Sida 1 av 2

England 1967

InläggPostat: 20 maj 2014, 03:46
av tiptoppviking
1 LB76.jpg
Ny Scania med en 110 hk Leyland Comet eller 125 hk Super Comet
1 LB76.jpg (66.73 KiB) Visad 24763 gånger

Re: England 1967

InläggPostat: 22 maj 2014, 08:45
av Per Thomson
Någon av pojkarna du?
Vet du något om åkeriet?

Re: England 1967

InläggPostat: 23 maj 2014, 03:53
av tiptoppviking
1 76.jpg
1 76.jpg (79.75 KiB) Visad 24639 gånger
Samma bil , men inte mej i bild med Leyland , firma Coward var International transporter

Re: England 1967

InläggPostat: 28 maj 2014, 22:09
av Per Thomson
Ok, tack!
Någon som vet om S-V bilarna som exp till GB hade en kortare hjulbas än de som fanns tillgängliga i Sverige :?:

Re: England 1967

InläggPostat: 30 maj 2014, 00:05
av tiptoppviking
Ja Per , i England forsta demo bilen var LB76-34 (3.4 ) samma i Sverige , men senare bil var LB76-30 (2.89 M) ock i 1966 Entress transport i Swansea Wales hade en LB76-34 med vanster kontrol

Re: England 1967

InläggPostat: 30 maj 2014, 07:10
av Malte. E
Hjulbaser.
Utan att vilja gå in i diskussionen om axelavstånden i meter och centimeter, tror jag faktiskt det fanns extremt korta LB.
Har sett ett flertal LB dragbilar där ljuddämparen med kort slutrör monterats på tvären under kylaren och alltså strax
bakom / under stötfångaren.
Hälsningar
Malte E.

Re: England 1967

InläggPostat: 30 maj 2014, 07:34
av Kjell T
S-V LB76 fanns med axelavstånd 2,8 - 5,0 meter. Tillverkades i totalt 2575 exemplar.

Re: England 1967

InläggPostat: 30 maj 2014, 10:50
av Per Thomson
Ok, tack för intressanta synpunkter alla!
2,8 m hjulbas kan anses som extremt kort för en 2-axlig bil jämfört med dagens kring ca 3,6 - 3,7m. En 2.8 LB76 kunde nog inte ha sovhytten då om den skulle kunna koppla en trailer.

Re: England 1967

InläggPostat: 30 maj 2014, 15:12
av Anders Ason
2,8 liknar mera en gokart!

Re: England 1967

InläggPostat: 31 maj 2014, 00:33
av tiptoppviking
scania32wf3.jpg
scania32wf3.jpg (50.06 KiB) Visad 24389 gånger
1 LB76 kort.jpg
1 LB76 kort.jpg (10.29 KiB) Visad 24389 gånger
1 LB 76 _.JPG
1 LB 76 _.JPG (17.11 KiB) Visad 24389 gånger
1LB76 -30.jpg
1LB76 -30.jpg (95.04 KiB) Visad 24389 gånger
Till exempel av 2.89 M H/B LB76 med sovhytt , not lufttankar bytte runt , mvh Alan.

Re: England 1967

InläggPostat: 31 maj 2014, 11:20
av S-V L44
Malte E skrev:
Har sett ett flertal LB dragbilar där ljuddämparen med kort slutrör monterats på tvären under kylaren och alltså strax
bakom / under stötfångaren.

Ungefär så här, Malte?
20140325_121720[1].jpg
20140325_121720[1].jpg (202.33 KiB) Visad 24358 gånger

Denna bil är en f.d. flygplatstankbil som numera går som rangerbil hos Br. Arvidssons Lastbilsverkstad i Staffanstorp.
Just tankbilar, i alla fall de som var avsedda för de mera lättflyktiga bränslekvaliteterna, hade ofta avgasröret placerat framtill för att minimera risken för antändning av bränslet vid hanteringen.

// Kjell N

Re: England 1967

InläggPostat: 31 maj 2014, 18:47
av Malte. E
Ja, ungefär så, Kjell. Men de hade tratt, och de var alltså LB 76:or. Såg dem vid en vistelse i London för länge sedan. Det var en gata
med mycket tung trafik .Flera av dem kanske var tankbilar, just det minns jag inte längre. Verkar ändå högst troligt!
Malte E.

Re: England 1967

InläggPostat: 31 maj 2014, 23:57
av tiptoppviking
1 sam.jpg
1 sam.jpg (48.62 KiB) Visad 24312 gånger
1samm.jpg
1samm.jpg (9.15 KiB) Visad 24312 gånger
Till UK `petroleum regulations` fronten avgas

Re: England 1967

InläggPostat: 01 jun 2014, 16:23
av Malte. E
Så där såg de ut, ja!
Malte E.

Re: England 1967

InläggPostat: 03 jun 2014, 08:53
av Per Thomson
Tiptopviking:
Mycket intressant att de kund ha sovhytt. Det skulle säkert inte vara möjligt med dagens standard EU-trailer. Din bild med texten MBN på trailern visar förmodligen en 40 ' (12,2m) som var en vanlig längd tidigare och med en gynnsammare King-pin placering (kort avstånd / överhäng).

Jag har också en fråga kring hjulbasmåttet 2.89m, är det verkligen en metrisk meter eller en brittisk yard?

Verkligen intressanta bilder du visar. :D