Scania Vabis Identifiering

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Scania Vabis Identifiering

Inläggav Anders Ason » 30 aug 2013, 19:54

Roger Larsson skrev:
S-V L44 skrev:Bilen är av modell 345, men mer än så vet jag tyvärr inte om just denna bil.
Malte E bör nog kunna ge ett mera exakt svar.
Bilderna på bilen som Anders Ason visar upp bör vara den s.k. Falken-bilen som nu är föremål för en omfattande renovering hos Scania. (Man har efterlyst vissa delar här i forumet.)
Det byggdes inte mer än cirka drygt 70 stycken exemplar av denna frambyggda typ. Utformningen på hytten kan variera något.

// Kjell N


Falkenbilen, är det den här? http://tow.se/oldcarlvsv/lvsv-000-s560011.htm


    Ja:
    musfemtionios.jpg
    Foto:Ason
    musfemtionios.jpg (51.69 KiB) Visad 21052 gånger

    Det Scania pensionärsförening som renoverar.
    De två första bilderna jag lade in är dock en annan bil.

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania Vabis Identifiering

Inläggav Per Thomson » 31 aug 2013, 08:07

S-V L44 skrev:År detta samma bil, Per?
Det set så ut.


// Kjell N


Det är säkert samma bil som den på mitt inlägg. "Min" bild är något äldre och texten NTS har avlägsnats samt en stege tillkommit. Bakom hytten fanns en rejäl extra bränsletank med smuggelfack. Den jag fick bilden av sa att han var anställd av LinjeBuss. "Göteborgs Fjärrfrakt" eller något liknande namn har nämnts av Malte om jag inte mins fel. Lasten till Prag var fisk fick jag till svar på min fråga, det var förmodligen knappt med mat strax efter kriget.

Din bild var av lite bättre kvalitet, får man fråga var du hittat den?
Intressant boggi-S-V 4:a som syns bakom, kanske nyleverans då man ännu inte monterat tvillinghjulen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania Vabis Identifiering

Inläggav S-V L44 » 31 aug 2013, 09:20

Bilden har jag tacksamt erhållit av Fredrik Klint för något år sedan.
Under NTS på lastbilsflaket står det Linje-Buss, så de kan ha varit ansvariga för Europa-transporten eftersom de hade en väl utbyggd organisation för sådana utrikes långresor.
Bilden innehåller väldigt mycket intressanta saker, inte bar den boggieförsedda 345:an utan också andra detaljer.

Scania-Vabis 34513-2 - 1939 - O8780 - 01 - NTS - Göteborg (FK) - Detaljbild.JPG
Scania-Vabis 34513-2 - 1939 - O8780 - 01 - NTS - Göteborg (FK) - Detaljbild.JPG (101.54 KiB) Visad 21027 gånger

- Kolla in avståndet mellan dragbil och släp. Det är väldigt kort. Man kan tro att släpet är avkopplat, men om man tittar noga på släpets framaxelkonstruktion så har detta styrstag och en liten centralt placerad styrväxel. Släpets framhjul är vridet. Det verkar som om släpet har en alldeles separat styrning. Kan det verkligen vara så?
- Den fyrcylindriga vagnen strax bakom det främre ekipaget är säkert en leveransklar bil. Tyvärr går det inte att identifiera bilen då den saknar regnummer. Men p.g.a. de planpressade framskärmarna, de fyrkantiga strålkastarfästena och några andra detaljer bör årsmodellen vara mellan 1944-1946.

Per, jag tror att "din" bild är något nyare. Bilen ser lite mer "sliten" ut. Dessutom har det som du antyder tillkommit några nya detaljer, bl.a. stegen till gengasaggregatet samt även ett luftintag i fronten under förarplatsen. Det var kanske svårt att få tag i bensin under transporterna ner till det krigshärjade Europa så man fortsatte med gengas som alternativ? Jag känner till bilens chassinummer och att den började sitt liv i C-län och slutade sitt liv i F-län, men saknar registreringshandlingarna så jag vet inte när gengasaggregatet togs bort eller när bilen skrotades.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Vabis Identifiering

Inläggav Anders Ason » 31 aug 2013, 10:21

Ang. släpet så har det vad jag kan se inte en s k spindelledsstyrning (hopplösa att backa med!) utan en vanlig vändkrans. De stag som syns är till bromsarna som är kopplade till en centralt placerad bromsklocka.Hela släpets underrede ger ett ganska "spinkigt" intryck, se ex. vis fjäderupphängningen. Med detta och ganska klena hjul var det nog inte fråga om någon större lastförmåga och med ev. gengasdrift så gjorde det nog inget.
framaxel.jpg
framaxel.jpg (62.06 KiB) Visad 21022 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania Vabis Identifiering

Inläggav Anders Roger Larsson » 31 aug 2013, 10:54

S-V L44 skrev:Ja, det är riktigt Roger.
Bilen är av årsmodell 1939 och har chassinummer (eller snarare motornumret - eftersom de äldre Scanoirna saknar chassinummer) 9522. Den hade regnumret N5643 under sin aktiva tid.

// Kjell N

Tack, då har jag ett reg.nummer till den bilden :-)
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Scania Vabis Identifiering

Inläggav Anders Roger Larsson » 31 aug 2013, 10:58

S-V L44 skrev:År detta samma bil, Per?
Det set så ut.

Scania-Vabis 34513-2 - 1939 - O8780 - 01 - NTS - Göteborg (FK).JPG

// Kjell N


Knepigt, det ser ut som man tvingas skjuta undan backspeglarna när dörrarna öppnas!?
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Scania Vabis Identifiering

Inläggav Malte. E » 01 sep 2013, 22:48

Frambyggda Scania.
Den bil Roger Larsson efterlyser, bilen med fast flak och överlämmar, fanns/finns i Scania-Vabis bildarkiv med 30-talsbilder.Förtretligt nog kan jag inte ge något exakt besked om bilen. Tror den är av typ 34513, men några raka svar har jag ej att ge. Vet ej heller vem som var köparen. Inte heller har jag några tekniska upplysningar utöver dessa: Bilen kunde fås med fyr- eller sexcylindrig bensinmotor, men ingetdera kan utläsas av exteriören, man måste se motorhuven, som ju är dold i hytten. Från 1936 kunde man få dieselmotor. Däremot utesluter jag gärna Hesselman, för i så fall hade den sannolikt haft en utvändig påfyllning för startbensin på fronten.
Lustigt nog anknyter den till vad jag för en tid sedan skrev om torkarmotorers placering, man har anammat Kungliga Generalpoststyrelsens ( som det då hette), åsikt om att torkarmotorn ska sitta på mittstolpens insida, med utvändiga länkar till bladen! Sökarlyktan ansågs på den tiden som ett MÅSTE, i varje fall på fjärrbilar.
Om biltypens hytt råder lite delade meningar, från 1935 anser jag att dessa köptes från Hägglund & Söner, specifikationerna innehåller ibland upplysningen H&S, jämte hyttens nummer. Kommer man längre fram i tiden, närmare 1940, får hytten en ny och avvikande design, varvid bl.a. dörrgångjärnen byter placering. Möjligt att hytten även får en ny tillverkare vid denna ändring. Flaken tillverkade ofta Scania-Vabis själva. Dessa åsattes då ett eget tillverkningsnummer.
Det bör tilläggas att biltypen som sådan introducerades 1935.
Tråden innehöll så mycket annat intressant så jag ber att få återkomma.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Scania Vabis Identifiering

Inläggav Malte. E » 03 sep 2013, 22:11

Mer om de frambyggda Scaniorna i tråden.
Den bil som Ason fotograferat, med den brokiga stötfångaren är en f.d. kommunbil från Eskilstuna, den har sexcylindrig bensinmotor och har varit kranbil. Därför är
den tråkigt nog modifierad på ett oönskat sätt.
Bilen under renovering är givetvis Falkenbilen, som är modernare och har dieselmotor.

Men de foton som visar en frambyggd utlandsbil är speciellt intressanta. Det var ursprungligen en tvåaxlig bil av typ 345 som levererades 1938 till åkare Ernst Andersson
i Sparrsätra, åkeriet blev långt senare känt som Lådö Åkeri. Bilen hade motornummret 9352 , som var en dieselmotor på 120 HK. Bilen, C1624, köptes 1946 av
AB Göteborgs Bilfrakt, som då finkammade begagnatmarknaden efter större Scania med dieselmotor. Bilen fick numret O8780 och användes i kontinenttrafik.

Förmodligen var det inför detta nya liv som bilen fick boggie av okänt fabrikat. Vedgasanläggningen demonterades givetvis, där generatorn suttit monterades en vertikal !
dieseltank. bredvid denna, och synlig på fotot, en annan och okänd låda. Hytten förlängdes, gissningsvis 200-300 mm, vilket skapade en sovplats, förmodligen både smal och obekväm. Denna hytt-typ i originalutförande var sannolikt den minst sovvänliga som tänkas kan. På taket byggdes en stor trälåda för proviant och kokkärl, fotogenkök etc. Troligen var det i viss utsträckning självhushåll som gällde under resorna. Förlängda spegelarmar har monterats. Det var nog ursprungligen bara EN spegel. Men speglarna har nog monterats så att dörrarna går klara, tvärtemot vad någon befarat. Dörrutorna på denna hyttyp var i regel EJ öppningsbara, däremot gick den
bakre sidrutan att veva ner. Den öppnades vid backning, så att chauffören kunde luta sig ut genom fönstret. Kort och gott, en mycket intressant lastbil.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Scania Vabis Identifiering

Inläggav Anders Ason » 03 sep 2013, 22:44

Spännande med lite "kött på benen"! Det är alltid lika roligt när det finns en en känd historia bakom bilarna. (alla bilar har ju en sådan men tyvärr är den ofta okänd)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania Vabis Identifiering

Inläggav Per Thomson » 04 sep 2013, 08:13

Tack Malte!
Då har jag dina uppgifter skriftligen också! Minns att du kommenterade den ett år vid Tunga Mas Träffen i Borlänge där jag visade fler bilder som jag hade fått av en person som var med och körde dessa transporter. Tyvärr lever inte den personen längre.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania Vabis Identifiering

Inläggav Malte. E » 08 sep 2013, 21:49

En märklig släpvagn, eller rentav två.
Den där utlandsbilen fortsätter att fascinera, det kan inte hjälpas. Även släpet har dragit på sig en del uppmärksamhet och blivit föremål för spekulationer. Onekligen
är det en konstig skapelse, men det var väl så på den tiden. Framaxeln har vacuumbroms i form av en rejäl membrankammare, bromsklocka, kom de senare att kallas.
bakhjulen tycks inte ha någon broms alls (??) Men nog verkar den ha vändkrans om än en tunn sådan. Det är kanske ingen kulkrans alls, utan glidytor mot varann, kring
en central bult. Ganska primitivt. Den första tvåaxliga släpvagn jag tror mig sett (på bild) för svenskt bruk var en vagn som Scania-Vabis tog fram tidigt 30-tal för att
användas till en tvåaxlig bil, då menar jag en riktig vagn med luftdäck, broms, elektriskt lyse etc. En sådan kombination såldes till Valls Åkeri i Stockholm. Tror inte den fick några efterföljare på mycket länge !
Men som barn fick jag med egna ögon se en märklig skapelse omedelbart efter kriget. I min hemort påbörjades byggen av ett antal hyreshus. Vi kan ju kalla det en första början av miljonprogrammet. Husen uppfördes av Ytongsten, varav det givetvis åtgick ett kopiöst antal.
Svenska Lastbil AB åtog sig transporten av dessa, (från Yxhult?) Man hade ännu inga stora efterkrigsbilar, utan satte in värstingbilen, en vedgasdriven frambyggd Scania-
Vabis av typ 345 med 4,5 meters tippflak. För att fördubbla lastkapaciteten lånade man någonstans ifrån en tvåaxlig släpvagn av sällan skådat utförande. Den första vagn
av sådan storlek jag sett med egna ögon. Sannolikt var det ett hembygge, bakaxeln utgjordes av en ordinär Scania drivaxel, framaxeln var också Scania, men en framaxel
med paralellstag, styrleder styrspindlar och allt. Den var kopplad på något sätt till dragstången och saknade alltså svängskiva. Att chauffören klarade svängandet med den
utan att knäcka kulbultar bör nog ha gett en eloge. Lämmarna var förhöjda med hönsnät eller gallergrindar. Men, det fungerade, den gamla bilen(1935) och det konstiga
släpet forslade snart hem Ytongstenen. Husen står där än idag, bebodda och omtyckta. Men bilen har tyvärr gått till skrot. Troligen också det konstiga släpet.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Föregående

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster