Sida 1 av 2

Scania Vabis Identifiering

InläggPostat: 02 maj 2013, 21:18
av Anders Roger Larsson
Behöver hjälp med identifiering av denna vagn såsom typ, hytt och årsmodell. Alla upplysningar av största värde.

lvsv-000-s560001.jpg
lvsv-000-s560001.jpg (110.32 KiB) Visad 28062 gånger

Re: Scania Vabis Identifiering

InläggPostat: 03 maj 2013, 22:05
av S-V L44
Den stora experten här i forumet på dessa bilar är väl Malte E, så han får komma med de verkliga kommentarerna.
Samma bild finns med i "Scania-bibeln", dvs.Björn-Eric Lindhs Scania Fordonshistoria 1891-1991 och är ett leveransfoto från 1933.
Bilden finns, eller fanns i alla fall, även att ladda ned i en högupplöst version från Scanias bildbank.
I boken omnämns att modellen var en av 14 tillverkade och modellbeteckningen var 3556 med totalvikter runt 11.5 - 12 ton.
Just detta exemplar levererades till en kund i Älmhult och därmed bör motornumret förmodligen vara 5551. (Några chassinummer fanns inte på den tiden hos Scania-Vabis.)
Hytten var så vitt jag kan bedöma Scanias egen konstruktion.
Notera också att drivaxeln sitter bakom stödaxeln.

Malte E som även väckt mina intressen för Scania-Vabis tillverkade från mitten av 1920-talet fram t.o.m. 2:a världskriget (utöver det intresse jag redan hade för enhetsmodellerna tillverkade mellan 1944-1959/60) får gärna rätta mig och bifoga ytterligare kommentarer.

// Kjell N

Re: Scania Vabis Identifiering

InläggPostat: 06 maj 2013, 21:22
av Anders Roger Larsson
Vi prövar en till...

lvsv-000-s560002.jpg
lvsv-000-s560002.jpg (111.77 KiB) Visad 27913 gånger

Re: Scania Vabis Identifiering

InläggPostat: 06 maj 2013, 21:22
av Anders Roger Larsson
Och en till...

lvsv-000-s560003.jpg
lvsv-000-s560003.jpg (147.09 KiB) Visad 27913 gånger

Re: Scania Vabis Identifiering

InläggPostat: 06 maj 2013, 21:28
av Anders Roger Larsson
Roger Larsson skrev:Behöver hjälp med identifiering av denna vagn såsom typ, hytt och årsmodell. Alla upplysningar av största värde.


Är inte hytten ovanligt stor? Är bilen någon form av "skvader" tro? eller är det en manskapshytt för visst kan man få plats med ett baksäte/brits? Förvaring av ömtåligt gods? Eller är det en tidig sovhytt för en eller två personer?

Re: Scania Vabis Identifiering

InläggPostat: 09 maj 2013, 10:07
av Kjell T
Mycket intressanta bilar! Hoppas det dyker upp några "fynd" av denna typ ur någon bortglömd byggnad.

Re: Scania Vabis Identifiering

InläggPostat: 09 maj 2013, 23:37
av Malte. E
Trettiotals-Scanior.
Det var utomordentligt skarpa och fina foton Roger kommit över, och som sign. L44 givit en så korrekt och bra beskrivning till så det finns inte mycket att tillägga. Man känner sig riktigt " lyft" av att betrakta bilderna. Men observera att båda flakbilarna är förberedda för kolgasmontage, något som var i ropet just den tiden. Bilen som ska levereras till Autospedition har relativt nyligen behandlats här på forumet. Den är nämligen unik genom att ha periskop! Frambyggda bilen var avsedd för fjärrtrafik, så det är en sovhytt, ovanligt rejält tilltagen. Den åsattes en maxlast på 4500 kg. Tjänstevikten var 5260 kg. För båda dessa bilar gäller att hytterna och flaken är byggda hos Scania och har därmed fabrikens tillverkningsnummer.
Tankbilen, som levererades till en köpare i Göteborg, är annorlunda även genom att den är ett snäpp modernare. Den är av 1938 års modell och har diesel-
motor av typen 16641 på 120 HK. Den har även Rydhsboggie isället för Scaniaboggien av "Pusher"-typ. Den har Scaniahytt. Typbeteckningen uppges 33512 och motornummret är 9360. Köparen har nöjt sig med fyrväxlad låda, men hade kunnat få en femväxlad låda.
Malte.E

Re: Scania Vabis Identifiering

InläggPostat: 10 maj 2013, 01:55
av Anders Roger Larsson
Malte. E skrev:Trettiotals-Scanior.
Det var utomordentligt skarpa och fina foton Roger kommit över, och som sign. L44 givit en så korrekt och bra beskrivning till så det finns inte mycket att tillägga. Man känner sig riktigt " lyft" av att betrakta bilderna. Men observera att båda flakbilarna är förberedda för kolgasmontage, något som var i ropet just den tiden. Bilen som ska levereras till Autospedition har relativt nyligen behandlats här på forumet. Den är nämligen unik genom att ha periskop! Frambyggda bilen var avsedd för fjärrtrafik, så det är en sovhytt, ovanligt rejält tilltagen. Den åsattes en maxlast på 4500 kg. Tjänstevikten var 5260 kg. För båda dessa bilar gäller att hytterna och flaken är byggda hos Scania och har därmed fabrikens tillverkningsnummer.
Tankbilen, som levererades till en köpare i Göteborg, är annorlunda även genom att den är ett snäpp modernare. Den är av 1938 års modell och har diesel-
motor av typen 16641 på 120 HK. Den har även Rydhsboggie isället för Scaniaboggien av "Pusher"-typ. Den har Scaniahytt. Typbeteckningen uppges 33512 och motornummret är 9360. Köparen har nöjt sig med fyrväxlad låda, men hade kunnat få en femväxlad låda.
Malte.E


Stort tack till S-V L44 och Malte E för info.

Re: Scania Vabis Identifiering

InläggPostat: 30 aug 2013, 14:16
av Anders Roger Larsson
Någon som vet något om den här lastvagnen och vad det är för typ? Jag blir jätteglad för alla synpunkter och fordonsdata

lvsv-000-s560009.jpg
lvsv-000-s560009.jpg (120.88 KiB) Visad 27389 gånger

Re: Scania Vabis Identifiering

InläggPostat: 30 aug 2013, 14:34
av Anders Ason
En likadan:
mustjugosjus.jpg
Foto:Ason
mustjugosjus.jpg (55.61 KiB) Visad 27381 gånger


musthgoattas.jpg
Foto:Ason
musthgoattas.jpg (75.76 KiB) Visad 27381 gånger


och en annan under renovering:

musfemtiofems.jpg
Foto:Ason
musfemtiofems.jpg (86.26 KiB) Visad 27381 gånger


musfemtiofyras.jpg
Foto:Ason
musfemtiofyras.jpg (65.08 KiB) Visad 27381 gånger


musfemtiosjus.jpg
Foto:Ason
musfemtiosjus.jpg (84.37 KiB) Visad 27381 gånger

Re: Scania Vabis Identifiering

InläggPostat: 30 aug 2013, 16:50
av S-V L44
Bilen är av modell 345, men mer än så vet jag tyvärr inte om just denna bil.
Malte E bör nog kunna ge ett mera exakt svar.
Bilderna på bilen som Anders Ason visar upp bör vara den s.k. Falken-bilen som nu är föremål för en omfattande renovering hos Scania. (Man har efterlyst vissa delar här i forumet.)
Det byggdes inte mer än cirka drygt 70 stycken exemplar av denna frambyggda typ. Utformningen på hytten kan variera något.

// Kjell N

Re: Scania Vabis Identifiering

InläggPostat: 30 aug 2013, 17:16
av Anders Roger Larsson
S-V L44 skrev:Bilen är av modell 345, men mer än så vet jag tyvärr inte om just denna bil.
Malte E bör nog kunna ge ett mera exakt svar.
Bilderna på bilen som Anders Ason visar upp bör vara den s.k. Falken-bilen som nu är föremål för en omfattande renovering hos Scania. (Man har efterlyst vissa delar här i forumet.)
Det byggdes inte mer än cirka drygt 70 stycken exemplar av denna frambyggda typ. Utformningen på hytten kan variera något.

// Kjell N


Falkenbilen, är det den här? http://tow.se/oldcarlvsv/lvsv-000-s560011.htm

Re: Scania Vabis Identifiering

InläggPostat: 30 aug 2013, 18:13
av S-V L44
Ja, det är riktigt Roger.
Bilen är av årsmodell 1939 och har chassinummer (eller snarare motornumret - eftersom de äldre Scanoirna saknar chassinummer) 9522. Den hade regnumret N5643 under sin aktiva tid.

// Kjell N

Re: Scania Vabis Identifiering

InläggPostat: 30 aug 2013, 18:19
av Per Thomson
Kanske inte just den bilen men som vi vet blev många bilar omstöpta innan de slutligen hamnade på kyrkogården. Ett tvåaxligt originalchassi kunde förvandlas till olika skepnader, även med boggie och och större boende-yta.

BP_1_360_003.jpg
BP_1_360_003.jpg (46 KiB) Visad 27360 gånger

Re: Scania Vabis Identifiering

InläggPostat: 30 aug 2013, 18:48
av S-V L44
År detta samma bil, Per?
Det set så ut.

Scania-Vabis 34513-2 - 1939 - O8780 - 01 - NTS - Göteborg (FK).JPG
Scania-Vabis 34513-2 - 1939 - O8780 - 01 - NTS - Göteborg (FK).JPG (166.41 KiB) Visad 27354 gånger

// Kjell N