Sida 1 av 2
Pejlstänger

Postat:
19 okt 2013, 17:12
av Lars-Gunnar
Från början då L 75 debuterade och flera år framåt hade den pejlstänger på var sida om skärmen. Det tyckte jag var coolt. Nu när man går igenom fotona från rallyna ser man inget sådant. Blev det förbjudet? I Norrlands inland fanns det. Kanske det var något extra som man fick betala för istället för "flaggstänger"?
Lars-Gunnar

Re: Pejlstänger

Postat:
19 okt 2013, 17:41
av Anders Ason
Det är inte förbjudet såvitt jag känner till (men fjädrande kanske?) men något som i regel har varit ett eftermonterat tillbehör.
Re: Pejlstänger

Postat:
19 okt 2013, 22:26
av Lars-Gunnar
Ja de var fjädrande och hade en vit knopp ytterst.
Lars-Gunnar
Re: Pejlstänger

Postat:
19 okt 2013, 22:54
av Anders Roger Larsson
Lars-Gunnar skrev:Ja de var fjädrande och hade en vit knopp ytterst.
Lars-Gunnar
Fanns de inte med belysning högst upp också?
Re: Pejlstänger

Postat:
20 okt 2013, 01:23
av Lars-Gunnar
Nej det har jag aldrig noterat.
Här är en bild på hur det såg ut. På bilden ser man bara pejlstång på höger sida.
Länk:
http://www.berglitruckstop.no/viewtopic ... &start=900Bläddra neråt tills ni ser en Scania med en lasttraktor.
Lars-Gunnar
Re: Pejlstänger

Postat:
20 okt 2013, 13:00
av lokförare
Be-Ge:s pejlstänger har ett litet lyktglas
i knoppen
jag har aldrig sett någon som har satt
lampa i den
ska man välja pejlstänger så är Be Ge:s
bättre än volvos dessa har tendens att
spricka i järnet som fästs i stötfångaren
det är en alledning att många volvo
är utrustade med Be Ge pejlstänger
Re: Pejlstänger

Postat:
20 okt 2013, 14:17
av Anders Ason
Snyggaste "pejlstängerna" i mitt tycke hade N7, N10 och N12. En liten kort en!
Re: Pejlstänger

Postat:
20 okt 2013, 17:42
av Anders Roger Larsson
lokförare skrev:Be-Ge:s pejlstänger har ett litet lyktglas
i knoppen
jag har aldrig sett någon som har satt
lampa i den
ska man välja pejlstänger så är Be Ge:s
bättre än volvos dessa har tendens att
spricka i järnet som fästs i stötfångaren
det är en alledning att många volvo
är utrustade med Be Ge pejlstänger
Det var nog BeGe-stänger då jag tänkte på - men visst har man sett ljus i dessa? Låt vara hemgjort men ändå...
Re: Pejlstänger

Postat:
20 okt 2013, 19:02
av Thomas Almen
Allra bästa pejlstängerna gjorde Ilsbo. Svarvat å bockat rundjärn som träddes genom kofångarn. Både Be-Ges å Volvos hade en tendens att bli oerhört fladdriga efter ett tag. Lönlöst att sätta en spegel på nån av dom, på Ilsbos funkade det dock.
Re: Pejlstänger

Postat:
20 okt 2013, 19:18
av Reid Hulting
Ett exempel på olika pejlstänger. De två rakt fram, BEGE-stänger. Den som sticker fram lite till höger, ILSBO-stång. Och som Thomas säger så är ILSBO´s pejlstänger mycket stadigare.

- 256.JPG (101.67 KiB) Visad 32060 gånger
Reid.
Re: Pejlstänger

Postat:
20 okt 2013, 19:56
av Reid Hulting
En Volvo-stång också, där det satt en Volvo-logga högst upp på den platta delen när grejerna var nya.

- 250.JPG (121.69 KiB) Visad 32051 gånger
Reid.
Re: Pejlstänger

Postat:
20 okt 2013, 23:02
av 30Fredrik
Hej! Under min tid som Chaufför på 60-70 talet hos Broberg&Söner Åkeri i Eskilstuna hade alla torpedbilar både Scania och Volvo, lysen i pejlarstängerna. Eldragningen gjordes av åkeriets elektriker, ganska enkla operationer, men väldigt bra på nätterna och effektfullt åxå!! Han monterade även dit små gula lampor i underkant av stötfångarna, vilket gjorde att man kunde känna igen åkeriets långtradare på långt håll! 30 Fredrik.
Re: Pejlstänger

Postat:
06 jan 2014, 20:11
av Per Thomson
Lars-Gunnar skrev:Från början då L 75 debuterade och flera år framåt hade den pejlstänger på var sida om skärmen. Det tyckte jag var coolt. Nu när man går igenom fotona från rallyna ser man inget sådant. Blev det förbjudet? I Norrlands inland fanns det. Kanske det var något extra som man fick betala för istället för "flaggstänger"?
Lars-Gunnar

När 75:an introducerades 1958 hade den skärmmonterad pejlstång monterad endast på höger sida som standard. Det kostade extra att få den även på vänster sida. Efter en tid ville ingen ha dessa stänger då de gav dålig vägledning när man skulle köra nära en lastkaj på grund ev att den saknade lodlinje genom att den var snedställd. När 76:an lanserades fanns ingen pejlstång med som standard, alla valde den traditionella varianten infästad mot stötfångaren, vanligtvis med gummibussning typ Be-Ge eller Ilsbo-varianten som tydligen fladdrade mindre efter Thomas minne.

- Foto: Ove Thomson, plats Hjulstbron fototillfälle broöppning, chassiehämtning från Södertälje 1960.
- Ove_034.jpg (114.32 KiB) Visad 31452 gånger
Re: Pejlstänger

Postat:
09 jan 2014, 10:12
av keljuk
Originaltillbehr1970_2.jpg
Re: Pejlstänger

Postat:
09 jan 2014, 15:18
av Malte. E
Håller fullkomligt med Per!
Skulle man stryka helt nära en lastkaj med högersidan så var BeGe pejlstänger klart bäst tycker jag, det tidigare "insektsprötet" gav ingen egentlig vägledning.
Om man trots allt råkade snudda kajkanten med BeGe pejlstång så varskodde den genast genom att toppen vippade till. Ingen skada uppstod, möjligen någon
minimal färgsmula som försvann, om ens det. Malte E.