L 71

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

L 71

Inläggav Gösta » 25 jun 2014, 15:18

Frågor: Scania L 71 46A 135. När såg de dagens ljus, och vad var specifikt med dem, och när gick de ur produktion.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: L 71

Inläggav Per Thomson » 04 okt 2014, 09:00

Vet inte vad bokstaven "A" står för i beteckningen, annars är det väl en vanlig två-axlig Regent med 13,5 tons totalvikt och de slutade tillverkas 1958, under senare delen av det året efterträddes den av 75:an. Tror det var år 1953 som Regenten introducerades.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: L 71

Inläggav Anders » 24 jan 2015, 23:45

Sista Regenten rullade av bandet tio i tolv på förmiddagen :)
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: L 71

Inläggav S-V L44 » 25 jan 2015, 01:48

Först ett svar på Göstas fråga: Ett "A" i modellbeteckningen hos L71:or (och även L51:or) indikerar att bilen är levererad till försvarsmakten och därmed var utrustad enligt "Arme-specifikationer". Jag vet inte exakt vad detta innebar för L71:or mer än Nyströmshytt och komplett flakpåbyggnad, men för L51:or innebar det dessutom tryckluftshydrauliska bromsar.
På samma sätt erhöll de bilar som levererades till vägverket en tilläggsbeteckning som börjar med VV, t.wx. VV1, VV5, VV7, etc..

Anders skrev:
Sista Regenten rullade av bandet tio i tolv på förmiddagen :)

Det är riktigt att den bild som publicerats att visa den sista Regenten som rullar av tillverkningsbandet också visar att tidpunkten är 11:50.

Scania-Vabis L71 - 1958 - Ch # 125314 - Sista Regenten Produceras - Södertälje.JPG
Scania-Vabis L71 - 1958 - Ch # 125314 - Sista Regenten Produceras - Södertälje.JPG (113.13 KiB) Visad 14005 gånger

Den bilens chassinummer är 125314 vilket syns på bilder med hög bildupplösning. (En högupplöst bild av händelsen kan hämtas från Scanias bildbank.)
Men man skall beakta att det sista chassinumret i L71-serien (tvåaxliga) är 125802 och i LS71-serien (treaxliga) är 152309.
Att bilar i tillverkningslinan inte alltid förses med strikt löpande chassinummer/tillverkningsnummer är nog inte helt ovanligt, men det finns ytterligare nästan 500 tvåaxliga bilar med högre chassinummer. Det gapet tycker jag är lite för stort.
Om man tittar noga på bilden ser man att däcken på L71:an innehåller småsten som fastnat i däckmönstret, både i bakdäcken och i framdäcken. Sten som knappast kommer från fabriksgolvet.
Det kan vara så att bilen kommit in i tillverkningslinan för någon slags efterjustering eller komplettering efter provkörning eller efter en viss tids mellanlagring på gårdsplanen. Eller så är det ett arrangerat foto.
Därför anser jag att det inte är helt säkerställt att bilen på bilden verkligen är den "allra" sista L71 som tillverkades.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: L 71

Inläggav Anders » 25 jan 2015, 12:21

S-V L44 skrev:Därför anser jag att det inte är helt säkerställt att bilen på bilden verkligen är den "allra" sista L71 som tillverkades.

// Kjell N


Det här är något som måste investigeras! :mrgreen:
Har alltid tyckt det var kul att kunna säga "tieitolv" när frågan dykt upp om när den sista Regenten rullade av bandet, men det går ju inte längre :lol:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster