Pejlstänger

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Pejlstänger

Inläggav jonnordvall » 14 jan 2014, 21:32

Kul läsning:)
på min militärviking sitter en spegel på höger sida. Men på vänster har någon sågat av stången en bit ovanför fästet. Suck.
Frågan är vad som passar där? Kanske hitta en ny stång med spegel eller bara stång? Vad passar bäst tro?
rådfrågar expertisen;)
jonnordvall
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 nov 2012, 11:04

Re: Pejlstänger

Inläggav Per Thomson » 16 jan 2014, 10:48

Jag hade nog letat upp en "ny" stång på någon skrot och monterat den utan spegel. Spegeln på höger sida kan vara praktisk att ha kvar. Personligt tyckande utan att anse mig som expert ;-)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Pejlstänger

Inläggav Bo Abrahamsson » 16 jan 2014, 23:26

jonnordvall skrev:Kul läsning:)
på min militärviking sitter en spegel på höger sida. Men på vänster har någon sågat av stången en bit ovanför fästet. Suck.
Frågan är vad som passar där? Kanske hitta en ny stång med spegel eller bara stång? Vad passar bäst tro?
rådfrågar expertisen;)

Finns nya att köpa hos Scania, beställde 2 st. igår ca 600 kr. st. Finns ca. 60 kvar.
Hälsn. Bosse.
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 543
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Pejlstänger

Inläggav Bo Norvinge » 17 jan 2014, 10:29

Man ska nog inte underskatta lastbilstillverkarnas reservdelslager. De kan ha mer än vad man tror.

På 80-talet när min L51 åt upp topplockspackningar var det bara att köpa satserna hos återförsäljaren.
På 90-talet köpte jag emaljmärken som satt på huvarna (1968-1980) för att sätta dessa på Scania P93:ans backspegelkåpor. Priserna var nog också de gamla och har för mig att de kostade 60 kr/st. Hade jag vetat det skulle jag köpt hela lagret med tanke på vad Traderabanken och Blockets Finansinstitut har skrivit upp värdet på saker och ting.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Pejlstänger

Inläggav Ove » 22 jan 2014, 13:22

Det finns en Scania frå Boda Rättvik som har lampor i BG-s pejlstänger.Själv har jag orginialmontrade pejlstänger med lyse i på min Volvo L233 från 1952 med Gladsaxhytt Ove.T.
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Föregående

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster