Scania-Vabis / SAAB-SCANIA

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania-Vabis / SAAB-SCANIA

Inläggav Kjell T » 28 apr 2008, 14:22

Finns det någon som känner till när namnet Scania-Vabis slutade användas. Lastbilarna blev from februari 1968 SCANIA och Vabis lämnades bort, men företaget hette fortfarande Scania-Vabis. Jag har någonstans läst att det i nyheterna i december 1968 skulle ha meddelats att de båda Wallenberg företagen Scania-Vabis och SAAB skulle gå ihop. Darav har jag trott att Scania-Vabis blev SAAB-SCANIA from 1969. Så verkar det inte riktigt vara, i tidningen MIL nr 3 - 1969 står det fortfarande ännu både på pärmen och tredje sidan "SCANIA-VABIS tidning". Texten i nr 3-1969 sid 3 börjar så här:
SAAB-SCANIA:
BILDIVISIONEN TAR FORM
Som väl alla till vid det här laget känner till håller två av landets biltillverkande företag - SAAB AB och Scania-Vabis - på att gå samman. Fusionen pågår och kommer att ta avsevärd tid. Redan nu används emellertid det nya företagsnamnet SAAB-SCANIA. Bakgrunden till........

MIL Nr 1-1970 hade förändrats och där finns inte mera Scania-Vabis med. När upp hörde användningen av S-V egentligen? Jag har också hört sägas att det på vissa marknader skulle förekommit Scania-Vabis lastbilar långt senare. Någon som vet?
Kjell T
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania-Vabis / SAAB-SCANIA

Inläggav Anders » 28 apr 2008, 16:07

Jag kastade ett getöga i mina 0-seriebroschyrer från hösten -68 och i dem så kallas bilarna för Scania medans företaget fortfarande benämns Scania-Vabis. Har för mig att det var 1969 som man slopade VABIS i samband med processen om loggan med Daimler-Benz.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania-Vabis / SAAB-SCANIA

Inläggav arnfinn » 28 apr 2008, 18:22

Anders skrev:Har för mig att det var 1969 som man slopade VABIS i samband med processen om loggan med Daimler-Benz. Anders


Hvilken prosess er dette?
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Scania-Vabis / SAAB-SCANIA

Inläggav Anders » 28 apr 2008, 19:16

Daimler-Benz hävdade att Scania-Vabis loggan var alltför lik Merceds-stjärnan. Vet inte riktigt hur det hela avlöpte, länge sedan jag läste om det nu.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster