Scania Vabis-identifiering

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania Vabis-identifiering

Inläggav Anders Roger Larsson » 31 maj 2008, 08:04

Är det någon av herrarna som vill åta sig att identifiera denna lastvagn samt hytt och flakbyggnation?

http://www.algonet.se/~olabyab/oldcar/s520057.htm
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Anders » 31 maj 2008, 13:33

Jag skulle säga att det är en bil ur L10-serien med eftermonterad boggie.
Har det inte varit med någon liknande bil på tunga rallyt? Har för mig att jag sett någon sådan bild.

Det ser lite halvt vanskligt ut som de dragit upp den ur diket, undrar hur fjädring och axlar mådde efter att den tagit mark igen?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Per Thomson » 05 jun 2008, 23:18

Jag är lite dålig på Scania-Vabis 4 cyl modeller men den som avses på Tunga rallyt Åkarsvängen är betydligt nyare, kanske den heter L51.

Fyrorna levererades aldrig med boggie fran Scania utan det var eftermonteringar gjorda av någon påbyggare tror jag att jag törs påstå. Danskarna hade mycket Scania fyror och Mercor som de körde i fjärrtrafik med. Ofast med virke som returlast. Det går inte att avgöra om bilen på bilden har danskt flak och hytt. De hade vanligtvis en annan typ av lämmlås men på detta flak finns bara en enkel vridplåt på mittstolpen. Något säger mig att positionsljusen på hytten hade blåa glas.

Uppger källan till dessa foton var i Sverige bilderna är tagna?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Anders Roger Larsson » 06 jun 2008, 09:06

Uppger källan till dessa foton var i Sverige bilderna är tagna?


Troligen skåne eller däromkring...
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Anders » 06 jun 2008, 13:03

Har suttit och tittat på boggien och hytten med förstoringsglas för att försöka komma underfund med vad det kan vara för något.
Den enda referens jag kan komma på är att det i boken "Petsamotrafiken" figurerar liknande hytter. Tycker mig känna igen sidorutan därifrån. Tyvärr har man ju inte med sig referensbiblioteket när man är och jobbar. Men får väl ta igen det när jag kommer hem nästa vecka.

Strålande sol och stekhett i stockholm. För närvarande är det väl 6-700kW som åtgår till att driva AC-anläggningen! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Per Thomson » 06 jun 2008, 22:08

Roger Larsson skrev:
Uppger källan till dessa foton var i Sverige bilderna är tagna?


Troligen skåne eller däromkring...


Tja, det förringar ju inte sannolikheten att det är en dansk på hemväg som fått problem . . .
Glömde nämna att de ofta hade 2-axlade släp efter sina Scania 4:or och Mercor också så sent som i början på 60-talet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Per Thomson » 06 jun 2008, 22:14

Anders skrev:Har suttit och tittat på boggien och hytten med förstoringsglas för att försöka komma underfund med vad det kan vara för något.
Den enda referens jag kan komma på är att det i boken "Petsamotrafiken" figurerar liknande hytter. Tycker mig känna igen sidorutan därifrån. Tyvärr har man ju inte med sig referensbiblioteket när man är och jobbar. Men får väl ta igen det när jag kommer hem nästa vecka.

Strålande sol och stekhett i stockholm. För närvarande är det väl 6-700kW som åtgår till att driva AC-anläggningen! :D

Anders

Känns betryggande att vi har en proffsdetektiv med förstoringsglas med.
Angående 6-700kW, får man vara nyfiken och fråga hur många personer en sådan effekt avser att göra komforten mer tilfredsställande för :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Anders » 07 jun 2008, 13:30

Brukar ofta sitta och kika med förstoringsglas i diverse fotoböcker, i en hel del av dem kan man hitta bilder på tämligen udda fordon som kommit med på bild av misstag. Gamla fotoböcker över städer och landsändar rekommenderas varmt i det avseendet. Ofta kan man hitta riktigt intressanta fordon på bilderna om man tar sig tid att kika lite. Annars kan man ju få en bra bild över vilka standardbilar som figurerade på gatorna.

Förresten, är det någon som vet vilka oberoende tillverkare det fanns av boggier i Sverige? Rydhs fanns det väl en firma som hette?

OT: När det är fullbelagt ombord så är det drygt 3000 personer, så det vill till att det finns kylkapacitet när solen ligger på mitt i sommaren, har varit på ett par båtar helt utan AC, och det blir ganska jobbigt på sommaren, speciellt när man har 35 grader i hytten när det är dags att hoppa i snarklådan. Ska kika inatt när jag går på vakten hur mycket det drar om båda AC-aggregaten går fullt samtidigt.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav S-V L44 » 13 aug 2008, 23:42

Bilen är definitivt utrustad med en fyrcylindrig motor eftersom dels huven och dels avståndet mellan skärm och stötfångare är kort.
Dessutom är antalet hjulbultar på framhjulen endast 8. Det hade bara L10 och L40-modellerna. L20, L60, L51 och L71 har alla 10 hjulbultar.
Bakaxeln ser lite kraftig ut. Den är kanske bytt så som det är på min 2L12:a. Jag har en L20/L60 bakaxel på min bil (dock inte boggie).
Någon sa till mig att L10-seriens bakaxlar inte höll så därför bytte man ofta till kraftigare grejer.
Därför kan ju boggien vara en ren eftermontering.

Att bilen skulle vara dansk tror jag inte riktigt. Danskarna hade om jag inte missminner mig svarta nummerskyltar med vita siffror. Danskarnas lastbilar var ofta målade i mycket bjärtare färger än våra bilar. Även om fotona är svart-vita så ser bilen tämligen tam ut i sin färgsättning. Dessutom hade danskarna ganska ofta en inbyggd takskylt med åkarens namn.

Min far hade en L40 som han köpte ny 1950. Han sålde den 1956 då jag bara var 6 år gammal så mitt minne av bilen är vagt, men jag minns att framrutan var delad i likhet med den som bilen på bilden har.
Jag vet inte om jag någonsin hörde varifrån hytten kom, men den International Harvester R174 som han köpte efter Scanian 1956 fick en Gladsax-hytt (från Gladsax utanför Simrishamn) och jag vet att han gillade dessa hytter och Eiker-Åsbrinks tippar.
Så kanske bilen har ett skånskt ursprung?

/S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav S-V L44 » 14 aug 2008, 00:03

Jag har en kommentar till ett par andra bilder av Scania-Vabis L10/L40 som finns på Ola By Bilbärgnings hemsida,
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510062.htm
samt
http://web.telia.com/~u17628541/oldcar/s510221.htm

Visst ser bilarna ganska lika ut? Bärgningsaggregaten är lika i alla fall. Hytten är dock inte densamma på bilarna. Den som har BGU på dörren ser ut att ha en BeGe-hytt.

I december 2006 var en Scania-vabis L10/L40 till salu på Blocket. Bilen var märkt "51" på huven men hade endast 8 hjulbultar på framaxeln, så det måste vara en L10/L40. Hytten var delvis täckt med en pressenning, men bärgningsaggregatet var likadant. Bilen var ganska fult rödmålad och såg inte ut att vara helt komplett. Säljaren uppgav att han renoverat hytten, som liknade den från Helsingborg, för en stor summa pengar och bilen försvann från blocket efter bara ett par dagar. Jag har ett foto som jag kände att jag bara måste "knycka" från Blocket men det får jag ju inte sprida vidare.

Den bil som är benämnd Scania-Vabis 4x4
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510010.htm
är inte någon L51 eller L71 utan antingen en, med tanke på hjulbasen, en F12 eller F43, som var de fyrhjulsdrivan varianterna på L10/L40 chassierna.

/S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav S-V L44 » 14 aug 2008, 00:21

Även den bil som är benämnd "Scania-Vabis Regent"
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510049.htm
är felaktig.
Bilen är förmodligen, med tanke på den lite "modernare" BeGe-hytten en F42 snarare än en L11, dvs. med lite kortare hjulbas.
/S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Anders Roger Larsson » 14 aug 2008, 06:16

S-V L44 skrev:Även den bil som är benämnd "Scania-Vabis Regent"
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510049.htm
är felaktig.
Bilen är förmodligen, med tanke på den lite "modernare" BeGe-hytten en F42 snarare än en L11, dvs. med lite kortare hjulbas.
/S-V L44


Tack för Dina synpunkter o rättelser ang mina bilder. Jag är mycket tacksam för detta. :D
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Anders Roger Larsson » 14 aug 2008, 06:22

S-V L44 skrev: Den som har BGU på dörren ser ut att ha en BeGe-hytt.


"GBU" menar Du? Jag har iofs läst det som "GBD" - men det kan gott vara "GBU" - vad kan detta stå för?

På skåpbyggnation under "Scania-" och "VW-logotypen" finns även en logotype i form av ett "W" - vad kan detta "W" stå för?

Det står även "Bilägarna" på "skåpet" - då tänker jag spontant på IC/OK. Men IC/OK kan ju knappast ha något att göra med en bärgningsbil som med aldra största säkerhet var knuten till en scaniaverkstad.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav Per Thomson » 14 aug 2008, 09:42

S-V L44 skrev: . . . Att bilen skulle vara dansk tror jag inte riktigt. Danskarna hade om jag inte missminner mig svarta nummerskyltar med vita siffror. Danskarnas lastbilar var ofta målade i mycket bjärtare färger än våra bilar. Även om fotona är svart-vita så ser bilen tämligen tam ut i sin färgsättning. Dessutom hade danskarna ganska ofta en inbyggd takskylt med åkarens namn.
. . .
Min far hade en L40 som han köpte ny 1950. Han sålde den 1956 då jag bara var 6 år gammal så mitt minne av bilen är vagt, men jag minns att framrutan var delad i likhet med den som bilen på bilden har.
. . .
Så kanske bilen har ett skånskt ursprung?
/S-V L44

Mycket berättigade påpekanden, särskilt detta med den inbyggda takskylten. Håller också med om detta med att det kan vara en Gladsax-hytt. Ove (forummedlem tillika min bror) har en Volvo rundnos med Gladsax hytt. Sedan tror jag nog inte heller att danskarna hade boggier på sina Scania 4:or vad jag minns. För den som är intresserad av detta med eftermonterade boggier så studera fotot och lägg märke till att fjäderinfästningen i ramen är standard samt att fjäderpaketet ligger ovanför axeln till skilnad från en boggie av fabriksutförande. Detta med färg på danska bilar är också intressant, många var vid den tiden vanligtvis röda utan annan färg men i det avseendet kan det svart-vita fotot inte utesluta att bilen kan vara röd.

Det är mycket trevligt och välkommet med dessa skarpa iaktagelser och kommentarer som fler av forumets medlemmar visar upp, tack! :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania Vabis-identifiering

Inläggav S-V L44 » 14 aug 2008, 20:00

W omgivet av ett O står för Willys Overland.
Jag kan i princip ingenting om det bilmärket men denna symbol återkommer i den del övergripande Scania-Vabis litteratur där man visar upp alla sina fyra bilmärken som man hade agenturen för på den tiden, dvs. Scania-Vabis, Volkswagen, Porsche och just Willys Overland (Jeep som den mest kända, men även personbilar).
Jag kan inte minnas att jag har sett symbolen i någon litteratur producerad efter 1954-55, men kanske någon annan som vet bättre?

Du ser samma symbol på Sven Jeppssons fordon på länken

Bilarna är troligen en L20 och en L10, men det är riktigt svårt att avgöra om man inte får reda på registreringsnumren. Här ser du ju faktiskt liknande hytter som utlöste dina ursprungliga frågor i denna tråd.
Så min gissning på Gladsax-hytter är kanske inte helt fel trots allt. Det var ganska vanliga hytter här nere i Sydsverige.


Åter till Scania-Vabisen som har GBU på dörrsidan. Dekoren på påbyggnaden har den nyare lite förenklade Scania-Vabis-symbolen. Denna nyare symbol som bara skrev Scania-Vabis istället för som tidigare Aktiebolaget Scania-Vabis introducerades runt 1954 i princip med introduktionen av L51 Drabant och L71 Regent. Så fotot bör vara taget efter 1954.

För vidare information om de bilar jag kommenterade igår, så kan jag nämna att Helsingborgs L44:an enligt registreringshandlingarna såldes till Räddningsstationer för Uppland och Västmanland som gick i konkurs i april 1970. Därefter övertogs bilen av en chaufför Blom i Uppsala. Avregistrering i M-län skedde inte förrän den 1 september 1970. Men om den blev återregistrerad i C-län vet jag inte.

När jag ändå är inne och analyserar endel av bilderna avScania-Vabis på din eminenta hemsida så vill jag även delge dig kommentarer avseende följande bilar:
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510097.htm
Denna bil har jag träffat på i Norrbotten så sent som förra hösten.
Bilen hade inga registreringsskyltar men chassinumret är 125761, vilket indikerar att årsmodellen är 1958, så den är från slutet av Regenternas produktionscykel.
Att döma av den gula grundfärgen, Nyström-hytten och plogfästet fram så har bilen troligen gjort sina första uppdrag som en vägverksbil när den var ny.
För mitt vidkommande får du gärna lägga in mina bilder i ditt eget forum om du vill, eftersom det är jag som tagit bilderna.

Dessutom har jag funnit en annan länk till Scania-Vabis LF55:an på
http://www.sos-stockholm.se/gallery/vie ... hp?id=3283


// S-V L44
Bilagor
Scania-Vabis L71 Regent - 1958 - Bärgningsbil - 02LowRes.JPG
Scania-Vabis L71 Regent - 1958 - Bärgningsbil - 02LowRes.JPG (165.75 KiB) Visad 26449 gånger
Scania-Vabis L71 Regent - 1958 - Bärgningsbil - 04LowRes.JPG
Scania-Vabis L71 Regent - 1958 - Bärgningsbil - 04LowRes.JPG (116.14 KiB) Visad 26439 gånger
Scania-Vabis L71 Regent - 1958 - Bärgningsbil - 05LowRes.JPG
Scania-Vabis L71 Regent - 1958 - Bärgningsbil - 05LowRes.JPG (124.33 KiB) Visad 26389 gånger
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Nästa

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster