Sopbil.

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Sopbil.

Inläggav Malte. E » 03 okt 2014, 21:01

I dag Fredag damp Klassiska Lastbilar ner genom brevinkastet.
När jag fann Bo Norvinges artikel om Renhållningsverket i Göteborg, kastade jag mig genast över detta prosaiska ämne. Orsaken var att verket inköpte två, (kanske fler) Scania-Vabis av typen 345, d.v.s. frambyggda. Åren var 1935-1936,
Bilarna var sinsemellan något olika, en hade 90 HK motor, den andra 110 HK motor. Till min besvikelse var de inte direkt omnämnda. Men på sidan 46, längst ut mot vänstermarginalen, står bestämt en av
dem, men den uppges vara av typ B22. Alltså av årgång 1946 eller yngre. Vad säger Bosse ?
Hälsningar
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Sopbil.

Inläggav Bo Norvinge » 03 okt 2014, 23:12

Hej Malte!

Har för mig att den enda noteringen var S-V 22.
Försökte mig på att utläsa registreringsnumret för att få fram en identitet. O 5189 men den enda Scania-Vabis Länsstyrelsen i Västra Götaland hittade var en allt för modern som brukades av Lysekils Kommun. Minns inte vad det var, kanske en L55 eller liknande.

Reg.jpg
Reg.jpg (44.4 KiB) Visad 31223 gånger

Kan inte få det till annat än O 5189, men en ny förfrågan kanske ger ett annat resultat. Men det klart, jag gjorde nog ingen sökning på Landsarkivet där den finns om den avregistrerades 1952 eller tidigare.

Berätta gärna mer Malte!
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Sopbil.

Inläggav Anders Ason » 04 okt 2014, 08:51

Skriver man in "sopbil" i forumets sökfunktion får man 78 träff!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Sopbil.

Inläggav Malte. E » 04 okt 2014, 20:20

Sopbilen igen.
Bo Norvinges delförstoring imponerade på mig .Förutsättningarna var väl inte de bästa. Kan du även förstora och ta en titt på framnavet ? Navlockets sexkantgrepp
var detsamma på såväl 345 som på B22, men medan B22 hade ett Scaniaemblem på locket så hade 345 texten "Scania-Vabis". Den sistnämnda typen saknade utvändig
oljepåfyllning, men hade ett startvevhål i stötfångaren, precis som bilden visar. Friskluftintaget har också exakt rätt placering.
Men jag måste medge att jag farit med osanning i föregående inlägg, bilarna, de var tre till antalet, hade samma motortyp , nämligen 1564 på 110 Hk. Att jag påstod
annat berodde på att jag läste på fel rad. Sådant kallas även åderförkalkning !
Bilarna var av typen 34512,om min åsikt stämmer, och med 3,4 meters hjb. Motornumren, kom ihåg att hos äldre Scania är det motornumren som gäller främst, var
respektive 6395, 6419, och 6420.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Sopbil.

Inläggav Bo Norvinge » 04 okt 2014, 21:35

Tyvärr dålig upplösning för att se navet ordentligt.

Nav.jpg
Nav.jpg (6.61 KiB) Visad 31164 gånger


Har sänt förfrågan till LA och återkommer så snart svaret ankommit.

Scania-Vabis.jpg
Scania-Vabis.jpg (70.34 KiB) Visad 31164 gånger
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Sopbil.

Inläggav Malte. E » 05 okt 2014, 10:43

Hej !
Avvaktar, med nyfikenhet.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Sopbil.

Inläggav gunnilse » 05 okt 2014, 13:26

Lite nyfiken fråga om backspegelns placering sitter man så långt bak å kör?
gunnilse
 

Re: Sopbil.

Inläggav Malte. E » 06 okt 2014, 10:07

Svar om backspegel.
Ja faktiskt, det ser konstigt ut, men det fungerade bra. De som körde dessa bilar var mycket nöjda. Ev. nackdelar ansågs tydligen gott och väl uppvägas av det
bekväma insteget. Jag har själv aldrig kört en sådan bil, men de som gjorde det var som sagt nöjda. Man satt nog exakt på samma punkt som en samtida chaufför
i en Scaniabuss. (ja, då bortser jag från de s.k. "falska bulldoggarna", de lär ha varit allt annat än bekväma.) Eftersom dörr-rutan saknade hiss vevade man ner den
bakre rutan och lutade sig ut vid backning. Liksom samtida busschaufförer. Ingen backade efter spegel på den tiden. Alternativet var att titta genom bakrutan. Om
det fanns bakruta vill säga.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Sopbil.

Inläggav sjömannen » 06 okt 2014, 12:02

gunnilse skrev:Lite nyfiken fråga om backspegelns placering sitter man så långt bak å kör?




Ursäkta ett ovidkommande inlägg ,men kan inte låta bli o tänka på en episod ang, backspeglar-Hade en tjej om liftade med mig, när vi åkt en bit, säger jag-kan du veva ner rutan o trycka ut backspegeln lite-varpå svaret blir,,,,nädå, jag ser bra i den här jag.

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Sopbil.

Inläggav Böll » 06 okt 2014, 20:49

Kommer ihåg sop bilarna som gick hemma i GBG trakten när ja va 4-6 år,dom va silver färgade o såg riktigt gamla ut,synd man inte minns mer.. :D
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Sopbil.

Inläggav Bo Norvinge » 15 okt 2014, 18:05

Så där ja, nu km handlingen på sopbilen.
Det var en Scania-Vabis årsmodell 1936, alltså en 345 som Malte skrev.

Den verkar ha förlängts 1941 från 343 cm axelavstånd till 377 cm. Totallängd 6,25 till 7,70.
Kanske har med gengas att göra, eller vad säger du Malte?
Sista noteringen gjordes 1942, men enligt Landsarkivet avregistrerades den först 1955.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Sopbil.

Inläggav Malte. E » 15 okt 2014, 21:42

Sopbil.
Utan att ha fördjupat mig alltför mycket i måttuppgifterna, men utan tvivel var det gengasmontaget som låg bakom förändringarna.
En vedgasgenerator av den vanligaste typen krävde 500 mm i utrymme, därtill kom tillagda säkerhetsavstånd.
Om man sedan räknar med att på den speciella biltypen sticker framhjulen ut ca 150 mm bakom hytten, så nog fick verkstaden mäta
och fundera en hel del. På en vanlig flakbil räckte det med att såga ur en kvadrat om ca 600 mm ur flakhörnet.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Sopbil.

Inläggav S-V L44 » 28 jan 2016, 08:47

Här är en "helbild" på en av Göteborgs Renhållningsverks Scania-Vabis 345 sopbilar.

Scania-Vabis 345 - Göteborgs Renhållningsverk Sopbil byggd av AB Lunds Mekaniska Verkstad.JPG
Scania-Vabis 345 - Göteborgs Renhållningsverk Sopbil byggd av AB Lunds Mekaniska Verkstad.JPG (15.63 KiB) Visad 28973 gånger

Påbyggnaden utfördes av AB Lunds Mekaniska Verkstad.
Bilden kommer från http://www.skanearkiv.se/Samlingar/S%C3 ... fault.aspx
Jag skall se idag om jag kan få tag på en större bild av sopbilen, eventuellt tillsammans med ytterligare information.
Jag återkommer.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Sopbil.

Inläggav S-V L44 » 28 jan 2016, 13:43

Idag fick jag den här leveransbilden från Skånes Arkivförbund i Lund som hade den i sitt företagsarkiv om AB Lunds Mekaniska Verkstad.
Det fanns fler bilder från Lunds Mekaniska Verkstad, men materialet är alldeles nyinkommet och ännu inte katalogiserat.

Scania-Vabis 34512 - Tre Sopbilar från Lunds Mekaniska Verkstad till Göteborgs Renhållningsverk 1936.JPG
Scania-Vabis 34512 - Tre Sopbilar från Lunds Mekaniska Verkstad till Göteborgs Renhållningsverk 1936.JPG (121.17 KiB) Visad 28945 gånger

Bilden är säkert unik också i det avseendet att tre stycken av de totalt 62 tillverkade Scania-Vabis 345:orna råkat hamna på en och samma bild, eller har fotografen "fuskat" lite?
Bakgrundsmönstret i framrutorna ser ut att vara identiskt lika, så ....... kanske inte helt "äkta" uppställning av fordonen.
Vi får se om min kontakt med Skånes Arkivförbund kan ge mer information framöver.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Sopbil.

Inläggav S-V L44 » 29 jan 2016, 00:14

Utöver bilderna på Scania-Vabis sopbilen så erhöll jag även en bild på en Tidaholm KK som också den hade en sopbilspåbyggnad utförd av Lunds Mekaniska Verkstad.
Bild från Skånes Arkivförbunds arkiv rörande AB Lunds mekaniska Verkstad.

Tidaholm KK - 1930s - Sopbil för Göteborg byggd av Lunds Mekaniska Verkstad.JPG
Tidaholm KK - 1930s - Sopbil för Göteborg byggd av Lunds Mekaniska Verkstad.JPG (140.55 KiB) Visad 28898 gånger

På internet finns det andra bilder av dessa ovanliga Tidaholmare, bl.a. den här bilden, var påbyggnaden skiljer sig en aning från den översta bilden.
Som synes är det här Tidaholm KK-chassit starkt influerat av t.ex. Fauns chassier från samma tidsepok med kraftigt tillbakaflyttad framaxel.

Tidaholm KK - 1930s - Göteborgs Renhållningsverk.JPG
Tidaholm KK - 1930s - Göteborgs Renhållningsverk.JPG (64.33 KiB) Visad 28898 gånger

Och slutligen finns en Tidaholm KK på samma tema avbildad i Tidaholms egna broschyr av årgång 1931.

Tidaholm KK - Bild ur Broschyr från 1931.JPG
Tidaholm KK - Bild ur Broschyr från 1931.JPG (101.19 KiB) Visad 28898 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Nästa

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster