Har fått lite hjälp med detta också: H5205, chassienummer 80167, det är en falsk LS23:a, det vill säga att S:et i beteckningen kommer sig av att L23:an försetts med Rydhs boggie modell RBV-7. Förutom ca 40 sådana konverteringar gjordes ytterligare ca 20 efter det att S-V själva kunde leverera fabriksboggier.
Jag har själv inte kunnat se denna bild men förmodligen är det denna bil min hjälp kommenterar med att förr hände det att man bytte flak för olika typer av körningar om man fick längre fasta uppdrag. Bilen ifråga skall vara försedd med ett linspel och på stötfångaren skall synas fästen för staglinor till mastkranen som förmodligen funnits tidigare.
Jag har varit i kontakt med Motorhistoriska Sällskapet MHS som säger att bilden ursprungligen kommer ifrån Scanias bildarkiv och har publicerats av MHS i Motorhistoriskt Magasin nr 6/1991. De anser att det är OK att kunna lägga in bilden här i forumet. Därför kommer den här:
Notera återigen de tre vindrutetorkarna.
// S-V L44