Sida 1 av 1

Scania-Vabis 1959, 220 hk

InläggPostat: 09 okt 2013, 14:14
av Lars-Gunnar
Jag håller på med att katalogisera alla Scania-Vabisar och Scania som deltagit i veteranrallyn och har kommit till Flyget som har en S-V av 1959 års modell. De utvecklar 162 kw enligt Trafikverkets uppställning vilket är lika med 220 hk.

Vad jag vet kom L 75 ut 1959 med 165 hk. Längre fram kom 205 hk versionen och ytterligare något år efter 220 hk. Är det skit med Trafikverkets upplägg. Det brister här och där vet jag. Aldrig hade väl S-V en 220 hästare 1959? Bilen är en LT 75 Super.

Någon som kan bringa klarhet i mysteriet som kanske inte är ett sådant.

Lars-Gunnar :)

Re: Scania-Vabis 1959, 220 hk

InläggPostat: 09 okt 2013, 16:57
av Lasse Hsand
L75 kom väl med D10 motorn. Varav sugmodellen var väl på drygt 160hk. Men Turbo modellen var väl på över 200hk? Hade en Hough H90 den hade en D10 sug modell på drygt 160hk. En traktor jag saknar i bland. :D

Re: Scania-Vabis 1959, 220 hk

InläggPostat: 10 okt 2013, 06:39
av Kjell T
Det skulle inte förvåna mig fastän man gjort vissa avsteg från standard versionerna vad motoreffekten beträffar för vissa speciella ändamål. Men visst fan det vatra felaktiga uppgifter.

Re: Scania-Vabis 1959, 220 hk

InläggPostat: 10 okt 2013, 07:23
av S-V L44
Jag vet inte vilken bil det rör sig om, men om fordonet byggdes 1959 så är det ju drygt 50 år gammalt.
Motorn kan helt enkelt vara bytt någon gång under dessa år så att en modernare motor lagts i bilen.
Om man byter motor rakt över, dvs. lägger i en ny (eller begagnad) motor med samma specifikationer behövs ingen ny registreringsbesiktning, men om motorns specifikationer avviker så måste man göra en ny registreringsbesiktning, och då förs naturligtvis den "nya" motorns data in i Transportstyrelsens bilregister.
Det är kanske en del som chansar att byta till en annan motor med avvikande motorspecifikationer i en gammal bil, men det korrekta är naturligtvis att göra en ny registreringsbesiktning.
Så om man vill kontrollera just den bilen som avses i tråden bör man gå tillbaks i bilens registreringshistorik för att se om en ny registreringsbesiktning genomförts. Det kan vara lite tidskrävande men om man anser att det är viktigt att reda ut (t.ex. om man är spekulant eller ny ägare av fordonet) så bör man göra detta annars är bilen kanske "värdelös" ur veteranhistorisk synvinkel (det är min ståndpunkt i alla fall).
Å andra sidan om det verkligen var en avvikande, starkare motor i bilen vid leverans från fabriken kan detta ju kanske öka attraktionsvärdet.

// Kjell N

Re: Scania-Vabis 1959, 220 hk

InläggPostat: 10 okt 2013, 12:20
av Per Thomson
Myrsloken erhöll D10 S (överladdad) innan den lanserades civilt. Det var bara prototyperna, 2 st, som fick 8-cylindriga motorer. Den civila D10 S hade 205 hk och kom först 1961 medan den militära hade 220 hk.

Re: Scania-Vabis 1959, 220 hk

InläggPostat: 10 okt 2013, 22:38
av Lars-Gunnar
S-V L44 skrev:Jag vet inte vilken bil det rör sig om, men om fordonet byggdes 1959 så är det ju drygt 50 år gammalt.
Motorn kan helt enkelt vara bytt någon gång under dessa år så att en modernare motor lagts i bilen.
Om man byter motor rakt över, dvs. lägger i en ny (eller begagnad) motor med samma specifikationer behövs ingen ny registreringsbesiktning, men om motorns specifikationer avviker så måste man göra en ny registreringsbesiktning, och då förs naturligtvis den "nya" motorns data in i Transportstyrelsens bilregister.
Det är kanske en del som chansar att byta till en annan motor med avvikande motorspecifikationer i en gammal bil, men det korrekta är naturligtvis att göra en ny registreringsbesiktning.
Så om man vill kontrollera just den bilen som avses i tråden bör man gå tillbaks i bilens registreringshistorik för att se om en ny registreringsbesiktning genomförts. Det kan vara lite tidskrävande men om man anser att det är viktigt att reda ut (t.ex. om man är spekulant eller ny ägare av fordonet) så bör man göra detta annars är bilen kanske "värdelös" ur veteranhistorisk synvinkel (det är min ståndpunkt i alla fall).
Å andra sidan om det verkligen var en avvikande, starkare motor i bilen vid leverans från fabriken kan detta ju kanske öka attraktionsvärdet.

// Kjell N


ARE 628 om du vill kolla.

Lars-Gunnar