England 1967

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

England 1967

Inläggav tiptoppviking » 20 maj 2014, 03:46

1 LB76.jpg
Ny Scania med en 110 hk Leyland Comet eller 125 hk Super Comet
1 LB76.jpg (66.73 KiB) Visad 24570 gånger
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Re: England 1967

Inläggav Per Thomson » 22 maj 2014, 08:45

Någon av pojkarna du?
Vet du något om åkeriet?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: England 1967

Inläggav tiptoppviking » 23 maj 2014, 03:53

1 76.jpg
1 76.jpg (79.75 KiB) Visad 24446 gånger
Samma bil , men inte mej i bild med Leyland , firma Coward var International transporter
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Re: England 1967

Inläggav Per Thomson » 28 maj 2014, 22:09

Ok, tack!
Någon som vet om S-V bilarna som exp till GB hade en kortare hjulbas än de som fanns tillgängliga i Sverige :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: England 1967

Inläggav tiptoppviking » 30 maj 2014, 00:05

Ja Per , i England forsta demo bilen var LB76-34 (3.4 ) samma i Sverige , men senare bil var LB76-30 (2.89 M) ock i 1966 Entress transport i Swansea Wales hade en LB76-34 med vanster kontrol
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Re: England 1967

Inläggav Malte. E » 30 maj 2014, 07:10

Hjulbaser.
Utan att vilja gå in i diskussionen om axelavstånden i meter och centimeter, tror jag faktiskt det fanns extremt korta LB.
Har sett ett flertal LB dragbilar där ljuddämparen med kort slutrör monterats på tvären under kylaren och alltså strax
bakom / under stötfångaren.
Hälsningar
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: England 1967

Inläggav Kjell T » 30 maj 2014, 07:34

S-V LB76 fanns med axelavstånd 2,8 - 5,0 meter. Tillverkades i totalt 2575 exemplar.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: England 1967

Inläggav Per Thomson » 30 maj 2014, 10:50

Ok, tack för intressanta synpunkter alla!
2,8 m hjulbas kan anses som extremt kort för en 2-axlig bil jämfört med dagens kring ca 3,6 - 3,7m. En 2.8 LB76 kunde nog inte ha sovhytten då om den skulle kunna koppla en trailer.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: England 1967

Inläggav Anders Ason » 30 maj 2014, 15:12

2,8 liknar mera en gokart!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: England 1967

Inläggav tiptoppviking » 31 maj 2014, 00:33

scania32wf3.jpg
scania32wf3.jpg (50.06 KiB) Visad 24196 gånger
1 LB76 kort.jpg
1 LB76 kort.jpg (10.29 KiB) Visad 24196 gånger
1 LB 76 _.JPG
1 LB 76 _.JPG (17.11 KiB) Visad 24196 gånger
1LB76 -30.jpg
1LB76 -30.jpg (95.04 KiB) Visad 24196 gånger
Till exempel av 2.89 M H/B LB76 med sovhytt , not lufttankar bytte runt , mvh Alan.
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Re: England 1967

Inläggav S-V L44 » 31 maj 2014, 11:20

Malte E skrev:
Har sett ett flertal LB dragbilar där ljuddämparen med kort slutrör monterats på tvären under kylaren och alltså strax
bakom / under stötfångaren.

Ungefär så här, Malte?
20140325_121720[1].jpg
20140325_121720[1].jpg (202.33 KiB) Visad 24165 gånger

Denna bil är en f.d. flygplatstankbil som numera går som rangerbil hos Br. Arvidssons Lastbilsverkstad i Staffanstorp.
Just tankbilar, i alla fall de som var avsedda för de mera lättflyktiga bränslekvaliteterna, hade ofta avgasröret placerat framtill för att minimera risken för antändning av bränslet vid hanteringen.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: England 1967

Inläggav Malte. E » 31 maj 2014, 18:47

Ja, ungefär så, Kjell. Men de hade tratt, och de var alltså LB 76:or. Såg dem vid en vistelse i London för länge sedan. Det var en gata
med mycket tung trafik .Flera av dem kanske var tankbilar, just det minns jag inte längre. Verkar ändå högst troligt!
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: England 1967

Inläggav tiptoppviking » 31 maj 2014, 23:57

1 sam.jpg
1 sam.jpg (48.62 KiB) Visad 24119 gånger
1samm.jpg
1samm.jpg (9.15 KiB) Visad 24119 gånger
Till UK `petroleum regulations` fronten avgas
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Re: England 1967

Inläggav Malte. E » 01 jun 2014, 16:23

Så där såg de ut, ja!
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: England 1967

Inläggav Per Thomson » 03 jun 2014, 08:53

Tiptopviking:
Mycket intressant att de kund ha sovhytt. Det skulle säkert inte vara möjligt med dagens standard EU-trailer. Din bild med texten MBN på trailern visar förmodligen en 40 ' (12,2m) som var en vanlig längd tidigare och med en gynnsammare King-pin placering (kort avstånd / överhäng).

Jag har också en fråga kring hjulbasmåttet 2.89m, är det verkligen en metrisk meter eller en brittisk yard?

Verkligen intressanta bilder du visar. :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Nästa

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster