Scania-Vabis 1959, 220 hk

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania-Vabis 1959, 220 hk

Inläggav Lars-Gunnar » 09 okt 2013, 14:14

Jag håller på med att katalogisera alla Scania-Vabisar och Scania som deltagit i veteranrallyn och har kommit till Flyget som har en S-V av 1959 års modell. De utvecklar 162 kw enligt Trafikverkets uppställning vilket är lika med 220 hk.

Vad jag vet kom L 75 ut 1959 med 165 hk. Längre fram kom 205 hk versionen och ytterligare något år efter 220 hk. Är det skit med Trafikverkets upplägg. Det brister här och där vet jag. Aldrig hade väl S-V en 220 hästare 1959? Bilen är en LT 75 Super.

Någon som kan bringa klarhet i mysteriet som kanske inte är ett sådant.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scania-Vabis 1959, 220 hk

Inläggav Lasse Hsand » 09 okt 2013, 16:57

L75 kom väl med D10 motorn. Varav sugmodellen var väl på drygt 160hk. Men Turbo modellen var väl på över 200hk? Hade en Hough H90 den hade en D10 sug modell på drygt 160hk. En traktor jag saknar i bland. :D
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Scania-Vabis 1959, 220 hk

Inläggav Kjell T » 10 okt 2013, 06:39

Det skulle inte förvåna mig fastän man gjort vissa avsteg från standard versionerna vad motoreffekten beträffar för vissa speciella ändamål. Men visst fan det vatra felaktiga uppgifter.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania-Vabis 1959, 220 hk

Inläggav S-V L44 » 10 okt 2013, 07:23

Jag vet inte vilken bil det rör sig om, men om fordonet byggdes 1959 så är det ju drygt 50 år gammalt.
Motorn kan helt enkelt vara bytt någon gång under dessa år så att en modernare motor lagts i bilen.
Om man byter motor rakt över, dvs. lägger i en ny (eller begagnad) motor med samma specifikationer behövs ingen ny registreringsbesiktning, men om motorns specifikationer avviker så måste man göra en ny registreringsbesiktning, och då förs naturligtvis den "nya" motorns data in i Transportstyrelsens bilregister.
Det är kanske en del som chansar att byta till en annan motor med avvikande motorspecifikationer i en gammal bil, men det korrekta är naturligtvis att göra en ny registreringsbesiktning.
Så om man vill kontrollera just den bilen som avses i tråden bör man gå tillbaks i bilens registreringshistorik för att se om en ny registreringsbesiktning genomförts. Det kan vara lite tidskrävande men om man anser att det är viktigt att reda ut (t.ex. om man är spekulant eller ny ägare av fordonet) så bör man göra detta annars är bilen kanske "värdelös" ur veteranhistorisk synvinkel (det är min ståndpunkt i alla fall).
Å andra sidan om det verkligen var en avvikande, starkare motor i bilen vid leverans från fabriken kan detta ju kanske öka attraktionsvärdet.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis 1959, 220 hk

Inläggav Per Thomson » 10 okt 2013, 12:20

Myrsloken erhöll D10 S (överladdad) innan den lanserades civilt. Det var bara prototyperna, 2 st, som fick 8-cylindriga motorer. Den civila D10 S hade 205 hk och kom först 1961 medan den militära hade 220 hk.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania-Vabis 1959, 220 hk

Inläggav Lars-Gunnar » 10 okt 2013, 22:38

S-V L44 skrev:Jag vet inte vilken bil det rör sig om, men om fordonet byggdes 1959 så är det ju drygt 50 år gammalt.
Motorn kan helt enkelt vara bytt någon gång under dessa år så att en modernare motor lagts i bilen.
Om man byter motor rakt över, dvs. lägger i en ny (eller begagnad) motor med samma specifikationer behövs ingen ny registreringsbesiktning, men om motorns specifikationer avviker så måste man göra en ny registreringsbesiktning, och då förs naturligtvis den "nya" motorns data in i Transportstyrelsens bilregister.
Det är kanske en del som chansar att byta till en annan motor med avvikande motorspecifikationer i en gammal bil, men det korrekta är naturligtvis att göra en ny registreringsbesiktning.
Så om man vill kontrollera just den bilen som avses i tråden bör man gå tillbaks i bilens registreringshistorik för att se om en ny registreringsbesiktning genomförts. Det kan vara lite tidskrävande men om man anser att det är viktigt att reda ut (t.ex. om man är spekulant eller ny ägare av fordonet) så bör man göra detta annars är bilen kanske "värdelös" ur veteranhistorisk synvinkel (det är min ståndpunkt i alla fall).
Å andra sidan om det verkligen var en avvikande, starkare motor i bilen vid leverans från fabriken kan detta ju kanske öka attraktionsvärdet.

// Kjell N


ARE 628 om du vill kolla.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron