Scania Vabis-identifiering

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav S-V L44 » 22 feb 2009, 01:28

Per Thomson skrev
Har fått lite hjälp med detta också: H5205, chassienummer 80167, det är en falsk LS23:a, det vill säga att S:et i beteckningen kommer sig av att L23:an försetts med Rydhs boggie modell RBV-7. Förutom ca 40 sådana konverteringar gjordes ytterligare ca 20 efter det att S-V själva kunde leverera fabriksboggier. :)

Jag har själv inte kunnat se denna bild men förmodligen är det denna bil min hjälp kommenterar med att förr hände det att man bytte flak för olika typer av körningar om man fick längre fasta uppdrag. Bilen ifråga skall vara försedd med ett linspel och på stötfångaren skall synas fästen för staglinor till mastkranen som förmodligen funnits tidigare.


Jag har varit i kontakt med Motorhistoriska Sällskapet MHS som säger att bilden ursprungligen kommer ifrån Scanias bildarkiv och har publicerats av MHS i Motorhistoriskt Magasin nr 6/1991. De anser att det är OK att kunna lägga in bilden här i forumet. Därför kommer den här:

Scania-Vabis LS23 - H5205 - Valle Karlsson - Solvesta - Ch # 80167 - LR.JPG
Scania-Vabis LS23 - H5205 - Valle Karlsson - Solvesta - Ch # 80167 - LR.JPG (117.75 KiB) Visad 9392 gånger


Notera återigen de tre vindrutetorkarna.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2352
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Lars-Gunnar » 22 feb 2009, 22:45

Härligt att se bilar som var kutym när man växte upp. Jag åkte med en åkare som hade en Scania-Vabis 4 axlad bil som alltid gick med grus. Det var kring 1955 och jag har ingen aning vad det var för modell. Någon L 71 var det då inte möjligen var det en Regent som väl hade beteckningen L 51? Någon som kan uppskatta vad en enbilsåkare kunde ha råd att ha i mitten av 50-talet?

Sågverket som var min fars arbetsplats hade under samma tid en grön 4-axlig Scania-Vabis med HIAB virekran för timmerhantering. Tyvärr var jag blind även där. Det var bara VOLVO som gällde. Tala om att vara insnöad :D

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav S-V L44 » 22 feb 2009, 23:29

Lars-Gunnar skrev:
Härligt att se bilar som var kutym när man växte upp. Jag åkte med en åkare som hade en Scania-Vabis 4 axlad bil som alltid gick med grus. Det var kring 1955 och jag har ingen aning vad det var för modell. Någon L 71 var det då inte möjligen var det en Regent som väl hade beteckningen L 51? Någon som kan uppskatta vad en enbilsåkare kunde ha råd att ha i mitten av 50-talet?


Regenten hade den officiella beteckningen L71/LS71 även om L60/LS60 i viss mån också kom att kallas Regent, men troligen då i "efterhand". L51:an kallades Drabant.
Vad menar du med 4 axlad? Detta måste väl ha varit mycket ovanligt på 50-talet?
Även om L71/LS71 var "macho-vagnen" på 50-talet så var L51:an fortfarande volymvagnen, så den ordinära enbilsåkaren hade nog en L51 snarare än en L71/LS71 om det inte förlåg speciella behov av transporter, lastvikter, etc.. Efterfrågan på större fordon ökade efterhand ju närmre 60-talet man kom.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2352
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Lars-Gunnar » 22 feb 2009, 23:35

Förlåt!

Menade förstås 2-axlig bil. Fick nog en writeblackout.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Anders Roger Larsson » 25 aug 2009, 22:03

Roger Larsson skrev:Är det någon av herrarna som vill åta sig att identifiera denna lastvagn samt hytt och flakbyggnation?

http://www.algonet.se/~olabyab/oldcar/s520057.htm


Pga ombyggnation av min hemsida så är den nya länken:
http://www.tow.se/oldaccident/s520057.htm
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav S-V L44 » 25 aug 2009, 22:26

Bosse Norvinge har på sin hemsida lyckats med konststycket att få fram ytterligare en bild på en Scania-Vabis L10:a med boggie, en 2L13 från 1947.

http://www.norvinge.se/bilder.asp?kat=65

Det är bilen längst till vänster i andra bildraden.

Vid ytterligare kontroll i bilregistret visar det sig att just denna bil verkar ha beställts med Rydhs-boggien från första leveransdatum 1947.
Boggien kom sedan att avlägsnas och flaket kortas av 1955.

Bilen hade i princip bara en ägare (förutom Scania-återförsäljaren) innan den skrotades ned 1957.


// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2352
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Föregående

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster