S-V Ls 71

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

S-V Ls 71

Inläggav Lars-Gunnar » 16 okt 2013, 08:32

Detta foto kommer från Gräv & Schakts jubileumsbok, det ett av två foton i hela boken med lastbilar i. Fotot föreställer bygget av E4 genom Skellefteå. I bakgrunden ser man järnvägen som går på någon tillfällig bro som man grävt fram. Det rör sig om väldiga jordmängder då de fick gräva under järnvägen och detta djupt som synes. har ni åkt förbi Skellefteå så åker man först ner under järnvägen, lätt uppför och plant en bra it till en rondell. På andra fotot finns en Volvo N10 eller 12, två S-V och en N88. Det går inte se då de är plåtade med baken först.

Man kan anta att Scania-Vabisen som är en Ls 71 var kan jag tänka mig ny 1958 och fortfarande igång 1967. Den har Forslundstipp med lämmar med en längsgående ribba som var deras signum. Jag inbillar mig att denna ribba är till att förstärka lämmarna. Min far hade exakt likadana på sin Viking. Landsverk 77 synes vara en stor grävmaskin helt och hållet vajerdriven.

Lars-Gunnar :)

Scania-vabis Ls 71  1967 8 år gammal.jpg
S-V 76 Ls
Scania-vabis Ls 71 1967 8 år gammal.jpg (169.79 KiB) Visad 9401 gånger
Lars-Gunnar
 

Re: S-V Ls 71

Inläggav Bo Norvinge » 16 okt 2013, 13:23

Regenten ser ut att ha fått på en modernare BeGe stålhytt.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: S-V Ls 71

Inläggav Per Thomson » 06 jan 2014, 19:55

Listen på lämmarna kallades avbärarlist och var främst till för att något inte skulle "haka i" lämlås och gångjärmsstag. Detta ät vad jag tar ur minnet men när det gäller just Forslunds så kan de även ha haft en hållfasthetsfunktion också. Forslunds levererade en hel del flak till försvarsfordon och för sådana var de inköpsansvariga väldigt fokuserade på att något inte fick "haka i" vad jag kan förstå.

Inget konstigt att en Regent från andra hälften av 50-talet var "still going strong" fram till 70-talet om den var utrustad med tryckluftbromsar och servostyrning.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster