LBC Västerås

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

LBC Västerås

Inläggav västerås59 » 30 maj 2013, 23:04

Ännu en Gammal LBC bil.nr 24. Vilken Typ på denna Scania Vabis ? här ser man Regnummer tydligt. U2015

600727_570382026337585_1360835308_n.jpg
600727_570382026337585_1360835308_n.jpg (29.06 KiB) Visad 15507 gånger
västerås59
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 23 apr 2013, 22:44

Re: LBC Västerås

Inläggav Bo Norvinge » 30 maj 2013, 23:59

Tror på L40 med Nyströmhytt, men Kjell Nessrup har nog svaret.
Kirre Wikström, var det ägaren eller chauffören?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: LBC Västerås

Inläggav Kjell T » 31 maj 2013, 07:32

Trots att min kunskap om L10, 2L10 och L40 inte är lika omfattande som Kjell N:s kunskap vill jag påstå att det är en L40. Detta utgående från bla framstänkskärmar och antalet hjulmuttrar.
Kjell T
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: LBC Västerås

Inläggav Malte. E » 31 maj 2013, 21:44

LBC-bil.
Såsom boren pärmbärare gick jag till angränsande rum och hämtade en pärm, den påstår följande:

Typ L12 1947. Chnr 77339. Mnr23244. Skrotad Almby Autodelar i Örebro 1958.
Hälsningar Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: LBC Västerås

Inläggav Malte. E » 31 maj 2013, 22:50

Rättelse.
Sedan ovanstående rader skrevs=
Det grämde mig att stänkskärmarnas utseende inte stämde med uppgifterna. Har hittat nya uppgifter som säger följande, bilen är en 2L12, som lämnade fabriken i
Januari 1948 och leverereades till K J Lundén. Hoppas det blev rätt nu.
Malte e.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: LBC Västerås

Inläggav S-V L44 » 31 maj 2013, 23:49

Innan Maltes inlägg som ju gav svaret, skulle jag sagt följande (eftersom jag inte visste det rätta svaret själv).

Det finns oftast fler utseendemässigt markanta skillnader mellan en L10 och en 2L10 än mellan en 2L10 och en L40. Vad som finns i drivlinan ser man ju oftast inte på bilderna.
Sedan är L51:an till stora delar helt annorlunda trots att den kan verka ganska lik vid första anblicken.
Men även avseende L51 finns det flera klara utseendemässiga skillnader mellan tidiga och sena modeller.
Detsamma gäller i stort sett även för de sexcylindriga motsvarigheterna, var man i stort sett kan gruppera modellerna som tidiga L20, sena L20/L60 och sedan L71.

Just bilen på bilden var lite svårbedömd eftersom den verkade komma från perioden mellan 1948-1951, och för min egen del tyckte jag att det lutade mest åt en 2L10, främst p.g.a. den tidiga varianten av Nyströmhytten med en liten bakruta.
Många lastbilschassier levererades förr utan förarhytt, men gissningsvis hälften eller strax över hälften av chassierna fick sin hytt redan hos lastbilstillverkaren.
I fallet L10 så var förstahandsvalet en Åtvidabergshytt som under mitten och senare hälften av 1940-talet hade ett distinkt utseende.
När 2L10 introducerades med chassinummer 77090 i november 1946 blev förstahandsvalet, åtminstone initialt, en Nyström stålhytt. Senare blev det en Be-Ge-hytt.

Så hytten var den främsta anledningen till att jag skulle röstat på en 2L10.
Sedan var det vanskligt att försöka spekulera i den exakta modellbeteckningen (dvs. 2L11, 2L12 eller 2L13) som är styrd av hjulbasen eftersom olika kameravinklar kan ge intryck av en annorlunda chassilängd.

Eftersom Malte E. uppgav bilens cahssinummer som 77339, så kan jag påpeka att han faktiskt tidigare gett oss en bild på bilen med chassinummer 77340 som även den är försedd med en Nyströmhytt med liten bakruta.
Så jag kopierade Maltes bild från denna plats viewtopic.php?f=10&t=2142

Scania-Vabis 2L12 - 1948 - U1471 - 01 - Kvarnströms Åkeri - Surahammar.JPG
Scania-Vabis 2L12 - 1948 - U1471 - 01 - Kvarnströms Åkeri - Surahammar.JPG (114.71 KiB) Visad 15428 gånger


Scania levererade gärna sina chassier i "grupper" till de olika beställarna runt om i landet då man sparade fraktkostnader (ofta järnvägsfrakter) på detta sätt.
Så därför kan man väldigt ofta finna två eller flera chassier med närliggande chassinummer i ungefär samma del av vårt land.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: LBC Västerås

Inläggav Per Thomson » 01 jun 2013, 15:58

Aj, aj vilken härlig bild. Fuskservo genom att inget lastas på framaxeln, banken ligger mitt över bakaxeln. Rejält lastat är det också, knappt plats för ett frimärke mellan hjulet och flaket. :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: LBC Västerås

Inläggav Kjell T » 01 jun 2013, 19:41

Eftersom det är en Scania-Vabis kanske uttrycket "Super härlig" passar in på bilden för timmerbilen!
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron