-talet utan fyllde nog endast en estetisk funktion.

En annan intressant iakttagelse är texten i Tidaholms broschyr vilket tyder på att soporna mer eller mindre komprimerades.
De foton jag har på andra sopbilar från 1930-talet som användes i skånska städer visar bara väldigt enkla konstruktioner.
Norba i Blomstermåla lanserade t.ex. sin skruvkomprimerade sopbil 1937.

Volvo B10 - 1937 - MNA491 - Norba 30talssop 1a.jpg
Volvo B10 - 1937 - MNA491 - Norba 30talssop 1a.jpg (53.76 KiB) Visad 26567 gånger

Och MFI (Malmö Flygindustri) viewtopic.php?f=40&t=4013&p=27687&hilit=norba#p27687 verkar ha lanserat sina sopbilar först strax i början av 1950-talet, eller möjligen i slutet av 1940-talet.

// Kjell N

Re: Sopbil.

InläggPostat: 29 jan 2016, 17:15
av Reid Hulting
Hej Anders.
När är Elmia, kanske hinner jag få loss en likadan sopbil som den Scania renoverat.
Inte lika glänsande förstås.

Reid.

Re: Sopbil.

InläggPostat: 29 jan 2016, 19:56
av Anders Ason
Reid Hulting skrev:Hej Anders.
När är Elmia, kanske hinner jag få loss en likadan sopbil som den Scania renoverat.
Inte lika glänsande förstås.

Reid.


    Jättebra. Spola ur den bara så tar vi med den. En sopbil passar alltid in.

Re: Sopbil.

InläggPostat: 29 jan 2016, 20:34
av Reid Hulting
När är utställningen? Bilen har inte använts de senaste åren, luktar inte illa. I alla fall inte värre än en gammal lastbil.

Reid.

Re: Sopbil.

InläggPostat: 29 jan 2016, 21:28
av Anders Ason
Reid Hulting skrev:När är utställningen? Bilen har inte använts de senaste åren, luktar inte illa. I alla fall inte värre än en gammal lastbil.

Reid.


    Elmia är den 24 till den 27 augusti. Bilarna tas in måndag o tisdag. Skämtade om lukten förstås. Bilen är klart intressant, vi får ta ett snack om den.

Re: Sopbil.

InläggPostat: 26 jul 2016, 20:09
av Anders
S-V L44 skrev:En annan intressant iakttagelse är texten i Tidaholms broschyr vilket tyder på att soporna mer eller mindre komprimerades.
De foton jag har på andra sopbilar från 1930-talet som användes i skånska städer visar bara väldigt enkla konstruktioner.
Norba i Blomstermåla lanserade t.ex. sin skruvkomprimerade sopbil 1937.


Var det inte så att det var en tysk konstruktion från början, Keller und Knappich?

Anders

Re: Sopbil.

InläggPostat: 26 jul 2016, 20:37
av Bo Norvinge
Anders skrev:Var det inte så att det var en tysk konstruktion från början, Keller und Knappich?
Anders


Jo, har för mig att de lånade konstruktionen en gång i tiden, om de inte rent av tillverkade den på lisens först. Men jag är osäker.
I artikeln som nämns i början av tråden gick jag inte riktigt på djupet av själva konstruktionerna utan det var mer som en åkerihistorisk artikel, även om det i detta fall inte behandlade ett åkeri utan kanske mer "skitfakta".
http://norvinge.se/onewebmedia/StorSamlViktigverksamhet_Renova_KLR_5-2014.pdf

Keller & Knappich ligger idag i KUKA AG med annat produktsortiment.

Re: Sopbil.

InläggPostat: 26 jul 2016, 20:42
av Anders
Som en parentes så är "Kuka" i både Tjeckien och Ungern synonymt med sopbil.

Anders

Re: Sopbil.

InläggPostat: 26 jul 2016, 20:52
av Bo Norvinge
Anders skrev:Som en parentes så är "Kuka" i både Tjeckien och Ungern synonymt med sopbil.
Anders


Så?
Kul att veta.
Måste väl bero på att det rullar/rullade många KUKA-aggregat där.

Re: Sopbil.

InläggPostat: 26 jul 2016, 21:00
av Anders
Jo, det var väl i princip det förhärskande fabrikatet där under mellankrigstiden.
(I Grekland är Penta det samma som utombordare)

Anders

Re: Sopbil.

InläggPostat: 26 jul 2016, 21:10
av Anders Ason
Hur som helst har vi nyligen fått besked från bilens ägare (Scania) att den kommer att finnas på Elmia i Augusti till alla sopbilsälskares stora glädje:

P1060142.JPG
Foto:Ason
P1060142.JPG (151.21 KiB) Visad 25906 gånger