Sida 1 av 1

Föregångaren till de s.k. Exactbussarna

InläggPostat: 12 maj 2014, 18:16
av Reid Hulting
1545094_694757737236361_1875322527_n (2).jpg
1545094_694757737236361_1875322527_n (2).jpg (102.19 KiB) Visad 30994 gånger


En Scania-Vabis LS76 med släp som lossar sligtunnor på Mora station. Tunnorna kom från Vassbogruvan mellan Idre och Grövelsjön, en transport som sköttes av GDG.
Bilen har en extra lång hytt för att samtidigt fungera som buss för persontransporter längs sträckan.
Ett par bilder på två av fem Scania 124:or som så småningom passar under Scania-Vabis Historik. Dessa bilar, med hytter byggda i Danmark, var registrerade som bussar fast ihopbyggda med trailers, ledbussar skulle man kunna säga. Alla fem bilarna, inte trailarna, såldes till Holland när trafiken upphörde p.g.a. nya längdregler (EU). En bil finns numera i Norge, lägg märke till mini-flaket på den Holländska bilen.
Bilarna var DHL-målade i Sverige.

Norgebilen.
Den røde fare (2).jpg
Den røde fare (2).jpg (98 KiB) Visad 30994 gånger


Hollandsbilen.
P1010380 (2).jpg
P1010380 (2).jpg (114.98 KiB) Visad 30994 gånger


Reid.

Re: Föregångaren till de s.k. Exactbussarna

InläggPostat: 12 maj 2014, 18:35
av bedford
Kul o se bilarna efter vi såg trailarna,de sista veckornas turer har ju vart riktigt kul med otroliga platser o objekt.
Måste tacka alla personer vi mött på turerna som delar med sig av sina samlingar o berättar historien kring fordonen, även alla som tipsat om olika platser
Vi har ju några kvar söderut sedan är det norröver ,o jag är glad att så mkt sparas ska försöka köpa o rädda kvar så mkt jag kan i Sverige ,för mkt har redan lämnat Svedala.
:D :D stort tack till alla som släppt in oss o låtit oss titta o även köpa fordon

Re: Föregångaren till de s.k. Exactbussarna

InläggPostat: 12 maj 2014, 20:33
av Reid Hulting
Fick en bild till, på ett komplett ledbuss-ekipage. (Kommer att bli historiskt :mrgreen: )

ex1 (1).jpg
ex1 (1).jpg (72.76 KiB) Visad 30965 gånger


Reid.

Re: Föregångaren till de s.k. Exactbussarna

InläggPostat: 08 jun 2014, 10:03
av Per Thomson
Mycket intressant Reid!
Såväl den mycket historiska bilden från Mora station och även det fortsatta livet för ledbussarna är intressanta. Aha, det var EU:s längdbestämmelser som satte stopp för ledbussarna, det visste jag inte. Det skulle vara intressant att veta vilken byråkrat som upptäckte det.

När det gäller sligtransporterna från Vassbogruvan (Idre) till Mora så var omfattningen från början för liten för ett ekipage anpassat enbart för dessa. Så småningom ökade produktionen och det blev läge för detta ekipage. Från Mora till Rönnskär (Skellefteå) transporterades tunnorna med SJ. Sådana transportlösningar med kombination tåg/bil användes för flera transportrelationer av Boliden. Att frakta sligen på lösflak/öppen jvg-vagn medförde dyra förluster genom fartvinden då sligen hade ett högt metallinnehåll av t ex koppar, bly och mindre mängd silver o guld.

Boliden_033 (Small).jpg
Boliden_033 (Small).jpg (72.63 KiB) Visad 30772 gånger

Re: Föregångaren till de s.k. Exactbussarna

InläggPostat: 28 aug 2014, 18:30
av Ante
Det slår mig nu att det var ett tag sedan man såg de där Exactbussarna. Har trafiken lagts ner och varför? Kan tänka mig att det inte var så vanligt med passagerare utan att konceptet mest var en anledning att få köra snabbare?

Re: Föregångaren till de s.k. Exactbussarna

InläggPostat: 31 aug 2014, 18:14
av Per Thomson
Ante skrev:Det slår mig nu att det var ett tag sedan man såg de där Exactbussarna. Har trafiken lagts ner och varför? Kan tänka mig att det inte var så vanligt med passagerare utan att konceptet mest var en anledning att få köra snabbare?


Du har så rätt, 90 km/h i stället för 70.

Däremot bussen på den svart/vita -bilden från 60-talet, den hade nog en och annan passagerare med (Idre - Mora). Att uppehålla linjen med en konventionell buss var säkert förlusttrafik. GDG strävade efter monopol på busstrafiken i Västsverige och tvingade många privata bussåkare att överlämna trafiktillstånden till GDG för en billig peng. Med tillstånden förde dock en plikt att tidtabellsenligt uppehålla trafiken.

Re: Föregångaren till de s.k. Exactbussarna

InläggPostat: 19 jan 2015, 21:37
av S-V L44
Den här fotograferade jag i Malmö hamnområde 2006.

DSCN1373 - SMY136 - Scania T124LA-360 4x2 Longline - 2001 - Buss.JPG
DSCN1373 - SMY136 - Scania T124LA-360 4x2 Longline - 2001 - Buss.JPG (178.56 KiB) Visad 29982 gånger

// Kjell N

Re: Föregångaren till de s.k. Exactbussarna

InläggPostat: 20 jan 2015, 09:38
av Per Thomson
S-V L44 skrev:Den här fotograferade jag i Malmö hamnområde 2006.

// Kjell N


Intressant, saknas bara beviset att trailern inte var avkopplingsbar, alltså ett foto visande en vridkrans på platsen där det normalt finns en konventionell vändskivekoppling.

Re: Föregångaren till de s.k. Exactbussarna

InläggPostat: 20 jan 2015, 10:00
av Bo Norvinge
Ett delbevis är att "trailern" saknar stödben och bakskärmarna på dragbilen ser ut att sakna bakljus.

Re: Föregångaren till de s.k. Exactbussarna

InläggPostat: 20 jan 2015, 15:14
av Per Thomson
Bo Norvinge skrev:Ett delbevis är att "trailern" saknar stödben och bakskärmarna på dragbilen ser ut att sakna bakljus.

Det tänkte jag inte på, bra Bosse!

Re: Föregångaren till de s.k. Exactbussarna

InläggPostat: 11 mar 2017, 19:41
av S-V L44
Här är dragbilen till en av de tidigaste Exactbussarna, en T113, till salu. Priserna börjar gå upp.........
Det är som Reid skrev
Kommer att bli historiskt :mrgreen:

https://www.blocket.se/stockholm/Scania ... =23_10&w=3

Scania T113HL 4x2 L - 1992 - 01 - Fd Jale Åkeri - Finland.JPG
Scania T113HL 4x2 L - 1992 - 01 - Fd Jale Åkeri - Finland.JPG (142.1 KiB) Visad 24576 gånger

// Kjell N