Sida 1 av 1

Frontpartiet på nosbygget 1958-1980

InläggPostat: 14 aug 2013, 20:55
av -Vabis-
Björn Karlström ritade helt klart ett riktigt snyggt frontparti på nya L/LS 75 1958.
I stort sett följde utseendet med sen fram till slutet runt 1980 för dessa lastbilar.

Det finns dock några detaljer som verkar ha ändrats på vissa exemplar av senare
årsmodeller. Kanske kan nån riktigt insatt redogöra för dessa detaljer.

Typerna Scania-Vabis L/LS 55 56 66 75 76 och Scania 110 brukar se helt riktiga ut
och följa Karlströms ursprungliga ide. Snyggt och stiligt. Inga konstigheter där.

Men sen har vi dessa:

1) L/LS 80 och 85 verkar ibland ha en avvikande kofångare med något annorlunda
rundning. Kofångaren ser då för smal ut för bilen eller så ser skärmarna alldeles
för breda ut. Skärmarnas släta del som normalt täcks av kofångaren är här synlig.

2) Vissa bilar kan ha kofångaren framflyttad ca 5cm = glipa.

3) L/LS 111 verkar ha strålkastarna lägre placerade än övriga. Strålkastarnas nedre
del ligger då nästan helt i linje med kofångaren/mekanikerplattan. De äldre bilarna
brukar ha strålkastarna något högre upp i förhållande till kofångare/mekanikerplatta.

Re: Frontpartiet på nosbygget 1958-1980

InläggPostat: 14 aug 2013, 21:31
av Per Thomson
Är ingen expert på detta men minns att en bärgare utställd hos Scaniamuseet för snart ett år sedan råkade ha fått olika skärmar för höger resp vänster sida så visst har det förekommit modifieringar. På min 76:a har den ena skärmen haft ett hål för lykttorkare så den har klart ett senare datum, i övrigt dock ingen skillnad med lykthöjd.

Re: Frontpartiet på nosbygget 1958-1980

InläggPostat: 14 aug 2013, 22:03
av Reid Hulting
Lämnade i slutet på 70-talet in en LS110 på verkstad för att byta vänster framskärm efter en liten malör. När jag skulle hämta bilen var det något som inte stämde :? , den såg ut att ha haft en hjärnblödning så att halva ansiktet hängde. Ena strålkastaren satt lägre än den andra.
Jag fick ju naturligtvis skärmen bytt igen, men de hade ju hunnit lackera den också.

Reid.

Re: Frontpartiet på nosbygget 1958-1980

InläggPostat: 14 aug 2013, 23:02
av Bo Norvinge
Delarna har helt enkelt blandats.
Skärmarna skiljer i bredd mellan L55,56,80,85,81,86 och L75,66,76,110,111.
Stötfångarna skiljer i längd dessa modeller emellan.
De lågt placerade strålkastarna kom väl i samband med strålkastarrengörningen som presenterades hösten 1973?

Re: Frontpartiet på nosbygget 1958-1980

InläggPostat: 15 aug 2013, 08:43
av Thomas Almen
Nä Bosse, jag tror lamporna flyttades ner senare. Jag har trott att det var i samband med att krängningshämmare infördes, men det stämmer inte. Möjligen när 7, eller t.o.m 7,5, tons framaxeltryck godkändes.

Re: Frontpartiet på nosbygget 1958-1980

InläggPostat: 15 aug 2013, 09:14
av herrstina-
Fanns de axlarna på dom bilarna?

Stina.

Re: Frontpartiet på nosbygget 1958-1980

InläggPostat: 15 aug 2013, 09:56
av Anders Ason
En gammal regel fanns om maxhöjd över marken för huvudstrålkastarna, gällde även baklysen - minns Taunus kombi som fick dispens. Ändrades vid något tillfälle, mins inte vilket år. Högt placerade extrabromsljus gillade polisen att bötfälla och numer rekommenderas det.

Re: Frontpartiet på nosbygget 1958-1980

InläggPostat: 15 aug 2013, 12:17
av Thomas Almen
herrstina- skrev:Fanns de axlarna på dom bilarna?

Stina.

Kanske det var bara torped-V8:an som fick så högt fram?....

Re: Frontpartiet på nosbygget 1958-1980

InläggPostat: 15 aug 2013, 13:54
av Reid Hulting
LS111:an har ett garanterat axeltryck som är 6500kg, och LS141:an har 7000kg.

Reid.

Re: Frontpartiet på nosbygget 1958-1980

InläggPostat: 16 aug 2013, 15:11
av -Vabis-
Tack för all info hittills!

Då kan man nog konstatera att de 80 85 som ser helkonstiga ut i passning
mellan kofångare och skärm, de har fått skärmar från en storebror som
altså är bredare. Och allra knasigast verkar det bli med sena 111 skärmar
med nedflyttade lyktor, då någon monterat dessa på en 55 56 66 80 85.

När det gäller de nedflyttade lyktorna så verkar hela 110-serien sluppit
desssa. Verkar nog som de infördes nån gång under 111-serien. Troligen
som nån trodde när chassit blev lite högre pga kraftigare fjädrar ?
Infördes kanske en större däckdimension på sena 111 också?

Hursom, kolla in framsidan på senaste numret av klassiska lastbilar. Där
är en riktigt tydlig och bra bild på en 111 som står högt på chassiet och
har lågt placerade strålkastare. Årgång 77 på den bilen.

Framskärmarna i plast som nämns ibland, hur är passformen på dom ?

Re: Frontpartiet på nosbygget 1958-1980

InläggPostat: 17 aug 2013, 08:42
av FreddeLex
Bo Norvinge skrev:Delarna har helt enkelt blandats.
Skärmarna skiljer i bredd mellan L55,56,80,85,81,86 och L75,66,76,110,111.
Stötfångarna skiljer i längd dessa modeller emellan.
De lågt placerade strålkastarna kom väl i samband med strålkastarrengörningen som presenterades hösten 1973?


Jag plockade skärmarna från en militär L80 -69 och dom skärmarna var av den breda typen.
Jag tror att dom smala skärmarna förekom på L55-56 serien men på dom senare modellerna hade alla samma typ av skärm?
Någon som har reservdelskataloger som kan kolla detta?
Min L76:a fick skärmarna bytta till två begagnade från skroten på -80 talet och då blev högerskärmen av den smala typen monterad... numera är detta åtgärdat med hjälp av militärskärmarna!