Scania Vabis-identifiering

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav S-V L44 » 14 aug 2008, 20:11

Sorry,
Jag missade länken till Sven Jeppssons fordon
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510046.htm

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Anders Roger Larsson » 14 aug 2008, 20:52

W omgivet av ett O står för Willys Overland.


Självklart - bara man tänker efter :oops:

Du ser samma symbol på Sven Jeppssons fordon på länken


Ja, det ser jag nu! Tackar!

Bilarna är troligen en L20 och en L10, men det är riktigt svårt att avgöra om man inte får reda på registreringsnumren. Här ser du ju faktiskt liknande hytter som utlöste dina ursprungliga frågor i denna tråd.
Så min gissning på Gladsax-hytter är kanske inte helt fel trots allt. Det var ganska vanliga hytter här nere i Sydsverige.

Åter till Scania-Vabisen som har GBU på dörrsidan. Dekoren på påbyggnaden har den nyare lite förenklade Scania-Vabis-symbolen. Denna nyare symbol som bara skrev Scania-Vabis istället för som tidigare Aktiebolaget Scania-Vabis introducerades runt 1954 i princip med introduktionen av L51 Drabant och L71 Regent. Så fotot bör vara taget efter 1954.

För vidare information om de bilar jag kommenterade igår, så kan jag nämna att Helsingborgs L44:an enligt registreringshandlingarna såldes till Räddningsstationer för Uppland och Västmanland som gick i konkurs i april 1970. Därefter övertogs bilen av en chaufför Blom i Uppsala. Avregistrering i M-län skedde inte förrän den 1 september 1970. Men om den blev återregistrerad i C-län vet jag inte.

När jag ändå är inne och analyserar endel av bilderna avScania-Vabis på din eminenta hemsida så vill jag även delge dig kommentarer avseende följande bilar:
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510097.htm
Denna bil har jag träffat på i Norrbotten så sent som förra hösten.
Bilen hade inga registreringsskyltar men chassinumret är 125761, vilket indikerar att årsmodellen är 1958, så den är från slutet av Regenternas produktionscykel.
Att döma av den gula grundfärgen, Nyström-hytten och plogfästet fram så har bilen troligen gjort sina första uppdrag som en vägverksbil när den var ny.


Tackar för dessa upplysningar - gäller bara att komma ihåg allt...
För mitt vidkommande får du gärna lägga in mina bilder i ditt eget forum om du vill, eftersom det är jag som tagit bilderna.


Tack för det - läggs i mitt arkiv så länge (PM:a gärna Ditt namn så jag får ägaren till bilden)

Dessutom har jag funnit en annan länk till Scania-Vabis LF55:an på
http://www.sos-stockholm.se/gallery/vie ... hp?id=3283


Hm, där är jag inte med riktigt???

Edit: Har i kväll 080814 uppdaterat min hemsida utifrån Dina uppgifter. Tack!
Senast redigerad av Anders Roger Larsson 14 aug 2008, 22:57, redigerad totalt 1 gång.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Kjell T » 14 aug 2008, 21:46

En L51:a med Nyström hytt ses också här http://www.vetku.fi/component/option,co ... Itemid,69/
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav S-V L44 » 14 aug 2008, 22:39

Är det den L51:an med registreringsnummer MRV-44 som du avser?
Att döma av bilderna på den så torde den vara av 1956 eller 1957 års modell.
Hytten är ju lite unik genom att den har hel framruta (och en relativt liten en också) vilket är ovanligt i kombination med de stora panoramabakrutorna.

/ S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Kjell T » 15 aug 2008, 07:55

Ja det är den bilen. Den var tidigare EPA i norra Sverige innan den hamnade i Finland under tidigt 90-tal. Den är från 1956.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav finnholm » 13 sep 2008, 11:10

Hejsan!
Vagnen på bildan er en vagn i L40 serien, med påbygt boggi, idet dom fleste L10`erne kun var to akslet, och for at kunne få en større totalvægt, har man brugt L40 som har kraftigere chassi, fjedre, bagaksel, och en kraftiger kobling och gearkasse.
Hytten er svær at bestemme, idet på den tidan fanns mange forskellige hytt byggare, i Danmark har vi haft mere end 5 forskellige hyttar at vælge immellem, samt at der i Sverige bestemt ochså varet rigtig mange forskellige ochså.
Användarvisningsbild
finnholm
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 sep 2008, 19:14
Ort: Scania forhandler + EFFER kran Importør

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav S-V L44 » 23 nov 2008, 16:03

Jag satt och studerade bilderna igen på den Scania-Vabis som ligger på sidan i vägkanten och var det ursprungliga föremålet för denna tråd. Sedan försökte jag jämföra med ett par andra boggibilar, som uppges vara eller skulle kunna vara baserade på fyrcylindriga Scania-Vabis chassin från slutet av 1940-talet eller början av 1950-talet.

Det finns en bil som finns avbildad på sidan 28 i Motorhistoriskt Magasin Nr 6 1991.
Bildtexten säger att denna bil skulle vara en L12 levererad 1949 till en åkare i Blekinge. Bildörrens text säger dock ”Valle Karlsson, Solvesta”. Man har förmodligen tolkat texten som Sölvesborg, men Solvesta ligger i närheten av Kalmar. Bilnumret på bilen börjar dessutom på H52… och sedan är efterföljande siffror tyvärr dolda. Denna bil är dock inte någon L10 eller 2L10 eller ens L40, utan definitivt en LS20 eller eventuellt LS60. Intressant att notera är att bilen är försedd med tre vindrutetorkare, två under vindrutan samt en över vindrutan på förarplats. Original vakuumtorkare har kanske inte fungerat helt oklanderligt så man har kompletterat med en elektrisk torkare.
Kanske någon från Kalmar-trakten kan göra en bättre identifiering av bilen?

Sedan har jag upptäckt en boggibil som finns som Bild nr: Hlg21051:1 på Jämtlis arkiv http://bildarkivet.jamtli.com/bild.aspx ... toId=76434
Denna tror jag däremot skulle kunna vara baserad på ett fyrcylindrigt chassi från en L10, 2L10 eller L40. Det står visserligen en ”gubbe” i vägen i fronten, men jag tycker ändå att fronten ser kortare ut än motsvarande sexcylindriga modellers, och jag tycker att jag bara kan räkna till 8 hjulbultar på framaxeln.
Tyvärr är det ju så fruktansvärt dyrt att beställa kopior från Jämtli så det går ju inte att beställa bara för ”skojs skull” för att kunna läsa av t.ex. registreringsnummer. Priset kan kanske motiveras om man har en personlig anknytning till bilden, fordonet, platsen, etc., men absolut inte annars, tyvärr.
Trots de låga upplösningarna av bilderna på Jämtlis hemsida kan man ändå kolla på lite detaljer och jämföra med den bil som ligger i vägkanten.
Visst ser hytterna ganska lika ut. Titta speciellt på den delade framrutan och positionsljusens utformning i övre hyttkanten, vars placering i rutramen väl är ganska ovanlig. Detta får mig att tro att det åtminstone är samma hyttillverkare till båda bilarna. Vindrutetorkarna ser dock ut att sitta över vindrutan på bilen som ligger på sidan medan de sitter under vindrutan på bilen från Östersund. Jag tror inte att det är frågan om exakt samma bil eftersom vissa andra detaljer, t. ex. backspeglar, flak, lämmar, etc. ser ut att skilja en del, men man vet aldrig om det skiljer mycket i tidsrymd mellan bilderna och bilen blivit ombyggd i mellantiden.

Kanske någon med bra kontakter till Jämtli kan försöka få fram åtminstone registreringsnumret på bilen så att man kan söka vidare hos landsarkivet och få bilen identifierad på riktigt?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav S-V L44 » 18 dec 2008, 19:41

Är det ingen som uppmärksammat min senaste kommentar till ämnet?
Har vi inga medlemmar i mittersta delen av Sverige som kanske kan ge lite mera "kött på benen" ifråga om den Jämtländska bilden?
Tyvärr vill jag inte bifoga bilden p.g.a. gällande upphovsrättsregler, så ni får allt vara snälla och använda den angivna länken.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Thomas Almen » 18 dec 2008, 21:25

Om bilen på bilden är påbyggd i Jämtland, så är det troligen en Brunflohytt på den. Men linjerna stämmer inte riktigt. Ska grunna på vem som kan veta nåt om detta. Dom lastbilssäljare man känt, som kunnat haft en aning, har ju tyvärr gått ur tiden. Mojligen Lundstedts på Frösön,(se där ja, en till på flaks lista) kan ha byggt hytter.Och så, för mina nervers skull. Museet med bildarkivet heter Jamtli, inte Jämtli.
Thomas Almen
 

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav S-V L44 » 21 dec 2008, 23:20

Ursäkta Thomas. Jag är själv rätt känslig för felstavningar, i synnerhet av namn. I detta fall kan jag nog inte skylla på omedveten felstavning av Jamtli. Jag trodde nog att det hette det andra namnet, som jag nu inte skall skriva ut, eftersom webadressen saknade de två prickarna över a:et. Det brukar ju vara så med svenska namn att man tvingas ge upp de svenska tecknen för att det skall fungera. I det här fallet kontrollerade jag inte namnet innan jag skrev ut det.
Jag hoppas du kan få fram lite mer info om lastbilen. Det kunde varit intressant att få veta mer om den. Har du någon kontakt med museet kanske man kan få fram regnumret. Delar av numret verkar synas men det ser egentligen inte ut som om det börjar med Z. Men bildtexten säger ju att bilen skulle ha ägts av Isak Olssons Åkeri i Funäsdalen, så det borde ju vara en Z-registrerad bil, eller hur?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Per Thomson » 10 feb 2009, 22:58

Thomas Almèn skrev:Om bilen på bilden är påbyggd i Jämtland, så är det troligen en Brunflohytt på den. Men linjerna stämmer inte riktigt. Ska grunna på vem som kan veta nåt om detta. Dom lastbilssäljare man känt, som kunnat haft en aning, har ju tyvärr gått ur tiden. Mojligen Lundstedts på Frösön,(se där ja, en till på flaks lista) kan ha byggt hytter.


Nu skall vi fresta Thomas nerver lite :wink:
Från en kunnig källa påstås att bilen har varken Brunflo eller Alnö-hytt. Förmodligen är det en Grantorpet, senare Griphytten fick jag höra. Bilen levererades inte ny till ägaren utan har förmodligen kommit från Småland eller i vart fall södra Sverige. Den har Rydhs boggie vilket den sällskapade med 40-talet andra S-V då S-V inte själva hade produktionskapacitet. Lite kuriosa i sammanhanget är att 1944-45 års modeller hade "raka" skärmar medan 1948 infördes lite rundformiga skärmar. 1949 så återkom de "raka" igen på grund av någon produktionsteknisk orsak.

Registreringsnumret var inte så lätt att få fram men det jobbas fortfarande på det . . .
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Per Thomson » 10 feb 2009, 23:10

S-V L44 skrev: . . .
Det finns en bil som finns avbildad på sidan 28 i Motorhistoriskt Magasin Nr 6 1991.
Bildtexten säger att denna bil skulle vara en L12 levererad 1949 till en åkare i Blekinge. Bildörrens text säger dock ”Valle Karlsson, Solvesta”. Man har förmodligen tolkat texten som Sölvesborg, men Solvesta ligger i närheten av Kalmar. Bilnumret på bilen börjar dessutom på H52… och sedan är efterföljande siffror tyvärr dolda. Denna bil är dock inte någon L10 eller 2L10 eller ens L40, utan definitivt en LS20 eller eventuellt LS60. Intressant att notera är att bilen är försedd med tre vindrutetorkare, två under vindrutan samt en över vindrutan på förarplats. Original vakuumtorkare har kanske inte fungerat helt oklanderligt så man har kompletterat med en elektrisk torkare.
Kanske någon från Kalmar-trakten kan göra en bättre identifiering av bilen?
. . .
// S-V L44

Har fått lite hjälp med detta också: H5205, chassienummer 80167, det är en falsk LS23:a, det vill säga att S:et i beteckningen kommer sig av att L23:an försetts med Rydhs boggie modell RBV-7. Förutom ca 40 sådana konverteringar gjordes ytterligare ca 20 efter det att S-V själva kunde leverera fabriksboggier. :)

Jag har själv inte kunnat se denna bild men förmodligen är det denna bil min hjälp kommenterar med att förr hände det att man bytte flak för olika typer av körningar om man fick längre fasta uppdrag. Bilen ifråga skall vara försedd med ett linspel och på stötfångaren skall synas fästen för staglinor till mastkranen som förmodligen funnits tidigare. :?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Per Thomson » 10 feb 2009, 23:17

Roger Larsson skrev:Är det någon av herrarna som vill åta sig att identifiera denna lastvagn samt hytt och flakbyggnation?

http://www.algonet.se/~olabyab/oldcar/s520057.htm


Jag har skickat frågan vidare och fått följande kommentarer:
1946 ca hade S-V 6:or hytt från Umeå medan 4:or hade hytter från Åtvidaberg. Jag ville protestera mot det där med Umeå men fick svaret att hytterna då hade ingen som helst likhet med senare Umeå-hytter. :?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Thomas Almen » 11 feb 2009, 20:16

Kan ju vara så enkelt att det är en smålänning som förirrat sig till det riktiga Sverige :lol:. Långtrad är ju inget nytt påfund. Redan i slutet på 30-talet körde farsgubben på Stockholm för den i Sveg världberömde SvegsAnders.
Thomas Almen
 

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav S-V L44 » 11 feb 2009, 23:15

Intressanta uppgifter som Per Thomson kommer med.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

FöregåendeNästa

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster