Dansktillverkad Scania-Vabis

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Dansktillverkad Scania-Vabis

Inläggav S-V L44 » 14 sep 2013, 10:38

Jag har funnit registreringshandlingarna avseende en dansktillverkad Scania-Vabis lätt lastbil från 1924 med en last vikt av 1000 kg och totalvikt 2930 kg.

Bilen med registreringsnumret M1879 ägdes åtminstone sedan 1931 av Scania Bilverkstad i Gust. Valley i Malmö (undrar var denna plats med ett "halvengelsktklingande" namn låg i Malmö?).
Senare samma år ombildades verkstadsnamnet till Scania Bilverkstad AB och flyttade till Bergsgatan 18 i Malmö (beläget mitt emellan Mazettis/Fazers chokladfabrik och Möllevångstorget).
Bilen hängde åtminstone med fram till 2:a världskriget men finns inte med bland de modernare registreringshandlingarna.

Förutom att det nog är ganska unikt att en danskproducerad Scania-Vabis återfinns över gränsen i "moderlandet", så är det andra unika uppgifter som kan utläsas i handlingarna.
Motorn som hade motornumret VNG 1/25 följer inte mönstret avseende svenska Scania-Vabis tillverkningsnummer eller motordata.
Den fyrcylindriga motorn uppges ha cylinderdimensionerna 80x120 och vara på 22 hkr.
Detta är motordata som jag inte lyckats finna omskrivna i Björn-Eric Lindhs bok Scania Motorhistoria 1891-1991. Kan det vara en dansk motorkonstruktion?

Den 526 cm långa bilen var försedd med luftringar och hade axelavståndet 340 cm. Lastflakets längd var 272 cm.

Det blir nog att försöka forska vidare kring denna bil och eventuellt försöka hitta ett fotografi på skapelsen.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Dansktillverkad Scania-Vabis

Inläggav Malte. E » 15 sep 2013, 20:56

Den danska Scanian.
Jag säger bara, lycka till med forskningen, min egen okunnighet om danska tillverkningen är enorm.
Men att danska fabriken byggde bilar med V-åtta förgasarmotorer vet jag! Detta under en tidsepok
när inte sådana bilmotorer byggdes i Sverige. Klarade man det så kunde man säkert också rita och bygga
anspråkslösare motorer.
Hälsningar
Malte E
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Dansktillverkad Scania-Vabis

Inläggav S-V L44 » 03 okt 2013, 22:11

Tack för kommentarerna, Malte E.

I Sydsvenskan den 22 september publicerades en artikel om Scanias verksamhet i Malmö under början av förra seklet.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/den-ska ... en-fods-1/
Det finns en del bilder och även en bild på just Scania Bilverkstad beläget på Bergsgatan. Byggnaden blev sedermera en nöjeslokal under namnet Kulturbolaget, och den finns kvar än idag.
I artikeln fick jag veta att "Gust. Valley" inte var någon plats i Malmö utan en person, Ingenjör Gustaf Valley som var föreståndare för Scania Bilverkstad.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Dansktillverkad Scania-Vabis

Inläggav Malte. E » 04 okt 2013, 17:15

Malmöfabriken, kort kommentar.
Konstruktionschef lastbilar var ingenjör Oscar Skogsberg.
Icke helt obekant namn och en man med idéer. Flyttade sedan till Södertälje.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Dansktillverkad Scania-Vabis

Inläggav S-V L44 » 04 okt 2013, 23:55

Jag lägger in bilden på Scania Bilverkstad beläget på Bergsgatan i Malmö.

SDS Sydsvenskan - Scania Bilverkstad Bergsgatan Malmö.JPG
SDS Sydsvenskan - Scania Bilverkstad Bergsgatan Malmö.JPG (76.78 KiB) Visad 22954 gånger

I dagarna fann jag registreringshandlingarna på ytterligare en dansktillverkad Scania-Vabis. Bilarna benämndes "Dansk Scania-Vabis" så de är därmed lätta att särskilja från de svensktillverkade.

Den här bilen var faktiskt försedd med en åttacylindrig motor, precis som Malte E beskrivit.
Cylinderdimensionerna var desamma som för den fyrcylindriga motorn, 80x120 mm, men effekten var dubbelt så hög, 45 hk.
Motornumret var angivet till 16628.

Även denna bil med registreringsnumret M12533 var tämligen lätt. Totalvikten var endast 3050 kg och tjänstevikten 1850 kg.
Bilen införskaffades i juli 1928 av lantbrukare Nils Mårtensson i Sjörup beläget i Ystads kommun, men hamnade troligen i Hammenhög ett och ett halvt år senare.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Dansktillverkad Scania-Vabis

Inläggav S-V L44 » 18 jan 2017, 14:12

Under perioden 1919 till 1928 rullade ett 25-tal dansktillverkade Scania-Vabis på de syd- och västskånska vägarna.
Fem av fordonen var tunga lastbilar, resten var bussar, lätta lastbilar, personbilar och likbilar.
Fyra var försedda med V8-motorer.
Två personbilar med V8-motorer av årgång 1922 blev ganska omgående "exporterade" till Gävleborgs län.
De dansktillverkade fordonen hade helt annorlunda motorer och annan motornumrering jämfört med svensktillverkade bilar.
Därför särskiljer de sig från de svensktillverkade fordon genom sina motorspecifikationer än om de inte är angivna som Danska Scania-Vabis i handlingarna mer än i undantagsfall.
En T-Ford blev faktiskt också konverterad med en dansktillverkad Scania-Vabis-motor.

Förutom de dansktillverkade fordonen fanns det åtminstone en norsktillverkad Scania-Vabis i M-län.

Hur många dansk- och norsktillverkade Scania-Vabis har det funnits i resten av landet?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Dansktillverkad Scania-Vabis

Inläggav Anders Ason » 18 jan 2017, 20:29

Intressant, intressant!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster