Sida 1 av 1

L 71

InläggPostat: 25 jun 2014, 15:18
av Gösta
Frågor: Scania L 71 46A 135. När såg de dagens ljus, och vad var specifikt med dem, och när gick de ur produktion.

Re: L 71

InläggPostat: 04 okt 2014, 09:00
av Per Thomson
Vet inte vad bokstaven "A" står för i beteckningen, annars är det väl en vanlig två-axlig Regent med 13,5 tons totalvikt och de slutade tillverkas 1958, under senare delen av det året efterträddes den av 75:an. Tror det var år 1953 som Regenten introducerades.

Re: L 71

InläggPostat: 24 jan 2015, 23:45
av Anders
Sista Regenten rullade av bandet tio i tolv på förmiddagen :)

Re: L 71

InläggPostat: 25 jan 2015, 01:48
av S-V L44
Först ett svar på Göstas fråga: Ett "A" i modellbeteckningen hos L71:or (och även L51:or) indikerar att bilen är levererad till försvarsmakten och därmed var utrustad enligt "Arme-specifikationer". Jag vet inte exakt vad detta innebar för L71:or mer än Nyströmshytt och komplett flakpåbyggnad, men för L51:or innebar det dessutom tryckluftshydrauliska bromsar.
På samma sätt erhöll de bilar som levererades till vägverket en tilläggsbeteckning som börjar med VV, t.wx. VV1, VV5, VV7, etc..

Anders skrev:
Sista Regenten rullade av bandet tio i tolv på förmiddagen :)

Det är riktigt att den bild som publicerats att visa den sista Regenten som rullar av tillverkningsbandet också visar att tidpunkten är 11:50.

Scania-Vabis L71 - 1958 - Ch # 125314 - Sista Regenten Produceras - Södertälje.JPG
Scania-Vabis L71 - 1958 - Ch # 125314 - Sista Regenten Produceras - Södertälje.JPG (113.13 KiB) Visad 14163 gånger

Den bilens chassinummer är 125314 vilket syns på bilder med hög bildupplösning. (En högupplöst bild av händelsen kan hämtas från Scanias bildbank.)
Men man skall beakta att det sista chassinumret i L71-serien (tvåaxliga) är 125802 och i LS71-serien (treaxliga) är 152309.
Att bilar i tillverkningslinan inte alltid förses med strikt löpande chassinummer/tillverkningsnummer är nog inte helt ovanligt, men det finns ytterligare nästan 500 tvåaxliga bilar med högre chassinummer. Det gapet tycker jag är lite för stort.
Om man tittar noga på bilden ser man att däcken på L71:an innehåller småsten som fastnat i däckmönstret, både i bakdäcken och i framdäcken. Sten som knappast kommer från fabriksgolvet.
Det kan vara så att bilen kommit in i tillverkningslinan för någon slags efterjustering eller komplettering efter provkörning eller efter en viss tids mellanlagring på gårdsplanen. Eller så är det ett arrangerat foto.
Därför anser jag att det inte är helt säkerställt att bilen på bilden verkligen är den "allra" sista L71 som tillverkades.

// Kjell N

Re: L 71

InläggPostat: 25 jan 2015, 12:21
av Anders
S-V L44 skrev:Därför anser jag att det inte är helt säkerställt att bilen på bilden verkligen är den "allra" sista L71 som tillverkades.

// Kjell N


Det här är något som måste investigeras! :mrgreen:
Har alltid tyckt det var kul att kunna säga "tieitolv" när frågan dykt upp om när den sista Regenten rullade av bandet, men det går ju inte längre :lol:

Anders