Dansktillverkad Scania-Vabis

Jag har funnit registreringshandlingarna avseende en dansktillverkad Scania-Vabis lätt lastbil från 1924 med en last vikt av 1000 kg och totalvikt 2930 kg.
Bilen med registreringsnumret M1879 ägdes åtminstone sedan 1931 av Scania Bilverkstad i Gust. Valley i Malmö (undrar var denna plats med ett "halvengelsktklingande" namn låg i Malmö?).
Senare samma år ombildades verkstadsnamnet till Scania Bilverkstad AB och flyttade till Bergsgatan 18 i Malmö (beläget mitt emellan Mazettis/Fazers chokladfabrik och Möllevångstorget).
Bilen hängde åtminstone med fram till 2:a världskriget men finns inte med bland de modernare registreringshandlingarna.
Förutom att det nog är ganska unikt att en danskproducerad Scania-Vabis återfinns över gränsen i "moderlandet", så är det andra unika uppgifter som kan utläsas i handlingarna.
Motorn som hade motornumret VNG 1/25 följer inte mönstret avseende svenska Scania-Vabis tillverkningsnummer eller motordata.
Den fyrcylindriga motorn uppges ha cylinderdimensionerna 80x120 och vara på 22 hkr.
Detta är motordata som jag inte lyckats finna omskrivna i Björn-Eric Lindhs bok Scania Motorhistoria 1891-1991. Kan det vara en dansk motorkonstruktion?
Den 526 cm långa bilen var försedd med luftringar och hade axelavståndet 340 cm. Lastflakets längd var 272 cm.
Det blir nog att försöka forska vidare kring denna bil och eventuellt försöka hitta ett fotografi på skapelsen.
// Kjell N
Bilen med registreringsnumret M1879 ägdes åtminstone sedan 1931 av Scania Bilverkstad i Gust. Valley i Malmö (undrar var denna plats med ett "halvengelsktklingande" namn låg i Malmö?).
Senare samma år ombildades verkstadsnamnet till Scania Bilverkstad AB och flyttade till Bergsgatan 18 i Malmö (beläget mitt emellan Mazettis/Fazers chokladfabrik och Möllevångstorget).
Bilen hängde åtminstone med fram till 2:a världskriget men finns inte med bland de modernare registreringshandlingarna.
Förutom att det nog är ganska unikt att en danskproducerad Scania-Vabis återfinns över gränsen i "moderlandet", så är det andra unika uppgifter som kan utläsas i handlingarna.
Motorn som hade motornumret VNG 1/25 följer inte mönstret avseende svenska Scania-Vabis tillverkningsnummer eller motordata.
Den fyrcylindriga motorn uppges ha cylinderdimensionerna 80x120 och vara på 22 hkr.
Detta är motordata som jag inte lyckats finna omskrivna i Björn-Eric Lindhs bok Scania Motorhistoria 1891-1991. Kan det vara en dansk motorkonstruktion?
Den 526 cm långa bilen var försedd med luftringar och hade axelavståndet 340 cm. Lastflakets längd var 272 cm.
Det blir nog att försöka forska vidare kring denna bil och eventuellt försöka hitta ett fotografi på skapelsen.
// Kjell N