England 1967

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: England 1967

Inläggav tiptoppviking » 05 jun 2014, 01:27

Tack Per , Info om normalt dragbil H/B i England , Scania-Vabis LB76 = 9` 9 `` Volvo F86 = 9` 10`` ( 3 M ) och Volvo F88 var 3.2 M och F 88 var standard med sovhytt i UK :D , nastan alla UK sommar Scania 76 var kort hytt , men efter en tid olika sovhytten kom from Sverige till delar lager och var monteras efter olycka eller rost , MVH Alan.
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Re: England 1967

Inläggav Per Thomson » 07 jun 2014, 08:33

Tack för svar!
Märkliga mått 9' 9", det blir 2,97 meter för LB76:an. Man får nog anta att de svenska biltillverkarna införde en del avvikelser i den tekniska specifikationen för olika marknader för att bli typ-godkända av respektive marknad eller för att möta en marknads speciella krav. I en historiskt sammanfattande produktionsstatistik har inte dessa specialvarianter angivits utan innefattats i någon annan huvudgrupp, t ex 2,8m för LB76.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: England 1967

Inläggav tiptoppviking » 08 jun 2014, 00:18

Ja , men `typ-godkanda` inte i 1967 ! ...bara blandning till mark... men typisk H/B av 4x2 dragbilar i sextio talet UK var 9` 6`` till exempel Atkinson och AEC , Leyland hade 8`0`` eller alternativ 10`0`` MVH Alan.
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Re: England 1967

Inläggav Per Thomson » 08 jun 2014, 09:29

Ok, thanks a lot! :D

Do you know the history about vehicle combinations max length regulations as well?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: England 1967

Inläggav tiptoppviking » 09 jun 2014, 00:26

JA , om dragbil och trailern , 33` total up to 1950`s , then 35` total up to 1964 regs , then 13 meters (yes metric) total untill may 1968 then 15 meters total up to 1990`s when after this we could pull 13.2 eller 13.6 meter trailers , since a couple of years ago some firms are allowed to pull trailers of 14.6 M (17.5 M total) and 15.65 M trailers (18.55 M total) a total of 1800 permits have been issued for this , bil och slap var mer ,till exempel 1968 reg 18 M total .
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Re: England 1967

Inläggav Per Thomson » 09 jun 2014, 08:29

Ok, stort tack! :D
Hur var det med bil + släp före 1968?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: England 1967

Inläggav tiptoppviking » 10 jun 2014, 01:40

I think bil och slap could be 55` when the dragbil och trailer was only 33 `total , but some ran with moms at 60` :wink: later it was legal 60` total when so called `articulated` (dragbil och trailer) was only 35` total , also weights, the `artic ` was total of 24 ton `gross train weight ` up to the 1964/5 regs , but the so called drawbar combination (bil och slap) was allowed 32 ton even in the old days , so you can see Englands ministry of transport did not want `artics ` to become popular , as they used to `jacknife ` under braking and get stuck in the snow and ice because never enough weight on the drive axel , but the three and four axel `ridgid` were mostly double drive and did not get stuck or jacknife and could transport 22 ton loads legally , many many carried much more , but the drawbar had by law to have a crew of two , a driver and his `trailer boy` , from 14 or 15 years old they helped the driver to load , unload , sheet and rope , change wheels and even drove the rig when the driver had a sleep :shock: , a good way to learn the art of truck driving ! , artics took over when extra trailers let the dragbil just change trailers and go , but a two axel bil och two axel slap used less fuel and tyres ,needed less road space on corners , had more load space and was safer and the requirement for the `second man ` had been dropped , MVH Alan.
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Re: England 1967

Inläggav Per Thomson » 15 jun 2014, 11:32

Thanks a lot Alan!
I have asked others before but they couldn´t verify "but the drawbar had by law to have a crew of two" that I have in memory. Once around 1967 I met an English Titan TipTop or maybe it was a FB88 (3 ax) with trailer (2 ax) about 18 m in West Germany. They told me this and also that the truck must be equipped with an extra trailer brake for the passenger side. I saw it with my own eyes.

Thanks for the interesting rest of the history also! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Föregående

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster